Jump to content

Större bromsskivor, hur blir det ?


Göran Nilsson

Recommended Posts

Mina bromsskivor fram blev lite skeva efter vår Trackday på Kullen och nu funderar jag på att eventuellt skaffa större skivor när jag ändå skall byta dem.

Jag har försökt hitta svar på mina frågor både på vårt forum och på rejsa men inga svar, så till min fråga till Er

Befintligt system. 

Bilens vikt 800kg.  17” fälgar. Pedalställ m två bromscylindrar å bromsbalansering.  Bromsskivor fram dia 260mm, tjocklek 20mm, bromsok m 4 kolvar a 34mm i dia.

 

Vad blir effekten av att sätta på större bromsskivor fram utan att ändra något annat i bromssystemet ?  330mm kanske ?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Jag skulle säga att 260-280 mm bromsar borde räcka mer än väl till den vikten. Bättre att fokusera på bra kylning och (jag vet inget om din bankörningskunskap) bättre bromsteknik?

Jaha, jag som trodde att 260mm skivor var lite på marginalen. Jag körde på Klubbens Trackday på Kullen, det var min första erfarenhet av bankörning över huvud taget. Det gick inte särkilt fort, svag motor och kraftigt understyrd, ändå blev bromsarna negativt påverkade. Min slutsats var då att jag valt alltför klena bromsar, då blev min spontana tanke att öka storleken på skivan, därav min fråga om vad som händer om jag monterar större bromsskivor.  

Link to comment
Share on other sites

Skivor som blir skeva efter kraftig användning brukar oftast bero på att skivorna hade inre spänningar som fanns kvar efter gjutning, det bästa du kan göra nu är att svarva dessa då borde de inte bli skeva igen. köper du nya så löper du en viss risk att det blir likadant beroende på vart du köper dom. Ford hade ett tag så stora problem med detta att det togs fram utrustning för att svarva om skivorna på plats på bilen. 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Just nu, Kjelland28 sade:

Skivor som blir skeva efter kraftig användning brukar oftast bero på att skivorna hade inre spänningar som fanns kvar efter gjutning, det bästa du kan göra nu är att svarva dessa då borde de inte bli skeva igen. köper du nya så löper du en viss risk att det blir likadant beroende på vart du köper dom. Ford hade ett tag så stora problem med detta att det togs fram utrstning för att svarva om skivorna på plats på bilen. 

Jo jag tänkte att svarva skivorna på plats, skulle vara en omedelbar åtgärd bara för att få bort vibrationerna så att jag kunde köra lite mer innan vinterförvaring/ombyggnad. Men efter att ha ringt runt till en handfull av lokala verkstäder gav jag tillfälligt upp. Samma besked från samtliga - Nä det slutade vi med för 15år sedan, har inte utrustningen kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det går ju bra att sätta upp dom i en svarv också, du får tillverka en skivhållare som du kan svarva in och sen inte ta loss förrän du är färdig. innan vi sålde våran svarv så svarvade vi skivor regelbundet.  Sen svarvar man med rätt försiktigt skärdjup och  matning med ett vasst stål. Tror det finns speciella skärhållare att köpa för att kunna svarva båda sidor samtidigt men det går utan också.   

screenshot_44.thumb.jpg.70645b91f382343659db31d416e4ab0f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dina bromsskivor ska räcka till med råge för den körningen. Det vanligaste felet som upplevs som ”skeva” skivor är att material från belägget migrerat med skivan. Detta sker om du håller på bromsen efter att ha värmt upp dem ordentligt, t.ex. om du kör in i depån och stannar och håller på bromsen.

För det mesta fungerar det perfekt att svarva om skivan så du får en fräsch yta för belägget. Skivan kan också slå sig, men det är mer sällsynt och beror oftast på det som Kjell skriver om.

I ditt fall tror jag att beläggen och ev. bromstekniken varit avgörande för uppkomsten. Ska du köra bana så kör med riktiga belägg för det och håll aldrig på bromsen när du står still med uppvärmda bromsar. 
Utan att ha tittat närmre på det, så gissar jag att du har lika öppet kring dina frambromsar som vi har på sjuorna och då behövs det ingen extra kylning fram. Har många racingkollegor som kör oventilerade och mindre framskivor än vad du har utan dessa problem. 

Link to comment
Share on other sites

Å, tusan. Jag får nog tänka om nu 🤔.

Jag tycker att jag har varit försiktig från början, körde in bromsarna, noga med att inte bromsarna stod och rostade efter tvätt, Totalt har bromsarna gått 450 mil innan bankörningen, kunde märka en ytterst liten vibration innan men det blev mycket mycket värre efter en 3-4 sessioner på banan. Jag fick avbryta på eftermiddagen pga av att framskärmen skakade våldsamt. Färden hemåt gick bra med få inbromsningar. Nu har jag kört ytterligare 60 mil och märker att det bara vibrerar när jag bromsar måttligt för att sluta vibrera om jag trycker på kraftigt på bromsen. Så det har blivit aktiv körning den sista tiden 😎

0A95BC6E-1535-42D9-9FDD-20181E5F2532.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tänker jag fel att ytterdiametern på hjulen påverkar momentarmen till ok/bromsskivan? Man borde få klämma hårdare på skivan med 17 tum mot 13 för samma retardation i så fall. Å andra sidan är det samma energi som ska hejdas. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nej hjulens yttterdiameter påverkar inte hur hårt klotsen skall klämma på skivan vid samma retardation om det är exakt samma friktion mellan däck och underlag. 
Möljligt vis kan hjulstorleken påverka retardation om det är väldigt stor skillnad i hjulvikt, den roterande massan, men då får det nog skilja 100kg per hjul eller då för att det skall märkas. 

Link to comment
Share on other sites

Nja

Större omkrets på däcken gör att bromsarna får jobba hårdare och blir varmare.

Byter du till större skivor fram kommer du ändra fördelningen mellan fram bak så du kanske måste se över bakbromsar med.

Men det finns bättre folk här en mej som kan räkna på det.

R

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på min egen fråga - Vad blir effekten av att sätta på större bromsskivor fram utan att ändra något annat i bromssystemet ?

Om man tänker på två olika storlekar av bromsskivor som man skulle bromsa rotationen med handen. Radien på skivan är som längden på handtag.

#1 bromsskiva ø200mm , längden på handtaget är då 100mm

#2 bromsskiva ø1000mm , längden på handtaget är då 500mm

Man kan också tänka att bilens bromsskivan står stilla och att man håller emot i handtaget när bilen ska försöka köra iväg, det blir lättare att hålla emot med längre handtag.

 Med samma kraft, som i bromsoket, blir det då lättare att hålla emot med den längre hävarmen som i #2. Å då antar jag, att med större bromsskiva så kommer retardationen blir kraftigare med samma pedaltryck. Balansen mellan fram och bakbromsarn kan kanske justeras mellan de två huvudcylindrarna.

 

Link to comment
Share on other sites

Du resonerar ganska rimligt. Sedan beror det förstås på beläggsytor och kolvdiametrar också.

Något jag lärt mig efter att ha bromsprovat rätt mycket byggen är att när man har runt 50/50 i viktfördelning är det oftast enklast att få ganska rätt balans om skivorna fram och bak har i stort sett samma diameter. Att bara uppgradera en sådan bil fram brukar leda till att man låser framhjulen för lätt, innan bakhjulen hinner hjälpa till. Då får man sämre retardation än tidigare. Man kan också se att produktionsbilar sällan har så stora skillnader i diameter mellan axlarna. Sierra med skivor har ju till exempel normalt sett 260 mm fram och 253 mm bak, Sierra Cosworth 280 mm fram, 273 mm bak.

Bra belägg som är mer värmetåliga kan absolut "rädda" små skivor på bana. Men för extrema belägg är så hårda att retardationen är dålig innan de fått upp värmen vilket inte är så bra på gata. Därför kan det vara smart med lite större skivor på en bil som går både gata och bana - då kan man ha snällare belägg som ändå orkar lite bankörning. Vad som är enklast eller billigast (bra belägg eller större skivor) beror lite på applikation samt tycke och smak.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...