Jump to content

Avåkning, frågor inför diskussion med försäkringsbolaget.


Recommended Posts

Hej. Tyvärr inträffade det som inte får hända i fredags, jag fick släpp och körde av vägen med sjuan. Passerade ett grunt dike och där någonstans hände det grejer.
Hur brukar försäkringsbolaget lösa detta? (Bilsport). Jag gissar att det finns tre lösningar:

*Jag får en slant för att fixa det själv

*De anvisar en verkstad som får laga bilen

*De löser in bilen

Om man hamnar i fall 2 ovan, har ni några rekommendationer på firmor som faktiskt klarar av att jobba på våra bilar och får det bra? Saker som hände var dels krokiga bärarmar, men också en del plastjobb och spruckna/buliga delar i rostfritt (Avgassystemet). .

Har ni andra behövt använda försäkringen, och har ni i så fall erfarenheter ni vill dela med er av?

/Janne

Edited by Lowflyer
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra. 😞

Jag tror alternativ 1 eller 3. Jag tror inte dom låter firma laga bilen eftersom det inte finns någon spec eller mått att gå efter eller färdiga ersättningsdelar att köpa. 

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Tråkigt att höra. 😞

Jag tror alternativ 1 eller 2. Jag tror inte dom låter firma laga bilen eftersom det inte finns någon spec eller mått att gå efter eller färdiga ersättningsdelar att köpa. 

Du menar alternativ 1 eller 3?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt när det händer.

Hade Bilsport & MC och det står att försäkringen inte täcker körning på bana alls. Tidigare var dom lite generösare om det inte gällde tävling eller träning inför tävling dvs en vanlig track-day skulle klara sig.

Jag hade vid tillfälle en kontakt med räcke på Kinnekulle så fick skaffa länkarmar, ändar på styrväxel, yttre fälgbanor på ena sidan samt ny bakskärm. Allt ur egen ficka.

Så tror bara alt 1 är applicerbart, tyvärr!

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Klubbsson sade:

Det skulle ha vart roligare att se din bil i ett annat sammanhang än vad man såg i fredags.

Ja, men man fick ju träffa en annan Seven-ägare man inte kände till. Vi får hålla kontakten så kommer jag förbi ditt garage vid tillfälle!

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Jocke4U sade:

Tråkigt när det händer.

Hade Bilsport & MC och det står att försäkringen inte täcker körning på bana alls. Tidigare var dom lite generösare om det inte gällde tävling eller träning inför tävling dvs en vanlig track-day skulle klara sig.

Jag hade vid tillfälle en kontakt med räcke på Kinnekulle så fick skaffa länkarmar, ändar på styrväxel, yttre fälgbanor på ena sidan samt ny bakskärm. Allt ur egen ficka.

Så tror bara alt 1 är applicerbart, tyvärr!

Nu hände detta på allmän väg och inte på någon trackday. Bara som info. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Lowflyer sade:

Nu hände detta på allmän väg och inte på någon trackday. Bara som info. 

 

Har två gånger fått använda försäkringen på min andra ovanliga bil  ( en gång parkerings skada mitt fel ,  en gång påkörd) och båda gångerna har jag tagit pengar och lagat själv. 

Har båda gångerna fått ett utlåtande från en verkstad på vad den "verkliga"  kostnaden varit  och normalt sett fått 50-60 % av det i ersättning då timmar brukar va det dyraste för bolagen.    

Detta var EJ  bilsport men handhavandet borde vara likadant eller bättre på en entusiast bil.  

Link to comment
Share on other sites

Jag fick besked idag. Jag skall lämna bilen på valfri verkstad och de skall skicka kostnad till försäkringsbolaget innan reparation. Beslutet är oåterkallerligt. (?) Så nu blir det att leta lämplig firma. Fick tips av en kompis på "Brovallen Design AB". Någon som har haft med dem att göra? Bu eller bä?

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Lowflyer sade:

Nu hände detta på allmän väg och inte på någon trackday. Bara som info. 

 

Aha, då ska det inte vara några problem, kontakta f-bolaget

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...