Jump to content

Vikt effektförhållande..


Recommended Posts

Jag har precis beställt sfro handboken men det är flera dagars leveranstid och jag är i tänkarfasen nu...😅 

Tänker jag rätt här? 

Effekt på 240hk ger 176 kw och vid beviljad dispens behöver då bilen ha en tjänstevikt på 882 kg. 

Förare 75 kg och antar bränsle 30 kg. 

Så om bilen "tom" väger 777kg så skulle motorn på 240 hk vara ok? Är detta rätt,? 

Om man bygger på en Alu v8 eller en v6 bör det väl vara rimligt att bilen tom kommer väga närmre 800 kg om man inte medvetet strävar efter att bygga så lätt som är möjligt?? Eller vad tror ni? 

Och fnns det mer "godkänd barlast" vid fastställandet av tjänstevikten om nu bilen råkar bli lite för lätt för motorn ?? 

 

  

Link to comment
Share on other sites

Tjänstevikt är bilen fulltankad + förare på 70 kg och verktyg/bagage.

Få till extra barlast, ja du kan ju ha en väldigt tung brandsläckare. Finns de som fyllt sina med sand eller bly. Finns även dom som satt en väldigt tjock hasplåt under sina bilar för att komma upp i vikt.

Din uträkning stämmer.

Min Boe7 hade tjänstevikt på 855kg med Zetec-motor. Den var inte byggd för att vara lätt. Stora breddade fälgar gjorde sitt. Så 800 med v8 eller v6 är inte omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...