Jump to content

Köra m E85 utan laddluftkylare ???


Recommended Posts

Är det alltför riskfyllt att att köra en turbomotor på E85 helt utan laddluftkylare ?

Jag tänker en motor med originaleffekt på runt 300hk på bensin där man byter spridare och bränslepump men inte öka laddtrycket på ca 1,3bar.  Normal gatkörning med få trackdays per år.  Det vore skönt att slippa alla rör och kylare.

Link to comment
Share on other sites

1,3 bar utan laddluftkylare skulle jag säga är omöjligt. 0,3 bar låter mer rimligt. Mät insugstemp och se är väl ända som kan definitivt avgöra om det möjligt eller inte. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Morty sade:

1,3 bar utan laddluftkylare skulle jag säga är omöjligt. 0,3 bar låter mer rimligt. Mät insugstemp och se är väl ända som kan definitivt avgöra om det möjligt eller inte. 

Tar du hänsyn till bränslebytet från bensin till E85?

Jag tycker det är lite lättare att planera hur rör/konsoler ska placeras från början, inte så kul att göra om när man har mätt insugtemp och får bygga om en massa.

Link to comment
Share on other sites

Ja min erfarenhet är att E85 brinner svalare än bensin, men varm luft är varm luft och missgynnar motorn. Att ladda 1,3bar utan ordentlig kylning på insugsluften har jag aldrig hört någon göra. 

Link to comment
Share on other sites

Du skall oxå tänka på att man får in mer syre molekyler  per laddtryck när det är kylt , cylindern är ju Ganska väl bestämd storlek och  turbon får jobba mindre med Intercooler för samma effekt . 

Jag glömmer ibland att starta pumpen till min charge cooler efter mekande och varje gång har jag mycket knack i loggar , snarare tur än något annat att det klarat sig ?

i och för sig  Bf98 med 11.8 afr på full last ( lite fett) 

 

0,5-0.7 jo kanske men inte 1.3 någon längre tid 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...