Jump to content

Beräkna a-armar


paran0id

Recommended Posts

Har läst allt jag hittat och försökt fram och tillbaka men känner att jag inte kommer längre.
Har testat casim utan att fatta hälften av vad resultaten blir, även använt mig av vsusp.

Om någon känner att dom vill kasta ett öga på vad jag åstadkommit och säga vad som är fel och vad jag kan göra för att få det bra så hade det varit väldigt uppskattat.
Det är 140-spindlar, så dom måtten ska stämma efter vad jag hittat här på forumet, i övrigt har jag utgått från mått jag mätt ut på min ram (som inte är en bokram).
Tanken är att köra på 740-bakaxel, men är inte införskaffat än så passar det bättre med 240 så duger givetvis den spårvidden också.

Länk till vsusp

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Tja!

Själv så använde jag CASIM, men vad jag kan se så ser det ut som att du har chassi-infästningen lite lågt, framförallt på de nedre A-armarna. Du vill ha ett rollcenter som ligger 0-100 mm över marken nu ligger du under marknivån.

Om du drar en linje genom centrum för för den inre och den yttre ledpunkten för A-armen så ska den nästan ligga plant med bara en liten lutning uppåt mot hjulspindeln, skulle gissa att min vinkel hamnade på nånstans 2-5 grader.  Tänk också på att en låg markfrigång inte automatiskt ger dig en bra väghållning, det är att få till de rätta vinklarna på A-armarna som gör det.  Tänk också på att SFRO normalt vill se en fjädringsväg på +- 60mm en locost kan nog komma undan med lite mindre. 

Link to comment
Share on other sites

Ride height utgick jag från standard som vsusp anger då jag sett andra använda sig av runt 100mm. Bara för att ha en utgångspunkt.

Att undre a-armarna ska vara relativt horisontella har jag läst men lyckades inte få till något vettigt.

Har ändrat lite infästningar nu och ser faktiskt framsteg. Sen är ju frågan hur mycket förflyttning av rollcenter vid just roll som är acceptabel.

Tack för tipsen, att ha en ungefärlig vinkel på undre a-armen gjorde susen.

Link to comment
Share on other sites

Vad bra, kollade lite på vad caterham har nu för tiden på sina bilar i ride height och dom har 100 mm på sin 260 CSR. själv har jag min 150 fram och 160 bak. Utgick lite löst ifrån serie 1 av seven som låg nånstans där. roll center ska röra sig så lite som möjligt men det finns fler parameter som spårviddsökning vid bump och roll osv som inte heller ska vara för extrema. I CASIM så får man jacking force dvs hur mycket kraft som vill tippa bilen när den rollar i en kurva så jag gick på så låg sån som möjligt och så lite ändring av rollcenter samtidigt. tog mig nåt hundratal olika försök med olika värden innan jag var nöjd. samt att jag byggt in en del möjligheter till efter justering av framför allt den övre armen. Har mitt rollcenter runt 85 mm upp från marken för att slippa mycket krängning. Kraft som kränger bilen genereras av massan * hävarmen tp ner till rollcenter så sätter man roll center lågt får man åka stötigt om man vill ha lite krängning. 🙂 hoppas jag inte satt för mycket myror i huvudet på dig nu. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det jag fick till igår under kvällen blev så här: Länk

Ökade ride height lite, sänkte storlek på däck och justerade fästena för att få vettigare vinkel på framförallt nedre a-arm.
Vid ca 7 grader på nedre a-arm så verkar rollcenter hålla sig hyfsat centrerat samtidigt som rollcenter även ligger 65mm över mark.

Kan det vara ett vettigt utgångsläge för att börja kolla jacking force i CASIM?

Detta går mig egentligen långt över huvudet, men tur att det här forumet finns där man kan bolla idéer 🙂

Link to comment
Share on other sites

Fått ner vinkeln till precis över 4 grader nu, ride height på 145mm och rollcenter på 94mm. Ligger stabilt inom ett par mm fram tills överdriven roll/bump.
Rollcenter är i högre änden av skalan du nämnde tidigare, men inom gränserna?

Link to comment
Share on other sites

Är inte en ”ride height” på 145mm väldigt mycket? Jag ligger på 80mm fram och 100mm bak. Reglerna i Roadsport säger minst 75mm.

För en ren gatbil borde 100mm räcka. Caterham har väl haft höga bilar pga att sumpen sticker ner under ramen?

Link to comment
Share on other sites

Tanken med den höjden är att jag slipper bygga om tråget allt för mycket, plus att det i mina trakter är många vägbulor där folk med vanliga bilar tar i.

Jag är inte ute efter att bygga en banbil eller liknande, den behöver inte ens vara snabb då jag bara vill glida med den 🙂

Men är det för högt så är det väl kanske bara att gå tillbaks till ritbordet igen 😛

Link to comment
Share on other sites

Om du är orolig för vägbulor, tjälskott och annat som kan ta i, så se till att sumpen inte är lägsta punkten. Hellre lite skav/repor på ett ramrör än att sumpen skadas/spricker. Höjden i övrigt är en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Litet förtydligande. ride height  eller markfrigång räknas till lägsta punkten på bilen, så när jag utgår från sumpen som sticker ner 30 mm under bilen som jag har byggt det då blir min ride height faktiskt 120 mm, det jag sa om 150 gäller underkant ramrör fram och 160 bak ( bra med lite luftsläpp). min drivkälla är en 1966 års B18 som är tänkt att leverera ca 160 kusar, helt orginal sump som bara ska kompletteras med lite skvalp-plåtar om det behövs. det kommer också monteras ett plattjärn som tar den stora smällen om nåt skulle vara för högt under bilen vid nåt tillfälle. Men när du håller på med dina A-armar så är ju inte ride height så viktigt förrän du ska svetsa fästen i chassit. Det viktiga är ju att hitta hur högt och hur brett från centrumlinjen fästena ska sitta över marken, sen kan du alltid flytta ramen upp och ner lite beroende på hur du vill ha din ride height.

Mina fästen som det blev                                                                                                                           en Seven enligt google

screenshot_33.jpg.e254962d39a71616c7940559ebae5065.jpg          fronts.jpg.501870c6830945c2d42e6c10cfa27c1b.jpg

en annan caterham, man kan se att caterham har sina nedre ramrör högre upp än vad jag har

 

screenshot_34.jpg.0e2824b02c4797959c46ff226bf1c020.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag menar är inte nedre ramröret det nedersta ramröret på resp bil? Det är väl annat i relation till nedersta röret som skiljer?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag kommenterar bara skrivningen "en annan caterham, man kan se att caterham har sina nedre ramrör högre upp än vad jag har"
Mina nedre ramrör sitter som Caterhams, längst ner på ramen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...