Jump to content

Motorval


Frans Hansson

Recommended Posts

Hej

Jag planerar och tänker omkring ett Locost bygge.

Jag skulle gärna vilja använda en 4204T motor, det vill säga Volvo S40 2.0T 1998.

Finns det någon här i forumet som har gjort detta och i så fall vilken låda har ni då parat ihop den motorn med för att få RWD.

Mvh / Frans

 

Link to comment
Share on other sites

Som gammal Volvomotorfabriksingenjör så kan jag bekräfta att M90 lådan för de vita motorerna passar alla vita motorer. för att lösa problemet med sumpens läge så brukar man ta en sump och sugledning från en 960/v90 90-talare och sektionera till rätt antal cylindrar. Vad gäller M90 lådan så är det väl inte den mest skottsäkra och vill man ha en mer skottsäker sak så finns det hjälp här https://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-vit-motor-/index.html P.S en femma går också att få i och sjunger lite finare D.S

 

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Som gammal Volvomotorfabriksingenjör så kan jag bekräfta att M90 lådan för de vita motorerna passar alla vita motorer. för att lösa problemet med sumpens läge så brukar man ta en sump och sugledning från en 960/v90 90-talare och sektionera till rätt antal cylindrar. Vad gäller M90 lådan så är det väl inte den mest skottsäkra och vill man ha en mer skottsäker sak så finns det hjälp här https://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-vit-motor-/index.html P.S en femma går också att få i och sjunger lite finare D.S

 

 

Tack Kjelland, BMW låda med adapterplatta låter intressant. Har hört både bra och dåligt ang. M90, den är tydligen svindyr att reparera vid haveri. Jag vill gärna bygga med någorlunda ekonomi i det hela.

Att jag vill använda 2,0T är för att man med väldigt enkla medel kan få upp den till 240 hk. Vilket säkert är långt mer än tillräckligt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en T4 ? Fördelen Med en T4 är att den harprimär legering i toppen  tjockare foder i o m att den har diam 81 kolvar 2.0 T har diam 83 i borrning och alltså lite tunnare foder. Sen beror det ju på hur hårt och länge du ska pressa den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...