Jump to content

BOSS Byggtråd


Recommended Posts

On 2021-01-08 at 10:01, LUPUS sade:

dubbel kolla vilken olje volym du får kvar oxå.    Jag höjde min olje nivå något mot orginal OCH  förlängde tråget bakåt (  bättre hade varit åt sidan) .

Men beror ju på hur mycket du höjer det hela

Funderar på att skaffa en tjock oljekyl och sätta längst fram i nosen vilket ger mer oljevolym eventuellt även flytta filtret och skaffa högvolymsfilter, då jag flyttade filtret på min båtmotor blev det nästan 3 dl mer olja som låg i slangarna och i det större filtret. Då oljan kyler är jag lite skeptisk till om det verkligen räcker till med kortad sump, ni som kört med den vet väl hur tempen blir en var dag i t5:an 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-09 at 11:08, Pedalen sade:

Grymt👍  Tack för de bilderna @daromer, nu har jag bra underlag för att sätta motorn och ska kolla på en liknande lösning som dig för balken. 
 

@pierre, ja man får klura lite vad som blir bäst utifrån de förutsättningar man har😊

Kan du kolla längden på din låda vid tillfälle  , behöver ha måttet för att se var lådan hamnar i ramen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har varit en del annat men nu har jag fått lite tid att få ordning på framvagnen. Har gjort det möjligt att justera övre bärarmen så att det blir lättare att få till framvagnsinställningarna på bästa sätt sedan.

IMG_8910.thumb.jpeg.bdf30af92b2caa2179600209f6337cf1.jpeg

Har även beställt både skivor, bromsok, hjul och en styrväxel nu så snart kan det komma lite tidiga hjulklappar...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har nu fått fästen för fjädring på plats på ena sidan och hjulen har dykt upp så nu ser det ju nästan ut som en bil 😀. Väntar fortfarande på bromsok och styrväxel men finns ju att pyssla med ändå.

IMG_8933.thumb.jpeg.befdd8e3ee4ec129b0b7ccec82d2a0c3.jpegIMG_8936.thumb.jpeg.a5c37da81b599506f45813a040b87f7c.jpegIMG_8938.thumb.jpeg.cf0b3734f6d089f18242a6a83c20fd08.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja men då fick man en liten överraskning från DHL. Jag tänkte inte på att England inte omfattas av EU längre så nu åkte jag på 869 kr i importavgifter för styrväxeln. Trist, då kan man inte beställa från England mer och där finns ju så mycket prylar...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att bli bättre när säljarna lär sig bättre tulldeklaration, värt att tänka på är att vi numera inte ska betala VAT iom att vi ändå måste betala europeisk moms.

ebay kör ju sitt global shipping program från USA som löser allt det där smidigt, vi kanske ska börja knuffa på dom att göra samma sak från UK till EU

Men tills dess är det nog bara att minimera import från UK. Jag har börjat leta på ebay.ie istället och är vaksam på vilket land prylarna är i.

Annars har KLracing konkurrenskraftiga priser (speciellt med vår klubbrabatt) och snabb leverans.

/T

Link to comment
Share on other sites

Som Torbjörn skriver så ska säljare från England sluta fakturera VAT iom Brexit, så skillnaden blir att du får momsa och tulla på hemmaplan.
Kontentan är aningen dyrare än tidigare, men inga stora skillnader (inte som USA där du får dubbelmomsa iaf 😱)

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-01 at 11:08, swedishGT40 sade:

Som Torbjörn skriver så ska säljare från England sluta fakturera VAT iom Brexit, så skillnaden blir att du får momsa och tulla på hemmaplan.
Kontentan är aningen dyrare än tidigare, men inga stora skillnader (inte som USA där du får dubbelmomsa iaf 😱)

Dubbelmomsa från USA har jag inte varit med om

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju momsen högre i SWE (25%) jämfört med UK (20%) + tullavgifter. Men som ni säger, kolla alternativa ställen inom EU men sen är det vissa delar som bäst finns i UK. Bara att bita ihop 😉
 

Link to comment
Share on other sites

De hade inte lagt på moms i England så det var inte så illa som det först kändes men man får nog primärt söka delar inom EU, det är tydligt. Och de stora vinnarna på Brexit är ju verkligen Storbritannien🙄

Link to comment
Share on other sites

Kollar däck, Toyo Proxes R888r 205/60-13 och kommer fram till att Deamon Tweaks fortsatt är billiga trots svensk moms i s f brittisk(+5%) och tull(+5%).
Hur är det möjligt? De måste ha bra utgångspriser

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det måste de verkligen ha. Jag skaffade en omgång Federal 595RS PRO. Inte snabbaste däcket på bana men skämmer inte ut sig heller enligt recensioner. Är ju ett tag kvar innan jag kan verifera det dock. 

Link to comment
Share on other sites

UK har ju trots allt mycket bra delar till det vi håller på med, sortimentet är nog ganska svårslaget men gäller att hålla ögat på så man inte blir dubbel-momsad. Hittar ni alternativa leverantörer inom EU (högt som lågt) posta gärna på t.ex. https://forum.locostsweden.se/index.php?/forum/10-tips-och-idéer/ så vi alla kan rida på ev fördelar.

Gött att se att @Pedalen (Sören) är på gång 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har den äntligen börjat få markänning. Skön känsla att se att det börjar likna en bil😊.

Behöver förlänga styrväxeln och skulle behöva hitta gängstång M12 2.0 och helst en muff också. Någon som vet vart man kan hitta?

B8FADBA8-50B1-44BF-B80C-BD6DAB24E126.jpeg

BD8ABB8E-3AB4-403E-972F-CD0083AD54F3.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fick hem en kombi maskin för plasmaskärning och Tig svetsning. Kommer krävas lite övning kan man snabbt konstatera men ska bli kul att lära sig. Hade svårt med att mata fram tråden i mitten... 

 

038F25B8-29A8-445C-978D-20AD41449807.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hitbox CT 520 heter den och köpte på Aliexpress då de hade på lager i Spanien så man slapp riskera några tullar eller annat tjafs när man tar från Kina. Det kommer kräva lite träning men jäklar vad det är nice med Plasma skärning när man får till det. Betalade knappt 3500 ink frakt för den och kom hem på en vecka.

Edited by Pedalen
Stavning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan justera frekvens i inställningarna på den men det är ju avstängt då jag testar DC nu. Behöver hinna leka lite mer på stål först så får jag väl skaffa lite grejer och se om den håller för AC vad det lider. Är inte riktigt topp prio nu men det kommer😉. Till det priset fpr man vara glad för sllt som funkar och plasma skärningen funkar bra i alla fall, DC utfallet är nog inte svetsens fel ännu så länge😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Efter lite sjukfrånvaro och välbehövlig semester har det nu blivit lite fart i garaget igen. Styrningen är nu på plats och stolarna är provmonterade så man kan få torr ratta lite 😊

 

8AED3C44-13F7-48DA-828E-471D57261776.jpeg

7088E85C-1C32-427A-B36E-A6C0A3E8D266.jpeg

C04E09A6-478D-43A0-BD25-92883DB8A60F.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Då har den fått lite luft under vingarna för första gången. Idag var det dags för SFRO1 och det blev en grundlig genomgång av bilen och några bra förbättringar som ska åtgärdas.  Känns ju kul att den kan kallas bil nu och har ett alldeles eget chassinummer😊

 

65D84F7D-CEDB-4822-80F9-AAB81E948055.jpeg

7007D426-2E05-4161-96E4-C9D5F613C4FB.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har nu hänt en del annat här senaste tiden. Lyckades äntligen hitta en lämplig donatorbil så att jag fick rätt motor. Känns verkligen skönt att få det klart, har varit svårt att hitta lämpliga objekt under ganska lång tid nu. Den är nu slaktad och den nya motorn har letat sig till sin plats och jag fick även med alla kablar och bälten så nu finns det lite att montera.IMG_9952.thumb.jpeg.eaf92c063acd5ce079aceca22b25506b.jpeg

Har även hittat en lämplig kärra att dra bilen med sedan så nu slipper man hålla på att hyra hela tiden. Har varit lite småfix att ta hand om men nu hoppas jag att den ska rulla fint.

IMG_0061.thumb.jpeg.be4dfde02d8771c183fef0ee8c883e45.jpeg

Fick lite bra tips på besiktningen som jag har börjat ta hand om. Har nu vinklat in hela kardantunneln så att jag får lite mer utrymme vid stolarna. Även börjar titta på växelspak så man kan sitta och torrköra lite i alla fall😊

IMG_0049.thumb.jpeg.885ea2b90c1e131117da535cd0d6bd2e.jpeg

Fick dra om styrningen lite också för att passa bättre med nya motorn

IMG_0051.thumb.jpeg.0970410fa8fad3f60d2711f2d6162c52.jpeg

Har även förlängt de övre fästena till stötdämparna så att den blir lite brantare vinkel

IMG_0053.thumb.jpeg.c9bbcf659786125a23d30f9445139857.jpeg

 

Lagt en beställning på kylare nu så snart kan man börja titta på hur allt ska få plats i nosen också.

 

 

 

IMG_0061.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fick lite fixat i helgen också. Det var verkligen snabb leverans på kylaren så man var ju tvungen att kolla lite hur den såg ut. Det är en 3 lagers Honda civic kylare med fläkt. Testade att koppla på den och det var rejält sug i den så hoppas att den ska göra sitt jobb. Nu väntar man på att ICn ska dyka upp också...

IMG_0063.thumb.jpeg.9e0692538cc63f2eef6ced53ff842501.jpeg

IMG_0064.thumb.jpeg.b89a6ff2159c069fd07a7aa0473478ed.jpeg

Har även fått fast fästena till bågen så nu kan man börja mäta på den. 

IMG_0067.thumb.jpeg.22bd710513b058ac748ec0daeec97120.jpeg

Var på biltema i helgen och skaffade lite bromsnipplar så snart är det väl dags att ta tag i det. Började med att ta loss bromsvätskebehållaren från Saaben. Är det någon som har en bra lösning för att ansluta till denna eller får man skaffa en ny behållare?

IMG_0068.thumb.jpeg.5a38d1eecfe6246bd672816527744228.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack @Jocke4U. Jag gjorde samma konstaterande så de borde dyka upp på posten idag 😀. Lyckades få med en bromskontakt också, det. hade jag liksom inte tänkt på tidigare. 

Har påbörjat jobbet att fila ner bromsoket från 240 så att den passar på 140 spindeln också. Går fort i början när man kan köra med rondellen men sedan blir det mycket fila och testa. En klar och en kvar... Har dock inte borrat den invändigt ännu.

IMG_0069.thumb.jpeg.580c2c8ccb191e683123022375ade24a.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Idag kom intercoolern på posten så man var ju tvungen att kolla hur det ser ut. Funderar på om oljekylaren från 9000 räcker eller behöver man något rejälare. Det skulle ju passa om man sätter upp det så här. Obs endast illustrativt, inga fästen finns ännu🙂.IMG_0075.thumb.jpeg.0a0189025e0ca71da9c1489388b47fdd.jpeg

och en bild från ovan också.

IMG_0076.thumb.jpeg.e0d861231ba9526f74e60963f044e321.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den där oljekylaren ser inte ut som min 9000. Är din från en automat möjligtvis?

Kanske samma area/kylförmåga, men min är mer rektangulär. Enklare att placera kanske?447122454_saab_9000_1996_oljekylare_motor(1).jpg.6eeb138b38890668d82619efd6c92973.jpg

Här är för övrigt lite info om slangar till saabens oljekylare om du vill pressa nya på Hydroscand.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har varit lite dåligt med uppdateringar här det senaste men mellan lite sjukdomar och annat har det hunnit hunnit fixas en del i alla fall. Bland annat har jag fått hem dämparna, blev Protech från Libell. Ser ju riktigt bra ut i alla fall så det ska bli spännande. 

IMG_0216.thumb.jpeg.3bebc099442695db3b4c08707988362a.jpeg

Efter lite sökande hittade jag MAM https://www.advancedmechanics.se/ som hade både material och möjlighet att bocka störtbåge. Ligger utanför Uppsala så det gick ju att hämta upp där också. 

IMG_0217.thumb.jpeg.06bee64984026d02e053a0ce075b9c74.jpeg

Även kardan med adapter är på plats så det har varit flitiga besök på olika uthämtningsställen..

Noskonen var lite för bred så den har kapats och satts ihop igen. 

IMG_0210.thumb.jpeg.0405e1d487e6bdb7c89ec9ed6d0b3ac2.jpeg

Med noskonen på plats har arbetet påbörjats med en scuttle. Nu börjar man kunna se formerna lite.

IMG_0263.thumb.jpeg.6d03ba9d2a544b996a19572d90a63c88.jpeg

IMG_0264.thumb.jpeg.0f6bf96cc7bcc5397d0a9b0a836b99bc.jpeg

Önskar med detta ett riktigt gott nytt bilbyggar år till er alla!

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har alla bältesinfästningar kommit på plats. Jag har 3 och 6 punktsbälte på förarplats och 3 punkt på passagerare. 

IMG_0306.thumb.jpeg.e5d8c48676092142c1fa7f6915087aad.jpeg

Efter lite sökande i din byggtråd @Rikard Larsson så hittade jag informationen om slangarna på Hydroscand för oljekylet. Toppen, det ska bli en tur förbi där i veckan.

Kollar lite på dragning av slangar och rör till intercoolern också, vart handlar man såna saker bäst tro?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hämtade upp slangar till oljekylet på Hydroscand och började placera oljekylet i helgen. Stort tack till @Rikard Larsson för specifikationen så jag lägger in det här också om någon mer behöver.

Slang 14325008

Koppling 90 grader 42004006

Banjo 427412062

Banjo 42822006

IMG_0313.thumb.jpeg.38208b99f83c4ebba900d81fad423410.jpeg

Och här på plats

IMG_0314.thumb.jpeg.40f05db0574bb3454a5cef2192a2c952.jpeg

Börjat kolla lite på sladdarna också och det är ju kul att man har lite att välja på😂

66386186423__C81FA593-38F2-4864-8E54-C2663BC3662B.thumb.jpeg.1280f9ec998141078a28b033999c1851.jpeg

Tänkte gå igenom den så att man bara har motorstyrningen kvar så får man hantera övriga elen separat. Även beställt en massa luftslangar från KL som borde dyka upp i veckan. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har turen kommit till golvet i bilen, har skurit ut och borrat hål för stolar och bälte men inte fäst det ännu. 

IMG_0408.thumb.jpeg.2abcb109f574f55f5e6bc404b6ee7158.jpeg

Börjat testa positionen för handbromsen också. Fick skaffa en handbromsspak från en Mini Cooper då Saabens var alldeles för stor.

IMG_0410.thumb.jpeg.6e793a767b4b90aaffa278629033bf42.jpeg

Har rett ut kabelhärvan också så nu är allt till motorn isolerat så får man dra om allt för belysning osv separat.

Fick även ett trevligt paket på posten häromdagen. Det blir Sincotech DO 922 dashboard som huvudinstrumentering.

IMG_0416.thumb.jpeg.e808e1c1b8df9a3e2d6c83542467286f.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Förra veckan fick ramen lite grundfärg och i helgen har jag fått lite hjälp att skära till och böja motorhuven, scuttle och bakpartiet. Har inte satt det riktigt ännu men man kan se att det börjar likna en bil i alla fall 🙂

IMG_0477.thumb.jpeg.6e3356a8a7d37bb96513fb6f60ac5ccb.jpeg

 

IMG_0478.thumb.jpeg.e1ec8b254e8c076f69ca52bd7fa2086d.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man provat att gjuta glasfiber för första gången. Blev helt ok ändå, med lite efterarbete så kan det nog bli bra. Har bara lagt den på däcket för att se hur det ser ut 🙂 

image.thumb.jpeg.3d9ebd2050c7fcf04a70da5227667c22.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Så har den börjat hitta sin plats. Bilen kommer gå ner någon centimeter till och sedan ska det vara tillräckligt med frigång för fulll utfodring. Nu ska den snyggas till också samtidigt som nästa förbereds.

IMG_0495.thumb.jpeg.bd124aa3812e3aa3733410f63b5cc8c3.jpegIMG_0496.thumb.jpeg.570af5475722c7e5bc647c64721f54ec.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...