Jump to content

Bur - säkert eller inte?


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Läste följande intressanta tråd om burar https://www.gt40s.com/threads/roll-cage-question.54265/ som menar på att med bur så är risken för personskada större än utan - speciellt om man kör utan hjälm.

Nu kanske detta är speciellt viktigt på GT40 då det är svårt att få till en konstruktion mellan "A och B-stolpe" utan det länkas ihop i mitten.

Hur resonerar ni och SFRO ( @therealpinto)?

Link to comment
Share on other sites

Det är en väldigt bra fråga, och bra att den tas upp.

Det är väldigt vanligt att byggare (av olika biltyper) säger att de ska sätta in en bur, ofta för att motivera mer effekt för att bilen blir "säkrare". Jag brukar ifrågasätta det, vi besiktar ju bilar för gatbruk och precis som artiklarna du länkar till beskriver, så anser jag att det finns en klar risk att skyddsbur på gata snarare riskerar att ge mer skador än mindre skador. Det beror förstås på hur bilens struktur ser ut från början, hur egenskaperna i övrigt är och inte minst hur man bygger buren.

Man ska minnas att skyddsfunktionerna i en tävlingsbil dels bygger på att de ska samverka, dels är gjorda i första hand för att man inte ska skadas allvarligt eller dö i en kraftig krasch. Tar man bort en eller flera komponenter i skyddsutrustningen (stol, 6-punktsbälte, hjälm, HNRS...) riskerar man att få ett sämre resultat än vad en produktionsbil har. Det gäller ju speciellt när man bygger om relativt moderna bilar (säg 1970/80-tal och nyare).

Ett amatörbygge kan vara svårare att bedöma men jag håller absolut med artiklarna om att en GT40 som är trång i kupén har risker med bur monterad, speciellt om den inte ligger i princip dikt mot taket och takstolparna. Samtidigt får man kanske också värdera att bilen kanske ska köras på bana med full skyddsutrustning. Men då gäller det verkligen att använda utrustningen (och använda den rätt). Av de GT40 jag kört nu senast skulle jag aldrig köra dem på bana utan hjälm. Det räcker förmodligen med en stoppsladd för att man ska riskera att slå i skallen...

Om jag får råda, så om man bygger en ren gatbil, så är skyddsbur inget att satsa på. Det ställer normalt sett till mer problem än det gör nytta. Ska bilen gå både bana och gata är det svårare att välja. Själv så valde jag "halvbur" dvs en dragracingbåge som enbart sitter bakom stolarna. Jag förlorade baksätet men för de som sitter fram är inte säkerheten på gata försämrad.

Gustaf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

För ett par år sedan kom krav från SBF på burstoppning vid alla ställe på bur/båge som hjälmen kan slå i vid ev. incident på banan.

Dvs inte ens med hjälm, 4/6 punkts bälte, HNRS osv. är det bedömt som säkert med bara burrör. Kan tänka mig vad som skulle hända om man har trepunkts bälte, fullbur och ingen hjälm..

Link to comment
Share on other sites

Tack för er input @therealpinto och @Morty!

Jag hade tidigare faktiskt tänkt att ha en bur men har efter detta troligen tänkt om. Det är ju primärt en gatbil jag bygger och vid trackdays så får man köra därefter.

Kanske att ha en båge bakom stolarna och så tätt emot taket/bakåt. Sen kanske en GT40 skulle må bra av en förstärkning vid rutan för att avlasta vikten av rutan och kanske kan vara något klenare material än burmaterial och ev. plastas in

Link to comment
Share on other sites

En bra båge bakom stolarna är ingen nackdel, jag skulle också tänka mig att en bil som en GT40 där taket är kort och lågt har mindre risk för intryckning av taket än en "vanlig" bil.

Jag glömde skriva att om man bygger med bur eller överhuvudtaget har ytor som är nära islag för huvudet, så är det smart att stoppa ytorna med riktig burstoppning, dvs den hårda, energiupptagande sorten (SFI eller FIA). Vanlig rörisolering gör inte så mycket nytta. Den skyddar mest när man kliver i och ur bilen.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men en super seven utan något eller med bur så måste det ju vara bättre med det senare? Något skydd är ju bättre än inget skydd?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag fick (som sig bör) anmärkning av Bilprovningen vid enskilt godkännande igår. Fick tillstånd att köra GT40n till Biltema och köpa stoppning som jag monterade på parkeringen för att sedan köra GTn tillbaka till Bilprovningen och visa upp samt erhålla godkännande.

Trevligt med en extrarunda då jag INTE hade GTn på släp !

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, vedde sade:

Men en super seven utan något eller med bur så måste det ju vara bättre med det senare? Något skydd är ju bättre än inget skydd?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Inte nödvändigtvis. Visst, ska man gasa på bana eller busköra på slingriga vägar och tänker sig scenariot att man ska rulla hela bilden, ja då känns det ju tryggare med bur.

Ska man däremot bara ta en lugn tur ner till kiosken, utan hjälm och får en liten kyss av Agda som inte höll avstånd eller missade högerregeln så kan du faktiskt krossa skallen mot ett illa placerat bur-rör. Så helt självklart är det inte. Åtminstone när det handlar om gatregistrerade bilar där man ibland åker utan hjälm och med vanligt 3-punktsbälte.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer med Stuff, baserat på att jag bedömer att risken för att man ska välta med en Locost/Seven är ganska liten. Men ofta är en vettig båge bakom stolarna en vettig lösning även på en gatkörd Locost/Seven. 

För att den verkligen ska göra nytta behöver den dock vara ganska hög, och stöttad framåt/bakåt.

Ett vettigt förhållningssätt kan vara att bete sig som om man kör motorcykel, när man kör dessa bilar. Dvs som en oskyddad trafikant...

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Två stora fördelar med bur jämfört med båge är i mina ögon, 

1: Om du rullar är buren bättre under förutsättning att den är tillräckligt hög över ditt huvud, du sitter fastspänd motsvarande 5/6 punkts bälte och du håller armarna innanför buren. Du sträcks upp minst 10cm uppåt vid rullning med 6 punkts bälte enligt Simpson Europe (Jan Persson).
2: En ofta bortglömd aspekt. Den hindrar andra bilar/fordon att klättra upp och in i dig. Våra bilar är låga, framför allt jämfört med dagens gatbilar/SUVar.

I båda fallen behöver du hjälm för att inte skadas av burrör. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Två stora fördelar med bur jämfört med båge är i mina ögon, 
1: Om du rullar är buren bättre under förutsättning att den är tillräckligt hög över ditt huvud, du sitter fastspänd motsvarande 5/6 punkts bälte och du håller armarna innanför buren. Du sträcks upp minst 10cm uppåt vid rullning med 6 punkts bälte enligt Simpson Europe (Jan Persson).
2: En ofta bortglömd aspekt. Den hindrar andra bilar/fordon att klättra upp och in i dig. Våra bilar är låga, framför allt jämfört med dagens gatbilar/SUVar.
I båda fallen behöver du hjälm för att inte skadas av burrör. 
Håller helt med Morty , vill inte att andra bilar ska klättra in- det är den största risken jag ser då min är låg. Vid en sidosmäll på förarsidan har jag ju inget skydd utan bågen alls.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...