Jump to content

Gas till MAG


DomiSeven

Recommended Posts

Jag vill ha en liten 5-litersflaska för att kunna svetsa diverse småprojekt i svartstål nån gång ibland.

Jag har läst mig fram till att Mison 18 ska funka. Den lokala handlaren (El & driftteknik i Strängnäs) har Air liquide och hon sa först att det var Arcal när jag frågade om mosvarighet till Mison men när jag sa att jag ville köpa flaska och gas så hon att det var Argonmix (för 3140:- inkl).

Jula har Argonmix för 2499:- (men den verkar vara lite dåligt med saldot, finns dock på rimligt avstånd.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-008540

Är det samma?

Är det vad jag behöver?

Säg att Julas är vad jag ska ha, kan jag sen byta den på El & drift?
 

Det är en djungel det här med gaser påfyllningar et.c.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer säkert nån licenssvetsare och drar mig i örat, men det är inte så viktigt vilken gasblandning du har till svartstål om du bara ska svetsa lite småprojekt. Jag har testat Mison 18 och Mison 25. Alltså argon med 18 resp. 25 % CO2. Även till nöds kört med ren argon...

Nu kör jag ren CO2 från en kolsyresläckare (verkligen locost i sammanhanget).

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

m18 ger oftast mindre sprut och något dyrare. 18 är vad jag minns det enda som finns i 5l idag. Jag kör bara 18 hemma eller ren argon.

Julas byts på jula endast vad jag vet. Vill du komma undan billigare köp en billig 5l flaska och bara fyll. Alt n bätre en 10l om du får tag på dem. Jag undviker ren kolsyra själv då det sprutar för mycket och för mycket efterarbete. 

 

Detta är från agas pdf

MISON® 18
Ar + 18% CO2 + 0,03%NO



Avsedd för MAG-svetsning av olegerade och låglegerade stål med trådelektroder samt fluxfylld och metallpulverfylld rörtråd.
Med vissa begränsningar lämplig för pulsad svetsning och som skyddsgas vid svetsning av rostria stål med rutil fluxfylld rörtråd.
Ger strukna svetsar med lite sprut med alla bågar.
Passar bra som allmän skyddsgas.
Eliminerar skadligt ozon som uppstår vid svetsning


MISON® 25
Ar + 25%CO2 + 0,03%NO



Används för MAG-svetsning av olegerade och låglegerade stål med trådelektroder eller fluxfylld rörtråd.
Ger vid kortbågsvetsning en smälta som är lätt att kontrollera.
Tolererar orenheter på svetsstycket bättre än andra blandgaser vid spraybågsvetsning.
Ger lite sprut, slätare svets och högre svetshastighet jämfört med ren koldioxid.
Den mest oxiderande av blandgaserna och ger därmed mest slagg.
Rekommenderas speciellt för kortbågsvetsning (små maskiner) och för spraybågsvetsning när svetsförhållandena är ofördelaktiga.
Eliminerar skadligt ozon som bildas vid svetsningen.

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag säkert missat nåt vitalt här, men ni bägge tipsar om Mison, nåt jag alltså inte kan få tag på (så lätt i alla fall).

Den lokala butiken har Air liquides sortiment, Jula har Strandmøllen. Andra märken, andra produktnamn?

 

Men, både Jula och El & drift har produkter som kallas Argonmix, på Jula står det:
"1200 liter argonmix (82 % argon/18 % CO²) i 5 l-standardflaska!" vilket så låter som samma som Mison 18 ?

Link to comment
Share on other sites

Mison är agas alternativ. det du ska titta efter är ju blandningen. Julas flaska är samma som mison18. 

 

Glöm inte kolla vad det kostar att fylla på... Att köpa är en sak och priset per liter för påfyllnad något annat. 

T ex kostar ungerfär samma att fylla 20l som 5 liter.... 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Air liquides 11 liters, största som går att köpa privat, en sån räcker ungefär ett år. Kostar en tusenlapp att fylla. Tycker 5 liters är för små. Kör jag mycket hyr jag en 20 liters via företag. Har för mig att det låg på runt 1500 för att fylla en sån.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Barkmnans, vet inte om det finns på fler ställen med. Dom har bra sortiment och kunnande på allt med färg med.  Historiskt sett så har Air liquides haft högre tryck i sina flaskor med om man jämför med tex AGA. 

svetsgrejer generellt så rekommenderar jag Sundholm i Eskilstuna. 

 

Edited by Klubbsson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt in AGA tuber på JULA så det går att byta vart som helst säg bara att du vill ha samma sorts flaska, det lokala svetsbolaget tar 870 :- medans Jula tar 599:- för samma gas, Mison 18 !

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...