Jump to content

BOSS Byggtråd


Recommended Posts

Hej,

Efter att ha läst en massa hör och gått igenom SFRO handboken börjar det dra ihop sig för byggstart för ByggObjekt SAAB Seven - BOSS. Så det är väl lika bra att börja med att skapa en byggtråd här. Den kommer baseras på:

- Donatorbil blir en SAAB 95 från 99 med 2.0 lttt.

- växellåda är planen Opel R28

- bakaxel volvo 740 och styrspindlar 140. 
 

Ramen ska svetsas och efter en del funderingar kring val av chassie har jag landat i att det får baseras på standard chassiet från build your own sportscar. 
 

kommer börja med att plocka ner donatorbilen i nästa vecka. Sedan ska naterial till ramen införskaffas så kanske själva bygget kan komma igång om  ett par veckor. Efter det  är hela höstens och vinterns sysselsättning räddad😅.

 

Sören

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Välkommen i gänget Sören!

Ett tips när det gäller chassit mät eller räkna fram din maximala chassi bredd utifrån bakaxeln dina fälgar bredd och ET plus en rimlig frigång. Jag byggde 1168 brett Mcsorley org. Men 1150 hade passat bättre med 740 axel och 850 fälgar som ger en bra scrubradie ihop med 140 spindlar  195  

Edited by Kjelland28
tillägg
Link to comment
Share on other sites

[mention]Kjelland28 [/mention] stort tack för tipset. Det har jag inte tänkt på. Vilken tur att man kan få så bra information innan man börjat svetsa


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack [mention]Jocke4U [/mention]. Ska bli kul att komma igång. Ska hem till föräldrarna och riva bilen där så kör vi upp motorn på släp sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som sades om bredden. Jag fick sätta spacers bak för att få plats med däcken. Detta med 740 axel och 850 fälgar också 🙂

Jag valde 7+442e för att få extra bredd och det ångrar jag inte en sekund dock! För vill man få i vettiga stolar behövs det. Däremot hade jag ingen större nytta av längden som sådant. 

 

Välkommen!

 

Link to comment
Share on other sites

Tack [mention]daromer [/mention]
Jag har haft mycket funderingar på 442E chassit också men är nog inne på standardbredd nu. Är ju inte så bred själv så det borde gå att klämma in vettiga slimmade stolar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Pedalen sade:

Tack [mention]Jocke4U [/mention]. Ska bli kul att komma igång. Ska hem till föräldrarna och riva bilen där så kör vi upp motorn på släp sedan.

Ja det finns väl lite mer utrymme där och traktorer att "rycka ur" motorn med 😉 
Nu vet jag inte hur donatorn ser ut men i mitt fall var det en lite bak-smälld men annars välutrustad som jag sålde av en massa delar - så drivlinan (den första 😉 ) blev nästan gratis

Du ska inte komma till Kinnekulle i helgen ?

Link to comment
Share on other sites

Är det kinnekulle i helgen? När slutar det på söndagen i så fall?

Tjejerna gör lumpen i boden så de åker på söndag igen. Planen var att åka på eftermiddagen men det kanske går att styra om så att vi kommer vid lunch i så fall. Beror på hur länge ni kör men det hade ju varit kul.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Japp!
Jag kommer nog inte vara där hela dagen (åker upp fredag) utan åker kanske runt/efter lunch.

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/15353-anmälan-kinnekulle-2020-sfromatkväll-317-bandag-18/

Tider:
 

Citat

Fredag kör vi igång med SFRO föreläsningen 17:30 i det gula huset som Bengt markerade med C (alltså på utsidan av långa start/mål rakan). Vi håller på till ca 19:00 och därefter blir det mat.

Förarmötet på lördag morgon med start 8:15.
Sedan pågår körningen som vanligt 9:00-16:30.

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir ca 38 fordon, mest sjuor men även GT40s och några "andra".
Bättre tillfälle finns nog inte för dig att kolla på olika byggen, fota, tjöta, fråga/diskutera,....osv

Link to comment
Share on other sites

Hade verkligen varit kul men det är bara på lördagen och inte på söndagen om jag förstår det hela rätt?

Kan tyvärr inte komma iväg på lördagen som det ser ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Pedalen sade:

Hade verkligen varit kul men det är bara på lördagen och inte på söndagen om jag förstår det hela rätt?

Kan tyvärr inte komma iväg på lördagen som det ser ut.

Korrekt, det är grillning imorgon fredag och körning på lördagen. Synd att det inte funkar. Ta med tjejerna 😉

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, det är grillning imorgon fredag och körning på lördagen. Synd att det inte funkar. Ta med tjejerna

Gärna för mig men blir nog svårt att övertyga dem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så är projektet påbörjat. Inte utan att man undrar om motorn kommer att snurra igen😅

Är det någon som har ett elschema till en 2.0 ltt från 99? Skulle nog hjälpa till😊

C3368967-50ED-4E18-A51F-926E5AE0F6B2.jpeg

F999865F-E5F8-465F-A1FA-19F587150B51.jpeg

3846023A-3EFA-40BF-AB0A-A0B9F84BAA26.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tips: Spara så mycket av härvan du bara kan. Även om du senare inte vill använta allt plocka allt!  Då jag inte sparat precis allt så blev det till att kapa några saker. Däremot är det bra då härvan för motorn är lätt att splitta från allt annat 🙂

Jag ska uppdatera min tråd snart och skjuta in massa jäkla bilder. Efter jag fick bilen rullande så har jag inte riktigt haft tid att uppdatera då man kört 😄

 

Jag använde mig av elschemat här: http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-schemes/1997/ Och vad jag vet stämmer det på din också. 
Jag hade 9000 CS 2.0ltt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Toppen Daromer

Jag har sparat hela kabelhärvan på motorn så det blir ett äventyr att reda ut allt men nu har jag ett elschema i alla fall.

Ser fram emot alla bilder i din tråd också

Ska plocka loss det sista från motorn nu och göra rent allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Spara även kablarna en hel bit in är mitt råd. Detta gjorde inte jag. T ex så behöver du ju rent krasst alla elektronikboxarna för hantering av lyse och annat om du nu inte bygger detta nytt. Även relä o.s.v för motorstyrningen. T ex kablarna som går i kabelstammen bak är långa och bra så slipper man köpa sådant nytt.

Sedan är det inte fel att plocka alla kontakter som finns också 😛  Något jag också fick erfara när jag insåg att sådanna kontakter hade jag haft nytta på andra ställen.... Ibland önskar jag att jag haft bilen stående ett tag till men frun hade inte velat haft en skrot bil stående på uppfarten i 8+ år 😄

 

Link to comment
Share on other sites

9000 och 9-5 har helt olika styrsystem , elektrisk throttle och luftmasse mätare = t7 på 9-5 och IMO som är svårt att få bort .

och en hel ”låda” mera diagnos som vill prata med resten av bilen via can  bus lite överdrivet) 

9000 t5 är enbart tryck styrt och mekanisk throttle  , IMO går stänga av och i princip själv körande

Du kommer behöva mer än bara motor styr för enkel återanvändning eller special mjukvara till motorn.  Troligen Dice och twice

Hade nog rekomenderat att använda motorn men inte styrsystem från 9-5 an 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

9000 och 9-5 har helt olika styrsystem , elektrisk throttle och luftmasse mätare = t7 på 9-5 och IMO som är svårt att få bort .
och en hel ”låda” mera diagnos som vill prata med resten av bilen via can  bus lite överdrivet) 
9000 t5 är enbart tryck styrt och mekanisk throttle  , IMO går stänga av och i princip själv körande
Du kommer behöva mer än bara motor styr för enkel återanvändning eller special mjukvara till motorn.  Troligen Dice och twice
Hade nog rekomenderat att använda motorn men inte styrsystem från 9-5 an 

Aha, alltid mer saker att upptäcka. Jag har plockat styrboxen men det räcker alltså inte. Vad rekommenderas för motorstyr i så fall?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Pedalen sade:


Aha, alltid mer saker att upptäcka. Jag har plockat styrboxen men det räcker alltså inte. Vad rekommenderas för motorstyr i så fall?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som jag tror jag tipsa om på fejjan ( om jag inte blandar ihop dig med någon) 

Saab 94-99 t5 styrsystem RÖD tändkasett under lättar . 

 9-5 går även sena og 9-3 men  inget jag hade använt av de enkel anledningen du är ganska ensam att lösa el / can buss problem och det finns inga fördelar förutom eventuellt biopower funktionen . 

 Du hoppar i princip 10 år framåt i tiden på avgas krav  och lag krav. 

Grund motor 9-5 är däremot ganska lik 9000 ( lite klenare med eco ) så skruva över styrsystemet från en 9000 eller ng 900 

 

den Krister tipsar om är oxå väldigt lagom i effekt för en sjua 

Link to comment
Share on other sites

Som jag tror jag tipsa om på fejjan ( om jag inte blandar ihop dig med någon) 
Saab 94-99 t5 styrsystem RÖD tändkasett under lättar . 
 9-5 går även sena og 9-3 men  inget jag hade använt av de enkel anledningen du är ganska ensam att lösa el / can buss problem och det finns inga fördelar förutom eventuellt biopower funktionen . 
 Du hoppar i princip 10 år framåt i tiden på avgas krav  och lag krav. 
Grund motor 9-5 är däremot ganska lik 9000 ( lite klenare med eco ) så skruva över styrsystemet från en 9000 eller ng 900 
 
den Krister tipsar om är oxå väldigt lagom i effekt för en sjua 

Okej, så jag får försöka komma över styrsystemet från en 9000 och skruva över i så fall. Vill inte stöka till det med andra avgaskrav. Motorn har jag ju nu så det hade ju varit trevligt om man kan använda den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Som bonus är svänghjulet lättare på t5 motorer , inte fel på en sjua 

 

b205/b235. Är beteckningen på 9-5 eco motorer 

b204/b234 Är de tidigare 

Troligen får du oxå svetsa om insuget på en 9-5 svårt att få plats uppåt . 

 

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller chassibredden så hamnar hjulen väldigt långt ut om du bygger ett bok chassi med 740 axel.
tror det blir svårt att hitta skärmar som täcker. Tror att ett 442E fast lite smalare, ett 342E är det som passar en bil med 740 axel bäst.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. 442e som jag har och med 850 fälgar slängde jag på 35mm spacers för att det skulle funka mot standard skärmar. Minst 20mm för att ens frigå ramen. Så nu är min något bredare bak än fram... 🙂

Link to comment
Share on other sites

Som bonus är svänghjulet lättare på t5 motorer , inte fel på en sjua 
 
b205/b235. Är beteckningen på 9-5 eco motorer 
b204/b234 Är de tidigare 
Troligen får du oxå svetsa om insuget på en 9-5 svårt att få plats uppåt . 
 

Vet du om det är samma motorfästen så att jag kan använda den under byggprocessen i alla fall. Tar ju ett tag innan den behöver starta om man säger så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller chassibredden så hamnar hjulen väldigt långt ut om du bygger ett bok chassi med 740 axel.
tror det blir svårt att hitta skärmar som täcker. Tror att ett 442E fast lite smalare, ett 342E är det som passar en bil med 740 axel bäst.

Tack för tipset
Jag kollade mycket på 442E men 342E har jag inte sett. Vad skiljer dem emellan och har du ritningar på en sådan i så fall?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Siffrorna står för skillnaderna mot ett chassi i orginalstorlek. 442E betyder 4 tum bredare 4 tum längre och 2 tum högre E står för att nosen är bredare för att ge plats för en större motor. Optimalt med 740 axel 140 spindlar och 850 fälgar med 195-205 däck bredd tror jag är 3 tum bredare  alltså ett 342E det är inte speciellt svårt att göra om du ändå ska svetsa ditt egna chassi. Börja med att göra en byggplatta och rita sen upp chassits yttermått och utgå därifrån.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Pedalen sade:


Vet du om det är samma motorfästen så att jag kan använda den under byggprocessen i alla fall. Tar ju ett tag innan den behöver starta om man säger så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Samma block i princip så borde funka fint 

det stora som skiljer är lite på frontkåpan och generator fäste .  Men den är flyttbar mellan motorerna om det behövs 

Link to comment
Share on other sites

Siffrorna står för skillnaderna mot ett chassi i orginalstorlek. 442E betyder 4 tum bredare 4 tum längre och 2 tum högre E står för att nosen är bredare för att ge plats för en större motor. Optimalt med 740 axel 140 spindlar och 850 fälgar med 195-205 däck bredd tror jag är 3 tum bredare  alltså ett 342E det är inte speciellt svårt att göra om du ändå ska svetsa ditt egna chassi. Börja med att göra en byggplatta och rita sen upp chassits yttermått och utgå därifrån.

Strålande Kjellan28
Då förstår jag vad beteckningarna står för. Har skaffat material till byggplattan så då är det bara att måtta upp. Ska bara fixa alla rör först.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Samma block i princip så borde funka fint 
det stora som skiljer är lite på frontkåpan och generator fäste .  Men den är flyttbar mellan motorerna om det behövs 

Toppen Lupus. Då utgår jag från den så
Får man ta nästa beslut lite senare i processen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Pedalen sade:


Toppen Lupus. Då utgår jag från den så
Får man ta nästa beslut lite senare i processen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jepp bulta ihop med lådan och bygg allt annat så kan du fundera på om du skall ha 9000 eller 9-5 grenrör senare ( skiljer i plats )   och hur du läser  insug  (   den toppen du har på 9-5  passar inte riktigt helt 100%  på en 9000 insug men du kan ju få det roliga att svetsa något, kanske ett ultimat insug  som magnus hart på sin ) 

Link to comment
Share on other sites

Så har lite material hämtats upp. Fick ta till lite hjälpmedel i ena änden för att få in det hela vägen. 
Tar någon vecka till innan själva bygget kan komma igång men då finns det något att jobba med i alla fall. 

E8F18D8A-C500-4F17-B9DE-B146012405AF.jpeg

21F80FF8-17EE-469B-B832-0488ED9BAAC4.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Efter alla goda råd så blir det ett litet mellanting i form av ett 342E chassi som ska passa bra med 740 bakaxel.

Har börjat punkta ihop de första delarna. Många mätningar och kontrollmätningar blir det men det börjar ta form i alla fall. a8e89c02468b3bb14b8d25a1d55f8adb.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tips: Skruva fast stoppblock i bordet där du sedan ska lägga bitarna mellan. enket att hålla allt på plats under tiden man punktar allt. Det gör också att ramen får svårare att flytta på sig 🙂

 

Men visst känns det bra att äntligen börja? 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kommer ihåg den första veckan när man kom så långt. Kändes som om man nästan var klar 😄  Ack så fel man hade och ack så många timmars tigande jag lagt därefter hehe.

 

Men visst är det en skön känsla? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Tack @Jocke4U och @tpau. Det är verkligen häftigt att se det växa fram. 

ja, detta är verkligen den lilla delen @daromer, det är ju sedan det börjar på riktigt så det är tur att man inte har någon riktig brådska. Behöver fixa lite prylar bara för att komma vidare. 

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du med chassibredden ? En annan sak att kolla innan du helsvetsar kan vara hur din noskon passar, jag gjorde inte det och den jag köpt är 40 mm för bred så nu måste jag såga isär den och göra den smalare. Hade varit enklare att bara flytta isär de övre chassirören om jag vetat om det ! 

Link to comment
Share on other sites

@Kjelland28, jag lyssnade på råden och minskade den till 342. Är långt ifrån fördigsvetsad så det mesta går att flytta fortfarande. La dit bakaxeln idag och det verkar se bra ut frigångsmässigt. Jag hade gärna testat med en noskon men har inte lyckats hitta någon ännu. Har varit i kontakt med en som har en form men det verkar vara till standardbredden och höjden, han ska skicka måtten. Finns i usa men de har inte svarat och är förmodligen dyrt i frakt och tull. 
 

om någon har tips på vart man kan hitta en passande noskon ör jag tacksam😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...