Jump to content

två frågor om bälten...


Recommended Posts

hej alla vetande. jag har letat och letat... tur att man redan tidigare var gråhårig!

Fråga 1.

bilen skall enligt reglerna ha 3-punktsbälten... men är väggodkända 4 punktsbälten ok? 

Fråga 2.

var hittar jag en ritning med de vinklar som gäller fästpunkterna? det enda jag hittade var på sid 20 i regler för bil utdragen och jag blev inte klokare av den röriga ritningen på sid 140 i bygghandboken

 

 

Link to comment
Share on other sites

1. Nej, det ska vara trepunktsbälte vilket är definierat som ett bälte med midje/höftbälte och diagonalband över axeln.

2. Det är svårt att hitta "bättre" bilder för de som finns i bygghandbokens sida 140 är tagna från föreskrifterna. Jag håller med om att de är röriga...

Enkelt uttryckt, höftbanden bör sitta snett bakåt från höftkulan, vinkeln på banden bör vara mellan 80 och 45 grader (mätt från en horisontell linje genom höftkulan). I breddled bör de sitta så att banden går rakt ned eller snett utåt. Tänk också på att låset ska sitta tillräckligt långt ned så att diagonalbandet går över så stor den av överkroppen som möjligt.

Övre fästpunkt bör sitta minst cirka 530 mm över höftkulan (men lägre kan gå beroende på stolens vinkel), och den bör vara minst 140 mm från stolens centrumlinje i sidled.

Eftersom våra regler ännu inte är stenhårda på millimetrar så handlar det ju också om vad som fungerar i praktiken. Höftbanden ska hålla fast höftpartiet mot stolen, så banden ska ligga över höfterna/höftkulan och inte uppe på magen. Diagonalbandet ska som sagt gå från höften (inte naveln) och upp över axeln (så det inte "lämnar kroppen" över överarmen eller ligger mot halsen).

Det brukar löna sig att testa olika placeringar, att klämma fast fästen med svetstänger eller liknande för att prova ut innan man svetsar är ofta bra.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar, Gustaf.

Jag tycker det är lite konstigt att ett 4 punktsbälte, som är säkrare än ett 3 punktsbälte, med rätt väg gokännande (ECE) inte akcepteras. Men... man får väl byta efter besiktningen.

När det gäller ett enkelt 3pkt bälte, för besiktningen har du ngt tips? det vore ju en dröm om man kunde använda samma fästpunkter som 4punkt! finns det 3 punktsbälten utan rulle?

 

Link to comment
Share on other sites

Om fyrpunkt är säkrare eller inte beror inte på bältet utan hur resten av bilen är utformat för att funka ihop med bältet. Har du en bil med fullbur och öronlappsstol samt fyrpunkt med anti submarining funktion så ja kanske. Reglerna är dock satta för en lägre nivå än det och då är trepunktsbältet en bättre kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

På gata är normalt sett trepunktsbälte (rullbälte) ganska överlägset.

Reglerna tillåter visserligen fast bälte men jag kan absolut inte se varför man skulle välja att bygga med det. Vill man köra bana och ha 5/6-punktsbälte monterat, så går det utmärkt att ha dubbla bälten i bilen. 3-punktsbältet använder man på gata och det andra på bana.

Det finns mängder av leverantörer av bälten men en av dem som har bra skisser på sina grejer är Securon, http://www.securon.co.uk/

Deras 500/W som har en låstunga som sitter i band med justerbar längd är ofta smidigt. 

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Om fyrpunkt är säkrare eller inte beror inte på bältet utan hur resten av bilen är utformat för att funka ihop med bältet. Har du en bil med fullbur och öronlappsstol samt fyrpunkt med anti submarining funktion så ja kanske. Reglerna är dock satta för en lägre nivå än det och då är trepunktsbältet en bättre kompromiss.

Så om man vill ha en högre nivå än 3punkt, så får man det inte... lite konstigt! Det är som om ett fordon som måste ha bromsar inte skulle få ha ABS... Men jag är nog för gammal för att bli förvånad. Jag har tävlat med bil över 30 år och jag har svårt att förstå, att 4 punkt (eller mera) skulle bara bli bättre om man har fullbur och öronlappstolar. Även om man sitter på en ölback i bilen, så är 4punktsbätet säkrare än 3 punkt, under förutsättning att det är rätt monterat.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår din frustration.

Tänkte försöka erbjuda ett annat perspektiv;

När ditt bygge blir registrerat för bruk på allmän väg finns det inga begränsningar på vem som får köra det eller äga det. Därav behöver det fungera för vilken Svensson som helst som tagit körkort. 
Ett 3-punkts rullbälte är mer idiotsäkert, förutsatt att hen väljer att använda det.

Jag tror att här som i många andra fall är SFRO budbärare och har även själva egentligen en mer nyanserad bild men tillåts inte ha den av olika anledningar. Det är kompromisser vi tvingas göra för att få ha den förmånliga lagstiftning.

/T

 

 

Link to comment
Share on other sites

Utan att diskutera säkerhet och själva krocken så finns det förebygga krocken faktorn ,   körde med 4 punkt ett tag och det funkar i princip inte i vanlig trafik , stads körning , fil byten , bara vrida på huvudet vid en korsning eller vänster sväng blir halv bra ( och jag är inte direkt stel i nacken) . 

Naturligtvis beroende på hur bra speglar du har men ofta är de ju ganska små på våra bilar. 

 

 

  

Link to comment
Share on other sites

Jag har förstått det som nedan:

Om ni tittar på hur ett trepunkts rullbälte är konstruerat, så dras delen över höfterna åt automatiskt vid en kollision. Detta på grund av att det nedre fästet är utformat som en "löpögla" och höftdelen dras åt när överkroppen kastas framåt.

Att bältet sitter väl åtdraget över höften (och inte över magen) är helt avgörande. Det är den enda del av kroppen som, i rimliga fall, klarar av att ta upp de krafter som genereras för att hålla kroppen på plats vid en kollision.  Överdelen av bältet är sedan mest till för att själva överkroppen inte skall kastas framåt för mycket.

Ett korrekt monterat fyr, fem eller sexpunktsbälte fungerar säkert precis lika bra om det är garanterat hårt åtdraget över höftpartiet (varje gång!). Detta går inte att garantera  när olika personer med olika kunskapsnivå skall köra bilen och trepunktsbältet är som sagt innan i tråden "idiotsäkert" ur det perspektivet.

Det lär vara grunden till kravet på trepunktsbälte.

Resonemanget ovan bygger förstås på korrekt monterade och placerade infästningspunkter. Sitter bältet fel fungerar det inte som tänkt oavsett antal fästpunkter, så då spelar det nog ingen roll vilket bälte man väljer. 

 

 

Edited by pelle17B
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...