Jump to content

Forumet är uppdaterat till en senare version


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Forumet är nu uppdaterat till den senaste versionen - detta gör jag dock hela tiden men denna gång är det större förändringar.

Ni har nog t.ex. noterat att gränssnittet och logotypen har ändrats till lite fräschare design.

Om ni upplever några problem så posta dom i denna tråd eller i nödfall använda Facebook gruppen https://www.facebook.com/groups/6693968209 eller webmaster@locostsweden.se 

/ Jocke

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

Först   :icon_thumbup:      sedan ett litet önske mål   .  

 

Märker att jag kollar mer och mer på forat på telefonen.   Och att på något konstigt vis blir det mindre och mindre text ( läs håller telefonen längre bort :blink:) .

 

Finns det någon möjlighet att optimera fonten för  telefon vy ?    elller är det bara min inställning som behöver ändras ?   rejsa gjorde någon extra inställning för just detta för ett tag sedan , mycket enklare efter det 

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Min spontana reaktionen är att det är väldigt ljust och vitt.... finns det stöd för  att kunna välja en mörkt tema i forumprogramvaran?

Ska kolla på detta. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Webbläsare , och visst det funkar , faktiskt bättre nu med nya uppdateringen men , tror rejsa körde auto font förstoring på mobil vy . 

 

Men finns ingen färdig knapp i systemet för gammel gubbe läsning så får jag skaffa glasögon och sluta förneka det oundvikliga 🤓

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Min spontana reaktionen är att det är väldigt ljust och vitt.... finns det stöd för  att kunna välja en mörkt tema i forumprogramvaran?

Gjorde ett litet hack, loggan är t.ex. inte optimal utan quick-and-dirty. Jag kommer inte lägga mycket tid på att optimera detta tema men kanske duger för "ljus-skygga" 🙂 personer.

Välj tema längst ner:

image.png.f293ac2326d2e9644cad9b3899b5e803.png

 

Exempel:

image.thumb.png.06af0120a9d0bc72b88a134d62bcab93.png

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-11 at 20:47, Göran Nilsson sade:

Hej

Tidigare kunde jag se på textfärger i startsidans Ämne fältet om jag läst tråden eller ej, ingen skillnad på färgen i denna versionen.

Väldigt bra att man direkt ser vilka inlägg man läst i varje tråd.

Har reggat ett support case om detta men ännu inget svar på det. 

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som är duktig på grafisk design och kan hjälpa till med färg-omläggning av logga?

Adobe Illustrator kan hjälpa tror jag.
Har grund-materialet i flertalet format men EPS och TIF är nog de mest intressanta 😉

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Jocke4U sade:

Är det någon som är duktig på grafisk design och kan hjälpa till med färg-omläggning av logga?

Adobe Illustrator kan hjälpa tror jag.
Har grund-materialet i flertalet format men EPS och TIF är nog de mest intressanta 😉

Jag har lite mkt på bordet för tillfället men pm:a vad du önskar så skall jag hjälpa till.

Förresten, jag får inte ”updates” på olästa trådar som man fick förr. Då man kunde se fetstilade rubriker längst nere. En av de mest använda funktionerna av mig...

Vid närmare eftertanke: skulle det inte vara trevligt med en mer genomtänkt logotyp som fungerar även som ett märke, bannerlogotyp etc? Jag tänker kanske något som har format som man kan göra ett litet klistermärke och ha på sitt fordon?  Den som är nu är ju mer bannerformat och blir stor i utskrift. Likt Rejsa, Mhk, Mgcc etc...
 

Inget om nuvarande logotyp, bara en tanke...

Edited by Fjonkalicious
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Testade igen nyss.

Funkar i chrome, ej fox.

Fastnar på bilden nedan

 

Screenshot_20200913-205258.png

Installerade Firefox på telefonen och får samma fel. Rapporterar detta till supporten

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Fjonkalicious sade:

Jag har lite mkt på bordet för tillfället men pm:a vad du önskar så skall jag hjälpa till.

Förresten, jag får inte ”updates” på olästa trådar som man fick förr. Då man kunde se fetstilade rubriker längst nere. En av de mest använda funktionerna av mig...

Vid närmare eftertanke: skulle det inte vara trevligt med en mer genomtänkt logotyp som fungerar även som ett märke, bannerlogotyp etc? Jag tänker kanske något som har format som man kan göra ett litet klistermärke och ha på sitt fordon?  Den som är nu är ju mer bannerformat och blir stor i utskrift. Likt Rejsa, Mhk, Mgcc etc...
 

Inget om nuvarande logotyp, bara en tanke...

Skickade ett PM.

Kan du förklara vad du menar med "updates" - på forumet eller via mail?

På forumlistan kan man se de forum som har olästa inlägg genom fet text och fylld ikon.

image.png.f112d497621826f4e785ada598be9541.png

Personligen använder jag uteslutande "Oläst innehåll"

image.thumb.png.98050f6a5fe0bad0f5b6c033095084c0.png

 

Att loggan blev mer "banner-typ" nu är att det är pga forumets standard-tema som styr det.

Om det är någon som har intresse och vilja att designa (och underhålla) ett custom "Locost Sweden Tema" så är det bara att räcka upp handen 😉

Vi har även andra layouter på loggan, t.ex. som den såg ut tidigare på forumet och även används på hemsidan https://www.locostsweden.se/

Kan skapa en tråd med logotyper som vi har så kan ni ladda ner och skapa klistermärken etc. Där skulle alla kreativa kunna bidra med alternativ

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jörgen sade:

nu är inte nya inlägg i trådar till höger i fet stil längre och när man går in på en tråd så på det gamla 

laddades den sista sidan in men inte nu utan den första ligger kvar.

Precis som i tidigare version så fungerar länkningen på samma sätt beroende på var du klickar

image.png.b2719187b6df7ed0204a9d23f3e020cb.png

 

Det andra är redan diskuterat och ligger hos supporten:

Link to comment
Share on other sites

Kan det bero på uppdateringen att mitt sätt att lägga in bilder inte fungerar längre?

Jag har kört med en hyperlänk till min egna server, likt detta:

[URL=https://xl15.synology.me/bil20.jpg][IMG]https://xl15.synology.me/bil20_640.jpg[/IMG][/URL]

Och då fått upp en liten klickbar bild. Tidigare inlagda bilder fungerar (som här), men inte när jag försöker idag.

 

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Kan det bero på uppdateringen att mitt sätt att lägga in bilder inte fungerar längre?

Jag har kört med en hyperlänk till min egna server, likt detta:

[URL=http://xl15.myftp.org/hastighetssensor02.JPG][IMG]http://xl15.myftp.org/hastighetssensor02_640.JPG[/IMG][/URL]

Och då fått upp en liten klickbar bild. Tidigare inlagda bilder fungerar (som här), men inte när jag försöker idag.

 

Är rätt säker på att det beror på du använder osäkert protokoll (HTTP), kör med krypterat istället dvs HTTPS.

Är det egen server så kan du smidigt använda Let's Encrypt

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Buggar i nuvarande forumversion

Uppdatering från Invision supporten:

  • Uppladdning med Firefox på mobil - bekräftad bugg och dom kommer fixa den. Ingen uppskattad tid för fix
  • Utredd - Att ämnes-listan inte highlightar olästa ämnen så har den skickats vidare till backend-supporten för vidare undersökning. Troligen misstänker dom någon bugg men behöver ytterligare felsökning
    • Invision har bekräftat beteendet tidigare men att det berodde på en bugg som numera är fixad. Det är således inte möjligt att få feta-olästa i ämnes blocket. Delvis pga att informationen i dessa block är cache'ade av prestandaskäl.
    • Använd istället länken ovanför som säger "Oläst innehåll"
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Jocke4U sade:

Är rätt säker på att det beror på du använder osäkert protokoll (HTTP), kör med krypterat istället dvs HTTPS.

Är det egen server så kan du smidigt använda Let's Encrypt

Misstänkte det, men eftersom de gamla länkarna fungerar undrar jag. 
Är en egen server, så jag borde ju fixa https ändå...

Link to comment
Share on other sites

Varför blir det så att om jag klickar i röda ringen så kommer jag till senaste olästa inlägget i tråden, medans om jag klickar i blåa ringen så kommer jag till början av tråden?
Så var det inte innan uppdateringen, och känns ologiskt.

 

image.thumb.png.326b50377192125d812aea5d7f6a1ce5.png

Link to comment
Share on other sites

Lade på  en patch idag, dock verkar inte bild-uppladdning med Firefox mobil vara med.

 

On 2020-09-22 at 13:17, swedishGT40 sade:

Varför blir det så att om jag klickar i röda ringen så kommer jag till senaste olästa inlägget i tråden, medans om jag klickar i blåa ringen så kommer jag till början av tråden?
Så var det inte innan uppdateringen, och känns ologiskt.

 

image.thumb.png.326b50377192125d812aea5d7f6a1ce5.png

Det är ju lite så med köpta mjukvaror och när man uppdaterar dessa. Inte alltid som saker och ting funkar som det gjorde tidigare utan man får vänja om sig. Sen kan man tycka att det var mer logiskt på det tidigare sättet.

I detta fall är det för att IPS bygger upp länkarna på olika sätt på olika ställen - och dessutom som dom talade om - så är "widgets" som vi har på högerkanten cache'ade (mellanlagring) så är inte helt uppdaterade. Kanske helt sonika ta bort denna widget 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...