Jump to content

Väga bil, viktfördelning på en V70...


Pågen

Recommended Posts

Hej, länge sedan jag var här men behöver hjälp med en fråga om hur jag enklast väger viktfördelningen mellan fram och bakaxel, dottern vill ha en V70 som A-traktor och jag gissar på att den väger 60/40%  fram /bak vilket är kravet men vill inte chansa inför reg-besiktningen.

Kan man väga en halva av bilen i taget på en vanlig fordonsvåg och sedan jämföra fördelning procentuellt för att hamna i rätt härad eller har någon ett bättre förslag?

Jag tänkte köra ut halva bilen på vågen och markera var däcken står och sedan vända och backa ut på vågen och stanna på markeringen, summan av dessa vikter kommer nog inte att stämma mot bilens totalvikt om jag inte prickar exakt rätt i hur långt jag kör ut men den procentuella fördelningen borde väl stämma? Bilprovningen kommer att väga den vid registreringen och jag kan ju enkelt vikta upp den om det behövs men ligger den rätt som den är sparar jag en del jobb 😉

Ha de!

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att väga på det sättet, hur långt ut du kör spelar ingen roll egentligen för bilen vilar ju ändå på de fyra hjulen (och det är så besiktningsorganen väger). Tänk dock på att en lastbilsvåg ofta har en upplösning på +/- 20 kg nånstans så lite marginaler är bra att ha.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej Svempa, jag har en V70 2006, 2,4D med aut, den borde väga nästan 60/40 men jag tror att besiktningsingenjören blåste mig, blev en flashback till sent 80-tal när jag aldrig fick igenom en bil...

Har inte vikten i huvudet just nu men det skilde väldigt mycket för att den skulle godkännas, ändå hade jag tagit ut hela baksätet, reservhjul, domkraft, alla verktyg och original subwoofer, det var ganska många kilon. Jag tror de gjorde fel när de vägde den, de vägde bara en axel i taget och sedan räknade de fram procenten. Fick aldrig någon vikt på hela bilen, med deras siffror vägde den nog 2500 kg....

Tror jag låg på 58% på framvagnen, regeln om 60 % tillkom ju när de byggde om gamla Volvo starke och Scanior som inte hade någon vikt alls på drivhjulen som A-traktor, då behövde de viktas, min framhjulsdrivna bil blir ju sämre av detta, den höjdes typ 50 mm bak när jag lastat ur allt, jäkla paragrafrytteri, hade jag haft 1/4 tank hade det varit OK men den skulle vägas med full tank. Synd att inte mätaren visade fel... 

Jag lånade ihop typ 30-40 kg gokartsvikter och hängde bakom fronten, sedan flyttade jag batteriet till en låda bakom passagerarstolen och lite mer lättning bak, träskivorna i bagaget fick ryka så nu var den tom ända ner till plåten och se då var den OK.

När jag ser likadana bilar på blocket har alla baksätet kvar och batteriet i bagaget, jag undrar hur detta har gått till.

Däremot fick jag beröm av de på bilprovningen att det var den mest välbyggda A-traktor de sett, så något har man väl lärt sig under åren 😉

Lycka till med bygget!

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips efter att ha byggt A-traktor, är att se till att väga själv under byggets gång. Att gå på vad andra säger eller tror är väldigt riskabelt. Olika bilar med olika utrustning varierar fort i vikt. Bli kompis med någon på en återvinningsstation eller liknande så brukar det gå bra att få rulla upp på vågen, om man bara behöver snabbkolla vikterna.

Eftersom det är tjänstevikt vi pratar om så ska det vara med full tank, förare (75 kg), spolarvätska samt annan utrustning som hör till bilen. Har man plockat ur saker som reservhjul, domkraft och liknande förekommer det att besiktningsingenjören lägger till motsvarande vikt, speciellt om man har kvar utrymmet för de grejerna. Så där kan man ju vara lite taktisk.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

nån som har någon ide om hur man bygger en våg billigt så man kan väga ca 0-1500kg

vore ju trevligt att slippa gissa och kunna väga själv 

 

ser ju att ungarna lastar kombibilar så dom väger över 2ton så dom slipper 60% reglen men det måste ju vara enklare att 

lätta bak och öka typ några % fram på en fwd bil jag menar tidigare i tråden pratade man om 58% . 2% på 2000kg är ju bara 40kg 

 

sen har man ju detta med att trimma tankmätaren ..... jäkla skillnad om man har 20l soppa eller 70l i vikt 

 

nån som byggt på v70 som löst på olika vis vore kul och höra hur ni löst detta 

 

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

Det finns metoder med badrumsvågar och hävarm.

Själv skulle jag satsa på en enkel husvagnsvåg, som denna;

https://www.obelink.de/reich-caravanwaage.html

Det är så billigt att det knappast är värt att kladda med badrumsvågar. Även om den väger ett hjul i taget så summerar den säkert tillräckligt exakt.

När det gäller att ändra viktfördelning får man tänka på att det är enkelt (ganska) om man kan *flytta* vikt från en ände till en annan. Men lägger man till vikt så ökar man ju vikten vilket gör att den procentuella ändringen blir mindre. Jag tänkte inte på det när vi började väga, jag tyckte att det skulle vara lätt att gå från 52-53-54 % till 60% men det krävde mer än jag trodde.

Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...