Jump to content

Hur skydda glasfiber från stenskott i hjulhusen?


Arto

Recommended Posts

Hur skydda mot rosor i glasfibern orsakade av stenskott från undersidan? Det är även några aluminiumplåtar som vill ha något skyddande på sig. Har letat här på forumet och inte hittat.någon bra läsning. Jag tänker mig något slags gummi/plast-massa eller annat lämpligt, helst som man kan pensla på men spruta är ok det med. Hur har ni gjort?

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att limma saker men känns spontant lite knöligt och att man kan få några småfickor som kan samla fukt, skulle föredra någon produkt som kommer på burk. Kom på att även rolla kan ju kanske vara ett alternativ utöver pensla eller spruta?

Edit: Aluplåtar poppnitade på stålram och instängd fukt känns inte för mig som en bra kombination om det går att undvika.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

@Mats Karlsson Tack, det där ser intressant ut. Enligt databladet ger ett lager 0,25-0,4 mm torrt lager. Hur tjockt behöver det vara för att få önskat resultat, d.v.s. att man slipper skador på plasten, någon som har testat IRL?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om utspätt karosserikitt ka vara nåt att måla i skärmarna. Ger ju ett gummiaktigt tjockt lager som borde ta udden av stenskott

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Låter ju rimligt, hoppas på någon som har lyckats med något bra som vill dela med sig.  Det måste ju vara många som skyddat sina hjulhus kan man tycka.:smile:

Link to comment
Share on other sites

Vanligt karosseriskydd/underredsmassa räcker. Ska inte späs ut utan användas som det är och ger en något seg yta. Det är vad jag har på bänken och ska på när skärmarna är lackade. 

Link to comment
Share on other sites

Är underredsmassan du menar är det jag tänker på, den där lite kletiga sorten så är inte det vad jag är ute efter. 

Om vanlig underredsmassa funkar då borde ju kanske vanlig body duga också? Typ den här http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/carosol-rostskydd/e/11331/body-elastic-1l/

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Använde liknande sån body i hjulhusen, funkade utan anmärkning i 1500 mil. Anledningen att ha det är mera att skydda lacken på insidan, så den inte punkteras och låter polyestern ta upp vatten.

Link to comment
Share on other sites

Ska du använda body så använd för guds skull inte dyngan som hagman tillverkar.
Köp Teroson eller likvärdig kvalitét istället.

 

Kan VARMT rekommendera Terosons produkter, dom är lätta att applicera och greppar bra, och TORKAR till skillnad mot hagmans skräp.

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, ulwe sade:

Använde liknande sån body i hjulhusen, funkade utan anmärkning i 1500 mil. Anledningen att ha det är mera att skydda lacken på insidan, så den inte punkteras och låter polyestern ta upp vatten.

Lysande, minns du fabrikatet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trådar med givna tips förtjänar redovisning:smile:

Tack för tips, särskilt @Mats Karlsson om POR15 bedliner som jag tror på och kommer att testas. En annan intressant produkt jag fått tips om är en självhäftande ljuddämpningsmatta från 3M som man även kan lacka över om man så vill.  Ni vet den där sorten som brukar sitta mitt på golvplåtarna på många bilar, som är ett he***te att få bort. Den är seg och formbar men ändå stabil, fastnar så in i bomben bra men blir nog en del tyngre är bedliner, känns annars otroligt bra.

1172639394_3MMatta.thumb.jpg.f3fe2e6474e7e5bb71d10ea5d899711a.jpg

Biltema har visst någon liknande produkt men den vet jag ingenting om.

Edited by Arto
stavning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idealet borde vara en sandwichuppbyggnad där du har först ett hårt lager, sedan mjukt flexibelt och sist karossglasfibern. På så sätt kommer kraften från stenen fördelas över en så stor yta som möjligt på det flexibla/mjuka skiktet innan kraften går ut i ytskiktet/glasfibern.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

👍 Då bör det hårda vara starkare än glasfiber. Sedan vill man ju att det ska vara enkelt där ett material tilltalar mig. Om det man lägger på är "lagom hårt" och tillräckligt tjockt så det dämpar lite och fördelar ut energin funkar det nog. Karossen är heller inte jättetunn i det fallet.  

POR15 bedliner är f.ö. en vattenbaserad produkt och då är det extra viktigt att hålla torktiderna för varje lager. Jag har en hygglig glasfiberbit inkl. gelcoat som är över. Den är nog perfekt att spruta på och sedan maskera så man får olika tjockt för att göra lite tester på, sedan när det är ordentligt genomhärdat förstås.

Apropå härdning ja: Längre upp i den här tråden skrev @swedishGT40  om body som inte ville torka. Kan det möjligen ha varit den vattenbaserade sorten i tjockt lager? Är det brådis är kanske den andra att föredra....(?)

Link to comment
Share on other sites

Terosons produkter funkar också ypperligt, torkar som det ska och spricker inte med tiden.
Men visst, ska du ha mycket body så väger det, personligen hade jag limmat en nylonmatta i hjulhuset, den väger mindre, och strukturen i den absorberar smällarna från sten.
Nackdelen är att den samlar fukt, men vad ska rosta mot glasfibern är det tänkt?
(Kollar man i nyare BMW, Alfa etc. så kör många just denna lösning, limmat på plastinnerskärmarna. Detta för att dämpa ljudet av gruset)

Link to comment
Share on other sites

Terosons produkter funkar också ypperligt, torkar som det ska och spricker inte med tiden.
Men visst, ska du ha mycket body så väger det, personligen hade jag limmat en nylonmatta i hjulhuset, den väger mindre, och strukturen i den absorberar smällarna från sten.
Nackdelen är att den samlar fukt, men vad ska rosta mot glasfibern är det tänkt?
(Kollar man i nyare BMW, Alfa etc. så kör många just denna lösning, limmat på plastinnerskärmarna. Detta för att dämpa ljudet av gruset)
Var köper man denna nylonmatta? Någon som har länkar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

Var köper man denna nylonmatta? Någon som har länkar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Högtalarmatta? Vill minnas den är gjord av icke sugande material (dock gör ju kapilärkraften att det ändå suger åt sig)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jahaja, tänkte återkoppla lite med mina erfarenheter så långt.

Bedliner POR15 gick jättefint att rolla med en skumgummiroller och känns otroligt slitstark, men jag tycker den blir för hård med tiden. Det står att det blir en gummiliknande yta men i så fall är det gummit väldigt hårt. Det kan därför kanske vara bättre att använda en två-komp produkt. Jag lägger antagligen på ett par lager boddy som offerlager ovanpå, så får det duga så.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En sak som fungerar bra är billack med 50 procent mjukgörare då denna bli så mjuk att man kan lacka mjuka plastdetaljer med den typ rattcentrum, den tar lite extra tid att torka men antar ingen har bråttom över vintern. Jag har givetvis testat själv då jag arbetar som billackerare. alternativ två är sprutbart kitt som man behöver en speciell spruta för skickar en länk http://www.pyrmo.se/klister.pdf

Givetvis finns det andra fabrikat eller om man vill kan man köpa kitt och tunna med förtunning för att sedan applicera med spruta minst 2,5 mm munstycke .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, trevligt när någon med proffs-erfarenhet av produkter tipsar. Kittet du nämner är det den nedan du menar?

949524097_Skrmklipp.JPG.1cd286aca4b8940e53ea9dbd44182b59.JPG

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Fungerar nog bra och på insidan är du mer intresserad av att skydda plasten och vill man inte pensla kan man prova om kittet kan tunnas med thinner för att sedan läggas med spruta med överliggande kopp och munstycke på minst 2.5mm

 

Link to comment
Share on other sites

Toppen, Tackar som bara den! :notworthy:

Vad förstår är det sådant man brukar pensla en sträng i plåtskarvar. Det jag har erfarenhet från är Hagmans Karosserikitt som är syntetgummibaserat. Har en burk sådant på hyllan. Ska läsa på i lite datablad och se om det går att utröna vad den gillar för sorts förtunning och testa:icon_thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Lite återkoppling:

Har använt mig av Hagmans karosserikitt och tunnade ut den ca 10-15% med Biltemas förtunning då jag råkade ha en burk hemma. Körde på det med liten korthårig roller av bästa kvalitet. Funkade hur bra som helst, ett lager/dygn.  Två lager i hela hjulhuset och ett par extralager där risken för "direktskott" är stor.

Hjulhus.thumb.jpg.bf8e6f63b630d635dfe329c1962f0832.jpg

Sedan tänkte jag rolla på två lager polyuretanfärg på detta, den är grymt stark och samtidigt lite seg/mjuk. Tror detta blir bra men framtiden visa hur bra det funkar i verkligheten. Ett stort tack för tipsen!

Såg förresten att @Kjelland28 föreslog detta högt upp i tråden men är ju lite trög och fattade inte då:icon_oops:

 

 

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

Lite återkoppling:

Har använt mig av Hagmans karosserikitt och tunnade ut den ca 10-15% med Biltemas förtunning då jag råkade ha en burk hemma. Körde på det med liten korthårig roller av bästa kvalitet. Funkade hur bra som helst, ett lager/dygn.  Två lager i hela hjulhuset och ett par extralager där risken för "direktskott" är stor.

Hjulhus.thumb.jpg.bf8e6f63b630d635dfe329c1962f0832.jpg

Sedan tänkte jag rolla på två lager polyuretanfärg på detta, den är grymt stark och samtidigt lite seg/mjuk. Tror detta blir bra men framtiden visa hur bra det funkar i verkligheten. Ett stort tack för tipsen!

Såg förresten att @Kjelland28 föreslog detta högt upp i tråden men är ju lite trög och fattade inte då:icon_oops:

 

 

Försök få tag i mjukgörare och blanda i ca 20procent i färgen annars kommer den chippa bort då massan är mjukare , mjukgörare bör alla billackeringar ha så någon halv dl bör räcka gott

Link to comment
Share on other sites

Kanske? Finns inte risken att den kan bli alldeles för mjuk? Tanken är inte att få fina hjulhus utan det primära är att skydda karossen. Jag har målat en del med PU, båt-produkter då, och upplever den ganska mjuk som den är. Drar mig till minnes en båt-durk som fick en smäll, det blev en hygglig grop i träskivan men lacken var faktiskt fortfarande hel.

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Arto sade:

Kanske? Finns inte risken att den kan bli alldeles för mjuk? Tanken är inte att få fina hjulhus utan det primära är att skydda karossen. Jag har målat en del med PU, båt-produkter då, och upplever den ganska mjuk som den är. Drar mig till minnes en båt-durk som fick en smäll, det blev en hygglig grop i träskivan men lacken var faktiskt fortfarande hel.

Så mjuk blir den inte  och visst den nya billacken är ju inte lika känslig som den gamla gällande stenskott men jag kommer själv lägga mjukgörare i klarlacken på de utsatta ställen där stenskott förekommer som bakskärmar och front  invändigt i skärmar kommer jag göra som vi skrivit och även där med mjukgörare men med  svart 2k pu

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...