Jump to content

Saab 2.0T - Blåst Turbo - Orsak??


daromer

Recommended Posts

Jag blåste turbon häromdagen. Jag tror dock jag vet varför men samtidigt vill jag ventilera och se. Jag kör steg 3 ish och laddar 1.25bar.

1. Om min teori stämmer

2. Se vad man bör göra åt det men även lite tankar runt om kring det hela

Inför besiktningen så stoppade jag bara vevhusventilationen med en slang mellan ventilkåpan och ett rör som gick till insuget mellan turbo och filter. På detta samma rör så satte jag då också dumpens utlopp.

Jag misstänker att när den dumpade så gick en tryckvåg givet den lättaste vägen och då de båda anslutningarna sitter nära så gick en in i vevhuset och sedan vidare via tråget och in tillturbon. Detta tryckte då också sönder packning eller ja påverkade den. 

 

Turbon har idag axiellt glapp på minst 0.5mm och radielt på säkert 1-1.5mm. Jag vill minnas att den innan hade axielt som var okännbart och radiellt på0.5mm ca. Tror den hade snurrat 29t mil men låter det vara osagt. Och trycker man till och sedan släpper gasen så får man fint blått moln 😛  Den trycker således bara ut olja på avgassidan och efter man släppt gasen. Insuget är rent från olja. 

Inga revor i turbinhuset eller liknande så jag fångade det i tid. 

 

Stämmer min teori att det kan påverkats av avsaknad av backventil till ventilkåpan? Kanske i kombination av redan gammal turbo?

Jag satt och funderade på oljetryck eller liknande men jag har ingen tryckmätater och  mellan turbo och tråg är det fritt flöde och turbon såg ut att ha haft olja. 

 

Jag tänker mig sedan att flytta dumpens direkt till insuget eller ja öppna den.... Ventilkåpan kommer få en backventil men även gå till en catchtank så jag slipper få in oljedimman i insuget mer än nödvändigt. blir så jäkla kladdigt. 

 

Tankar och ideer?  

 

Just nu sätter jag dit en utbytes men tanken är givet att vässa till vid senare. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan du skissa lätt hur du koppla så vi inte fattar fel ?  Jag tolkar det som det borde fungerar och är som  orginal principen men gärna en bild 

 

Lättaste vägen lär ju oxå vara ut genom luftfiltret om du nu får en extrem stöt och rören inte är extremt tunna 

 

 

Och sedan går nog ingen turbo 30 000 mil och sedan lite steg 3 på det 🤔

Med höga turbin varvtal 

Vilken turbo var det ? Var den bytt ? 

 

Min Saab vevhus ventilerar genom påsvetsat 20mm rör rakt ner i en petflaska (1 krona  dyr ) med några lufthål borrade i överkant och sedan en extra typ gardena slang i överkant till strax efter luftfiltret för i princip laglig vevhus vid normal körning ,  ingen back ventil alls 

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Original har väl backventil vid ventilkåpan? Eller blev osäker. Kan rita upp imorgon. 

 

Org turbo och förmodligen aldrig bytt. 

 

Köpte en bättre beg org just nu innna jag klurat ut vad för uppgradering som ska dit. Har en tanke om lite bättre koppling och spridare och försöka komma närmare 300+ men behöver trimma in bilen rent allmänt innan 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...