Jump to content

Erfarenhet av Zero?


B.Svensson

Recommended Posts

Hej, 

Jag bor inte så långt ifrån kitcar Sverige som säljer zero kit, ringde och snackade med dem och fick ett gott intryck.. tänkte svänga dit och titta närmre på deras grejor inom kort. Vad är den allmänna uppfattningen hos er erfarna seven byggare och piloter om dessa kit?? 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag bygger Zero, och kan rekommendera.

Mitt kit har gått ihop ok och senare versioner har många förbättringar.

Stefan är bra att ha att göra med och bilarna är trevliga. Det är ca ett 442 chassi så mer plats för rumpan och mer plats i motorutrymmet. Känns den fortfarande liten finns det en GT version som är lite större.

GBS bygger många bilar själv och byggsatserna har förhållandevis ok passform (för att vara engelska).

En av egenheterna är att baksvepet och scuttle ska göras lite som ett papperspyssel, med flärpar att vika in osv. Det kändes skrämmande först men efter att ha gjort det tycker jag nog att jag oroade mig i onödan.

En annan nackdel är hur framvagnens camber justeras. Där det är lite halvmeckigt på sierraspindlarna.

GBS kommer från Robin Hood som gjorde sjuor för långfärdsåka på väg, Robin hoods kvalitet var lite sisådär och byggsatserna krävde mycket arbete.

Zero är mycket mer lättbyggd och är mycket nättare och kompetentare på bana men det ligger kvar ett visst vägfokus (om man inte väljer race chassi).

Jag vet om att mazda V6 och Honda S2000 motor har fått plats men ska du in med riktigt bred motor kanske du måste svetsa om övre rören i motorrummet.

Jag tror däremot att en raksexa kan gå in, jag har mycket plats kvar framåt.

Om du vill ha mysigt vrid, varför inte Saab turbo eller Duratec i4 2.5 liter?

kKan ju inte riktigt mäta sig med ljudet eller känslan av en v12 dock 🎶.

/T

Edited by tpau
iPhone autocorrect
Link to comment
Share on other sites

Tack för input, det låter ju hoppfullt då med zero.. i nuläget har de dessutom den något bredare gt ramen hemma som ska vidare till kund så kan ju vara klokt att åka förbi så man kan jämföra bägge...  vad gäller motorvalet så slipper jag gärna turbo och avancerad elektronik..  dumt på många sätt, framförallt om målet främst är prestanda..  men jag är nog mest ute efter en retro känsla och känner att stora förgasarmotorer passar bäst för det..     en V12 motor vore ju galet kul men ännu sålänge ser jag det mest som en utopi och har en rover v8 som mål eftersom ag inte vill bygga från scratch. Men iofs ... får en rak sexa plats på längden och de redan byggt med V6 som fick plats på bredden bör ju en v12a också få plats kan man ju tycka så jag håller  alla möjligheter öppna ännu 😃  Lite modifieringar och förstärkningar på en annars färdig ram kan jag ju tänka mig vilket antagligen behövs till en större motor...  

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag bygger oxå Zero, fast en GT. Fick helt enkelt inte plats med ben/knän i std varianten trotts att jag bara är 187cm.

Ramen håller god kvalitet, men kan behöva stärkas upp på sina ställen. 

Om man som jag bygger med komplett drivlina (exkl nav o spindlar) från Honda S2000 så medför det en hel del extra jobb som oxå kostar en del tyvärr, blir mkt special och kräver torrsummp och litet scoop på huven. Resultatet blir dock en motor o vxllåda, diff som sitter som en ”smäck”, inga problem att få till perfekta höjder o vinklar.

Bygger man som Emil här på forumet med Ford prylar så spar man en väldans massa jobb och resultatet blir fin fint 👍🏻Klart ett bättre val 🙂

Något som oxå talar för Zero’n fördel är att GBS i England, Richard Hall o hans medarbetare är väldigt hjälpsamma direkt mot slutkund, stor eloge!!

Edited by Marcus Hedström
Link to comment
Share on other sites

Bland annat Ja, både uppåt och neråt och tight att få plats med torrsumpspump, men det går. Sen vill jag kunna plocka ur motor o växellåda i ett paket, inte behöva skruva isär för att lyfta ur bilen. Sen tillkommer kortning balansering av kardan, special drivaxlar vilket är dyrt. Går man upp till 108mm knutar så ryms inte dessa i navhållarna bak då dessa är avsedda för 100mm knutar, oxå ngt att tänka på.

Siktar man på Ford så blir livet lättare, finns anpassade kardaner o std drivaxlar att köpa/renovera.

Rådet är att hitta en Ford 7,5tum diff o växla fabrikat på drivlinan före o efter kardan, inte via special drivaxlar.

Jag var dock väldigt sugen på Hondas Torsen diff därav valet. (Vilket ska vara helt onödigt på en 7’a om man läser vissa forumtrådar, vilket säkert är rätt, dom väger ju inte så mkt).

Link to comment
Share on other sites

Jag har byggt Zero och kan hålla med tpau i vad han skriver. Nu var min bil en av de första som kitcar sweden tog in så den ser lite annorlunda ut I chassit. Jag byggde helt på sierradelar och det passade direkt med färdiga fästen. 
Numera är väll ZERO avpassad för Miata om jag fattat det rätt. 
Om du har mer funderingar så kolla i min tråd här på forumet eller hör av dig. 
//Mats

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, vedde sade:

Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under säljes.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Vi bör ju en bit ifrån varandra och frakten på en klump lär  väl kosta en slant. Men jag kollade på annonsen o h såg att den inte var diffad.  Behövs det i gen diffbroms i bilarna? Funkar en standard Sierra diff oavsett årsmodell?? 

Link to comment
Share on other sites

Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror på hur fränt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, vedde sade:

Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror på hur fränt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jag vet ännu inte hur fräckt jag vill och kan  bygga... men jag är helt säker på att pengar blir en begränsning 😬  vet ännu för lite för att jag ska börja köpa på mig grejor..   måste bestämma mig för  vilket chassi och  vilken motor först och ju mer jag läser desto svårare verkar det bli... 

Link to comment
Share on other sites

Satsa på en bromsad diff redan från början. Om du ska köra lite aktivt så behöver du den, framför allt om du väljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Morty sade:

Satsa på en bromsad diff redan från början. Om du ska köra lite aktivt så behöver du den, framför allt om du väljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmärkt.

Tack för tips Morty, sitter en sådan diff standard i någon bil?? 

Link to comment
Share on other sites

Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svårare att hitta plus att ägare till sådana har börjat förstå värdet. Sök på ebay.co.uk eller fråga runt på forum är mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har väldigt tunnt med intressanta 7” och 7,5” diffar nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svårare att hitta plus att ägare till sådana har börjat förstå värdet. Sök på ebay.co.uk eller fråga runt på forum är mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har väldigt tunnt med intressanta 7” och 7,5” diffar nuförtiden.
Går väl att köpa till visco delen till diffen?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Viscodiffen har olika längd på stubbaxlarna och annan tjocklek på kronhjulet. Men byter man nästan hela innehållet fungerar det. 
Då skulle jag hellre rekommendera en Quaife ATB för både gat/banåka eller en lamelldiff för mer seriös banåka.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-25 at 19:22, B.Svensson sade:

Hej Marcus,  tack för input ! är det höjden på din motor som skapar allt extra arbete för dig?? 

Hej igen.. Har du lust och möjlighet att kolla hur stort motorutrymmet kan bli i en gt? 

Link to comment
Share on other sites

Noskonen sticker upp 200mm över ramen, så total höjd är ca 550mm att rymma en motor. Huven sluttar naturligtvis lite uppåt osv..

Bifogar några bilder där du ser tråget hänger nedanför och ventilkåpan sticker upp ovanför.

Lösningen är torrsump och ett 45mm hög scoop.

88B1100D-ABCB-4FEA-B3A2-6BAC6EF61F53.jpeg

22CAA306-F7BF-4547-A618-BDAEB3DBF6F0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ok, du löser det snyggt!! .. vad kostar en torrsump lösning, kan ju vara bra att veta då jag också är inne på att göra allt komplicerat 😅  måtten du angav på din skiss, är det utvändigt mått på ramen som då är byggd i 25 mm fyrkantsrör?? 

Link to comment
Share on other sites

Det kostar en slant tyvärr, mellan 15-20’kr om man köper en bra pump o svetsat tråget själv. Men går åt oljekyl, massa kopplingar, slangar, filter förflyttare, oljetank.Sikta på bra kvalitet om du inte vill att bilen ska ”pinka revir” (läcka olja) 😜

Måtten är c-c på rören så lämna lite marginal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...