Jump to content

Besiktning - koldioxidmätning?


Recommended Posts

Hur har ni haft det när ni besiktigar er amatörbyggda fordon? Kollar besiktningen/bilprovningen era avgasvärden eller hur hanteras det? På mitt köpta fordon(ej byggt av mig) så står det t31bs 100g/km. Om jag förstår det så är det för att beräkna skatten. Men mäter man något? 
 

Har wankelmotor i min bil och dom är kända för att inte alltid vara helt lätta att få ner i rimliga värden....

 

Link to comment
Share on other sites

CO2 är inget som mäts vid kontrollbesiktning av några bilar (det skulle kräva en körcykel på väg).

Amatörbyggt fordon har ju en generell avgasdispens så normalt sett är det bara CO som ska mätas (4,5% på tomgång), de som har reggat med kat kan ha lägre värden och även gränsvärden för lambda och HC - de är då samma som för en vanlig serietillverkad bil med kat.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, Fjonkalicious sade:

Tack för svar Gustaf. Men CO-halten då? Hur stor risk är det att man missar den? 
 

 

Jag hade problem med CO halten två gånger med min Westfield . Först när jag regade den sen andra gången vid första besiktningen . Ficka mappa om bilen och blandade lite E85 sen var det inga problem . 

Link to comment
Share on other sites

Generellt sett skulle jag säga att en bilmotor som är korrekt justerad inte ska ha problem med 4,5% CO på tomgång, om den inte är väldigt "klassisk" med gamla förgasare osv.

Ligger man i närheten av lambda 1 på tomgång (säg mellan typ 0,95 och 1,05) så ska det vara lugnt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-14 at 08:11, therealpinto sade:

Generellt sett skulle jag säga att en bilmotor som är korrekt justerad inte ska ha problem med 4,5% CO på tomgång, om den inte är väldigt "klassisk" med gamla förgasare osv.

Ligger man i närheten av lambda 1 på tomgång (säg mellan typ 0,95 och 1,05) så ska det vara lugnt.

Gustaf

Wankel med weber ida 51.... 🥴

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...