Jump to content

Vill bygga!


nekya

Recommended Posts

Halloj alla byggare och ni andra! Har varit sugen på att bygga en locost länge nu, men haft andra projekt! Kommer nog börja bygga snart men har lite frågor. Har inte bestämt än vilket chassi jag ska ha, men tar gärna tipps, är ganska lång 187cm! Men motor blir nog bmw m30 2.8 då jag har en över, och en hel del delar till e28. Eller bör jag överväga att ha nån annan drivlina/donator bil?

Hur har ni gjort när ni byggt era chassi'n? Tänker mest på tolerans vid svetsning hur mycket det får dra sig?

Vad ändvänder ni för klassning på fyrkantsrör?

Kommer garanterat trötta ut folk med frågor under bygget gång! Erik

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Jag är 188 och sitter bra i mitt McSorley +4. Riktiga stolar dessutom. 

Jag svetsade mitt chassi i två delar (fram och bak) pga platsbrist i garaget jag höll till i då. Hade bara en spånskiva som underlag. Gick jättebra, men ett riktigt byggbord som vissa lyxar till det med hade såklart varit trevligt.

Ingen speciell klassning på rören, vanliga från närsta plåtnisse blir bra. Till bärarmar är det viktigt med materialspec och intyg däremot.

Angående motor kan jag inget om BMW, men effekten (på pappret) får inte vara för hög, då blir det att bygga tungt. Är den på 168 hk måste bilen väga 824 kg om man inte får dispans med 20 kw / 100 kg då den måste väga 618 kg.

Link to comment
Share on other sites

Gällande önskemål om BMW M30 2.8 så är det den stora raka sexan på 2.8L från 70-80-talet. Går säkert att få i den i en sjua men du lär behöva dimmensionera upp ramen då det är en rätt tung och vridstark motor. Förmodligen enklare och billigare att leta upp en mer lämplig motor, om du nu inte väldigt gärna vill använda just en stor rak sexa.

Link to comment
Share on other sites

Då jag precis är i sluttampen av en e28 renovering,har jag nästan dubbelt av allt till en sådan, där av tanken med m30, men jag är öppen för förslag på drivlina! Helst ska det ju vara nåt som är lätt att få tag på, har även funderat på saab 2.0t 

Link to comment
Share on other sites

M30 är som sagt en ganska stor och tung motor (räkna med cirka 200 kg med insug, startmotor osv) så en kraftigare ram är att föredra. För kanske 10-15 år sedan (eller mer...) besiktade jag två "BMW-Locosts", den ena med raksexa (M50 om jag minns rätt) den andra med V8 (M60B30). Båda var byggda i 30x30x3 som grundram men i övrigt nog rätt nära en "McSorley 442".

Bilarna var trevliga men det blir ju lite annat än en liten, nätt Locost. Om det passar dig eller inte får du avgöra 🙂

 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Både DAX och GKB/DMO har klämt in M3 motorer S50?? i sevens och ingen av dom ser monsterstora ut.

kolla på den här länken: https://www.classic-chrome.net/cars/gkd-legend-2011-l-black

Slaglängden på M30 är kortare än de flesta 4 cylindriga motorer vi brukar köra med så jag kan tänka mig att höjden borde vara fullt acceptabel. Längden ser jag inte varför det inte ska gå på, i min Zero har jag 10 cm kvar till torpedhyllan och framåt har jag massor av plats.

Även vikt, om du gör en M30 med allt runt i kring lätt, spjällhus, generator, grenrör osv borde du inte hamna så fel på vikten.
IOM att motorn gärna lutar till höger får du också bra plats för pedalställ och styraxel.

En Saab motor är en ganska tung best och adderar man en laddluftskrets på det så väger det ännu mer.

Vad väger en M30? Hur lång och hög är den?

Ett mått som kan bli lite kritiskt kan vara avstånd från svänghjul till växelspak, att få växelspaken på rätt ställe kommer att påverka hur kul du har när du kör bilen.

Steel byggde en sjua med Fords modulator, han la lite större balkar i botten på motorrummet och kardantunneln vilket kändes som ett vettigt sätt att få upp styrkan, blir lite som en korsning mellan t27 balkram och sjuaram.

Min sjua landade med an tjänstevikt på 755 kg med 150 kg pintomotor och 27 liter soppatank, om man adderar 20 kg motor, 20 kilo större tank, reservhjul med ställning 25kg, lite tyngre ram 15 kg, verktygslåda 10 kg så är du uppe på en vikt som du kan registrera på.

Vill du så kom förbi på garagebesök och mät lite hur stort motorrummet är, har du ingen våg att hänga motorn i så kan du nog få låna det också.

Att bygga vidare med kända grejer där du redan har ett nätverk och vet vart du hittar info kan vara en ganska behaglig innerkurva. Det är mycket jobb och lärande ändå när man bygger sjua.

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bygg bilen som du vill ha den, vill du använda BMW motorn så gör det, visst den kommer kanske inte bli nån lättviktare men den kommer bli snabb ändå. 

Att du har en "gratis" motor och kunskap runt den är värt massor när det kommer till tillförlitlighet och utsortering/inställning. 

Jag bygger med en "tung" Volvo femma och det enbart för att jag vill ha det ljudet, den kommer inte bli snabbast men det spelar ingen roll, jag bygger för att det är roligt och för att få en bil som gör att jag ler som en fåntratt när jag är ute och åker. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...