Jump to content

Opel R28


liljekvist

Recommended Posts

Läst massor av trådar ang. denna låda, men verkar inte hitta något om någon som renoverat någon. Är det inte ekonomiskt försvarbart, eller är det många special verktyg som krävs?

Har en R28 JM 025 vilket verkar vara från V6 motorn. Den skrapar lite ibland vid snabb växlingar mellan 2-3. Första steget är att byta till Red Line vxl olja. Men om inte det funkar så får man fundera ut plan B 🙂

Link to comment
Share on other sites

Förutom just den äkta r28:an , JM och någon mer  ( ganska ovanligt ) så är ju lådorna nästan gratis så är nog ovanligt med renovering , skulle dock gissa det ör samma syncar i en jm som de andra 

 

https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/r5.html

 

Kan finnas info här men det vet du säkert redan 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, LUPUS sade:

Förutom just den äkta r28:an , JM och någon mer  ( ganska ovanligt ) så är ju lådorna nästan gratis så är nog ovanligt med renovering , skulle dock gissa det ör samma syncar i en jm som de andra 

 

https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/r5.html

 

Kan finnas info här men det vet du säkert redan 

 

 

Tack, är lite olika utväxling på dom också såg jag.

Får leta efter lite syncar alt reservlåda. Så har man lite vinterpill framför sig🙂

Link to comment
Share on other sites

Har en reserv låda stående ( r28 jm ) så den stackars r25 håller än , kanske är dax att bara visa den för bilen så det håller ett år till 😀

Bäst vore en diesel låda men såldes knappt några sådana bilar i Sverige nya 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-26 at 18:45, LUPUS sade:

Har en reserv låda stående ( r28 jm ) så den stackars r25 håller än , kanske är dax att bara visa den för bilen så det håller ett år till 😀

Bäst vore en diesel låda men såldes knappt några sådana bilar i Sverige nya 

Du får visa den för min med då, så håller den nästa år också.🤣

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kolla först så kopplingen kopplar ur som den ska. den skrapar för att lådans axlar snurrar för fort.  antingen slitna synkringar eller koppling som inte kopplar ur. det som, kan gå sönder på dem är en växelväljare som brister när man sliter i växlarna. jag har bytt såna.  Redline schockproof.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Thomas sade:

kolla först så kopplingen kopplar ur som den ska. den skrapar för att lådans axlar snurrar för fort.  antingen slitna synkringar eller koppling som inte kopplar ur. det som, kan gå sönder på dem är en växelväljare som brister när man sliter i växlarna. jag har bytt såna.  Redline schockproof.

Hällde i 1l REDLINE schockproof gul, blev kanonbra. Hoppas det var så enkelt 😇

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Fråga kring R28 lådan. Nu när jag har piffat upp bilen under vintern ser jag att lådan vill få ur sig lite olja ur avluftningsventilen ovanpå lådan. 

Har andra problem med att lådan vill få ur sig lite olja? funder på leda det till en catch tank eller likande. Misstänker det är runt några cl den har snorat ner växellådhuset under sommarens alla körningar. 

Link to comment
Share on other sites

min vet jag läckte i början , men det själv justera sig   :blink: ,  vet inte om orginal volymen är lite för mycket vid våra höga  G krafter .   

Tror bara det läckte max någon  deciliter men en ventilations slang monterat lite högre i tunneln kan nog va en enkel bra förbättring .  

 

OBS  jag hällde på den rekomenderade volymen , kollade inte nivå pluggen , kommer inte dit , det kan ju oxå påverka 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Om det hade varit en Quaife låda är det standard för att rostskydda underredet på bilen... 😉

Jag har monterat en ”remote catchtank” och slang med möjlighet för oljan att rinna tillbaka på min Quaife. Samma lösning borde fungera bra på din växellåda. Som Tobias skriver är förmodligen inte växellådan konstruerad för g-krafterna som vi kan uppnå tillsammans med ofta lite mer inspirerat varvtal på ingående axel.

Link to comment
Share on other sites

Bra input.

Ja, det blir ju lite mer sidokrafter vid bankörning. Bilen vs lådan sitter original är ju också en viss skillnad på. 

Får nog kika på en lösning kring att få på en slang till avluftningen 🙂

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, LUPUS sade:

 

Hade för mig att vi pratat om  detta tidigare 🙂    allt  är ju redan löst  slang till hög punkt. 

 

 

 

 

Tackar, där fanns svaren😊

Då har vi förhoppningsvis torr bil i sommar🥳

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...