Jump to content

Filtrerad luft i kupén


Göran Nilsson

Recommended Posts

Om man är pollenallergiker blir man negativt påverkad av ”ventilationen” i en öppen bil.

Jag tänkte att man kanske kunde filtrera luften och pumpa in den i hjälmen. Så jag har skaffat mig en Sundström SR500, begagnad men som ny. Billigt pga att den saknade laddare.

Den blåser halv storm så jag får fundera på hur jag skall reglera luften in i hjälmen. Apparaten har high low men det är för mycket ändå. 

Nu skall jag rita en slanganslutning och hållare att skruva/limma fast på hjälmen.
 

 

 

2522A0A1-3956-4BB1-A17A-A539B25F6C26.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har skissat på en slanganslutning att sätta på hjälmen, den är inte 100% klar så det finns utrymme för modifieringar.

Är det någon vänlig person som har en 3D skrivare som kan tillverka en styck till mig, skicka pm i så fall.

 

C4142BEB-6F68-4C88-B350-5AF5857B7EF1.jpeg

C8A27499-A771-4591-865C-F7E2C4283ABE.jpeg

CCF2451D-C474-4EBB-AF82-323583D2A862.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kabinluftsfiltret i ett fordon hjälper till att avlägsna skadliga föroreningar, inklusive pollen och damm, från luften du andas i bilen. Filtret är ofta placerat bakom handskfacket och renar luften när den rör sig genom fordonets HVAC-system. De flesta tillverkare rekommenderar att du byter ut kabinluftsfiltret var 12 000 till 30 000 mil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...