Jump to content

Ford baknav


LarsA

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon här som vet om ett 4-bultat baknav, (med solid skiva), från en Grod-Scorpio är identiskt med ett nav från en Sierra med skivor bak?

Med "nav" menar jag drivfläns, lager, och lagerhållare.

Link to comment
Share on other sites

Det är utbytbart i alla fall. Minns jag rätt skiljer antalet tänder på ABS-kransen så har man ABS funkar det kanske inte så bra att bara byta.

Sedan behöver du också se till att det är till rätt storlek på drivknutar, 100 mm (M8-skruv) eller 108 mm (M10). Likaså måste du ha koll på om lagerhållaren är för 253 eller 273 mm skivor.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack!

Hur är det med splines på drivaxlarna? Kan det passa med samma drivaxel till de båda knutarna?😋

Är Sierra-skivorna, och vissa Scorpio 253mm alltså?

Edited by LarsA
Link to comment
Share on other sites

Det är olika splines på själva axlarna så man kan inte bara byta knutar. Det finns dock att köpa speciella knutar som konverterar mellan men de blir rätt kostsamma.

Sierra utom Cosworth har 253 mm skivor bak. Scorpio med fyrcylindrig bensinmotor bör alltid ha 253 mm (och de små drivknutarna), diesel ska ha 253 mm men kan ha stora knutarna (normalt sett när det sitter ventilerade 253 mm skivor bak). V6 har oftast 253 mm ventilerade skivor bak men 273 mm förekommer (alltid på 24v), oftast stora knutarna.

Så kort sagt, ska du använda grejerna till att ersätta vanliga Sierradelar, plocka från en Scorpio 2.0 eller 2.3 🙂

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, LarsA sade:

Ok, tack igen!

Du är en riktig Ford-fantast antar jag?😉

Ja...det kan man väl säga 🙂 Sedan har jag skruvat ohälsosamt mycket med just Sierra/Scorpio bakvagn eftersom jag anpassat en sån till min Capri, i lite olika utgåvor.

Som Bengt säger, ska man blanda mer än bara nav så är det bra att veta att Scorpio 1995 och nyare har längre drivaxlar än Sierra och de gamla Scorpio. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag fick hjälp att korta mina drivaxlar av en lokal mek firma, han stack av drivaxeln och sen svarvade han en dimension mindre på drivaxeldelarna. Han gjorde en krymphylsa. När jag sen monterade delarna lade jag drivaxlarna i frysen och värmde hylsan med en induktionsvärmare, smack.. inget våld för att få ihop axlarna. Innan hade jag borrat 6 hål i hylsan, 3 på vardera sidan om skarven och pluggsvetsade rakt ner i axlarna. Inget svetsande runt om hyls-ändarna, då tror jag att härdningen hade gått åt he... Skarvningen har nu hållit i två säsonger med en hel del väg åka och två banträffar, motorn ger 160 hk och diffen har spärr, 205 gummi. Att tänka på: mät, mät, mät och mät gärna igen. Axlarna skall kunna ta upp fjädringsrörelse i sidled i knutarna. 

1889541745_IMG_20171023_140937(Small).jpg.4146e37c8df4246d68059e0dc7e8ce32.jpg187377203_IMG_20171024_112219(Small).jpg.f2a83517d1176f36eda0504170f89530.jpg2009107079_IMG_20171029_132846(Small).jpg.9230503d2d8d38505436196ab72b3079.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...