Jump to content

Hjälp att hitta o-ring


Rikard Larsson

Recommended Posts

Jag köpte en begagnad oil accumulator från USA. Inte accusump eller Moroso, utan något omärkt.

Den läckte genom ena gaveln. Sitter en o-ring som säkert är gammal.

Men hur vet jag vilken storlek jag ska ha? Tänkte att det säkert finns någon här som är duktig på sånt 🙂

Innerdiametern i spåret är 91,5 mm, vilket säkert är 3,6" (91,44 mm)

Insidan på röret som det ska täta mot är ca 101,5 mm. Bör betyda 4.0" (101,6 mm).

Finns en storlek som heter 418, den är 3,6" invändigt (91,44 mm) och 4,15" utvändigt (105,42 mm).

Är det rimligt att tro att man får in en 105,42 mm o-ring i ett rör som är 101,6 mm?

Lite kompression måste man ju ha, men 2 mm runt om?

 

Link to comment
Share on other sites

Det låter väl mycket... om det är den enda som som är rimligt att få tag i och den inte är för dyr är det väl egentligen bara att prova klämma in den.

Tänker jag rätt att diametern på gummit då är strax under 7 mm, så den blir ganska fyrkantig.

Det som riskerar att hända om en o-ring går i men kläms för hårt är att den vulkar och blir spröd, det brukar leda till att den krackelerar med oljeläckage som följd.

Samtidigt är min erfarenhet från motorer som dimensioneras för 10 000 driftstimmar... och våra leksaker får ju några tiotal om året så det kanske inte är ett så stort problem.

/T

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nja, det var bara en standardstorlek jag hittade i en lista. De behöver ju inte använt nån standard.

Hittade ett program som räknade ut lämplig ring baserat på spårets mått.

Enligt det så verkade inte innerdiametern vara då kritisk. 85-90 mm gick bra tydligen 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...