Jump to content

Renovera Typ 9 - Att tänka på?


DomiSeven

Recommended Posts

Jag planerar att renovera/gå igenom växellådan i vinter, kanske byta till lång etta när jag ändå har den i delar.

Nån som har kört med 2.74 eller 2.98 på ettan  i Typ 9 och har nåt att säga?

Anledningen till att ändra ettan är ju då för att den nu i princip är oanvändbar till annat än att komma iväg. Men frågan är hur svårt det blir att komma iväg när ettan blir "tyngre".

Jag upplever för övrigt att lådan är trögväxlad, alltså att det tar tid att växla. Jag har provat med quick shift tidigare men det skapade bara mer problem då lådan hade ännu svårare att hinna med, svårt att förklara och det låter nog värre än vad det egentligen är.

Vilka slitdelar är det vettigt att byta förutom packningar?

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Alex

Det beror ju lite på slutväxeln också.

Jag har 2.25 på 1:n och 3.91 i bakaxeln och drar jag till varvstopp så gör den nästan  100Km/h,

och rullar jag på tomgången så går det kring 10km/h.

Jag tycker inte det är några problem att köra med så lång 1:a för sen är det ju tätt mellan växlarna.

 

Med quick shift menar du en stålspak då?

 

Skärmklipp 2020-08-04 16.19.35.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har 3.92 som slutväxel, varvstopp för mig är på ettan ca 51 km/h.

Jag har TTVs lätta svänghjul (4,8kg) också förresten, bilen blir lätt ryckig på låga varv. Men jag har för mig att du också kör med nån lätt variant.

Ja, typ en sån quick shift, alltså att man flyttar upp rotationscentrum för växelspaken eller vad man nu ska kalla det.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker typ 9 är ganska enkel att jobba med. Byt lager och synkringar är väl mitt råd. 

Den ska också vara lätt att växla, när jag körde typ 9 så tyckte jag att Redline MTL som olja gjorde underverk.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Jag har inte kommit så långt, det blev ingen lång etta denna gång.

Jag har bara öppnat lådan och kikat lite och kollat på en film där en britt plockar isär och monterar ihop lådan igen. Dock är inte utbyte av synkringar med i den filmen.

Men jag har nya synkringar och packboxar, och funderar på att byta nållager till längre nålar.

För att dela på axlarna måste man ju slå ur "sprintar", delade små rör så att säga.

Slår man tillbaka samma sprint sen eller byter man ut dem till nya?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...