Jump to content

Husmors tips


postmanpat

Recommended Posts

Min plast är målade med gummifärg, nu har jag fått asfaltklimpar på skärmarna och försöker få bort dom. Men med petroleumbaserade avfettningsmedel så försvinner både asfalten och gummifärgen. Samma gäller för citronbaserade medel. Har försökt med såpa, diskmedel men det tar inte asfalten. Nå´n med husmors idéer för att rädda gummifärgen och ta bort asfalten? Mitt råd just nu: Lacka inte med gummifärg.                               

Link to comment
Share on other sites

Den empiriska forskningen fortsätter. Wd40 tar asfalt och gummit, glycerol där händer inget, men är tydligen bra till såpbubblor. Jordnötssmör duger kanske till macka men inte som asfaltborttagare. Prov med vitvinsvinäger och ättika = asfalten och gummit kvar. Har även provat Vegemite B-vitaminpasta direkt influget från Australien, rena skiten.
vegemite.thumb.jpg.25918e32dc343b4280a682c5217a92a9.jpg

Bästa resultatet är matolja, men kräver mycket gnuggande. Forskningen fortsätter

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Funkar det att låta matoljan ligga på en stund? 

Vad för olja testade du? Har du olivolja så testa det. Den är bra men kostar mest av de vanliga matoljorna. Dock kanske inte priset är avgörande i detta fallet.
Jag brukar tvätta händerna i jordnötsolja efter mek, bara för att den var gratis.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kaffesump funkar inte, kanske fel sort; Löfbergs Lila brygg. Får prova med kok sump. Annars hade det ju varit perfekt, gnuggat asfalt efter flera kaffehalvor. Sprit är kanske värt att prova. Värmepistol vågar jag inte använda, tror gummifärgen påverkas snabbt. Bästa resultatet hittills är värmd matolja blandad med citronbaserad vätska. Provningen/prövningen fortsätter.

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som du har testat det - ren ättika! 

Vet inte om det applicerbart i ditt fall men jag hade problem med att i synnerligt svarta kläder i tvätten luktade "surt". Kör sedan >6 mån med 1 dl ättika i sköljmedelfacket == problemet löst 🙂

Sen hade jag en hårfön med "gummihandtag" som legat till sig några år tills sonen kom på att det är viktigt att blåsa håret. Den var riktigt äcklig i gummit, klibbig som tusan. Provade med ajax, t-röd,....och sen ättika. Hur bra som helst! Han fönar numera frillan som alrig förr 😉 😄 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...