Jump to content

Recommended Posts

Sitter och läser vad som gäller angående säkerhetsbälten, då bygget har en störtbågge.

Kan bli svårt att hävda"mycket stor olägenhet" då störtbågge är bygg, och det finns monterings möjlighet i axel höjd. Men jag hittar inget om att den tredje punkten kan vara bakom ryggstödet?

Endast inom vilket område det ska vara monterat.

Typ dessa :https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/motorsportshop.nu/Products/04608DF1

mvh

Mikael

 

 

Link to post
Share on other sites

Det bältet faller på att det inte är ett trepunktsbälte enligt definitionerna för gatbruk;

"trepunktsbälte: bilbälte med ett diagonalband och ett höftband; trepunktsbälte är fäst vid fordonet i minst tre punkter"

(från TSFS 2013:63).

Det är alltså inte ett acceptabelt alternativ. SFRO har som plan att utvärdera den typen av bälte du länkar till. Men det har samma nackdel som ett fyrpunktsbälte, med risk för underglidning, och de varianter som finns med rullfunktion på axelbanden spänner/låser bara axelbanden. Ett trepunktsbälte med diagonalband drar åt både höftdelen och axeldelen vilket är det som gör bältet så smart.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Hej Gustaf!

Det var det ja trodde, så det blir att montera in vanligt tre punkts bälte. 

Förslag på model och leverantör.

//Mikael

Link to post
Share on other sites

Jag har modell 264 för att få vinkeljusterbar rulle och hög fästpunkt.

Däremot så följde det med bältesinfästmottagare vilket inte är helt optimalt när den hänger löst.

/T

Link to post
Share on other sites

Jag har också använt Securon, och eftersom de är (var?) rätt billiga så köpte jag några olika modeller vilket gjorde att jag kunde välja en "hona" som passade för mina behov (justerbart band så längden går att ändra).

Gustaf

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Kapar tråden och kastar in ytterligare en bältesfråga! 🙂
Är ett 6-punktsbälte ett godkänt alternativ? 

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Toobb sade:

Kapar tråden och kastar in ytterligare en bältesfråga! 🙂
Är ett 6-punktsbälte ett godkänt alternativ? 

Nej, det är det inte. Trepunktsbälte är vad som gäller för gatbruk idag (där det också är helt överlägset).

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Har en likvärdig stol och tänkte göra en kopia denna montering. Midje bältet kommer så klart gå igenom sido hålen i stolen.

FAB124_10.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ser rätt OK ut så, om möjligt, försök få "honan" längre ned.

Om bälteslåset kommer för högt upp/långt in i stolen, så blir "triangeln" som bältet bildar smalare och då fungerar det sämre. I de flesta fall får man bäst bältesgeometri om själva låsdelen är utanför stolen (dvs så det är handelen man trär genom hålet i stolen för att nå honan nere vid golvet). Ibland är det trångt och svårt att få till men bra att tänka på från början.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Tänkte tillverka egna svets muttrar som jag fäller in i rammen ca 40-50mm långa beroende på placering, vad är ok tjocklek på ytter dim? 20mm borde vara okej ska använda 7/16-20 UNF gänga, och då använder jag 9,9mm borr. Vilket gör att det blir kvar ca 4,0mm gods kvar.

Mvh

/M

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Hej igen,

Har tittat på hur jag kan få dit bältena på min Westfield. Ramen är av ett något äldre snitt (har köpt den begagnad) där bältes rullarna ska sitta bakom bakplåten, likt detta:

241A5671-446F-42A3-9575-B6C6C6D8C694_zps

Kan inte se några direkta fel att göra på detta sätt om jag tolkar SFRO boken rätt ?

Alternativet jag funderar på är att göra likt dem nyare ramarna där bältesrullarna sitter vid golvet bakom stolarna mao svetsa dit ett nytt fäste bara.

MVH
Tobias 

 

Link to post
Share on other sites

Hade så i min Westfield, ett jäkla jobb för att komma åt rullarna. Bättre att sätta  vid golvet bakom stolarna

Link to post
Share on other sites

Jag hade ingen Westfield men mina rullar satt vid golvet bakom stolarna. Mindre risk att bältena blir skitiga där än bakom plåten. 

Link to post
Share on other sites

Hur är det med bälteshonan får man montera den i sätesjusteringen så att den följer sätet, likt nyare bilar har ? 

Edited by Kjelland28
Link to post
Share on other sites

Jag rekommenderar inte att man fäster bältet i stolen/underredet om det inte är grejer som uttryckligen är gjorda för det, dvs i praktiken att delarna kommer från en serietillverkad bil med samma lösning.

Ett vanligt "eftermarknadsunderrede" är oftast för klent för den typen av montering. I alla fall de underreden jag jobbat med som man köper från de vanliga ställena.

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Ok, borde alltså sammanfattningsvis bli rulle på golvet bakom stolen, fäste för loopögla i bågen på rätt höjd och 30 cm stalk/cable hona inne vid kardantunneln

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Svets muttar svarvade och gängande med 7/16-20. Kommer inte att införskaffa några bälten förän jag kan mätta ut infästnings punkterna, vill ju inte köpa ett för kort bälte.

Likaså längden på låsdelen får ju inte blir för kort eller för lång.

Byggstart närmar sig, så sugen!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...