Jump to content

Byggplaner


B.Svensson

Recommended Posts

Hej,  börjar med att tacka för insläpp i forumet som jag tjuvläst en del i. Vet inte om jag lägger denna tråd rätt då jag har mängder av frågor. Går kanske att flytta den om den hamnar fel.. Är 50 plus och funderat ett ganska långt tag på att bygga bil.. har funderat på rod såväl som på Cobra men tror mig ha fastnat för en seven... dels för att jag söker körglädje men också för att jag tror att det kan göras för rimligare pengar och också  ge ett större kreativt utrymme än vad tex ett Cobra bygge kan ge...  jag Kommer inte att köra racing men troligen trackdays ibland. Vill ha en så stor motor som någonsin går att pressa in och antar att större än en Rover 8a inte är möjligt.. den stora motorn är inte för prestandans skull utan mer för känslan. Jag funderar på att lägga en växellåda bak från tex en alfa eller porsche om det kan tänkas få plats??  Jag tänker även ha dragkrok på bilen för att kunna koppla på en semestersläp eller en väldigt liten husvagn...   vad tror ni erfara seven byggare om mina tankar kring detta och vilken leverantör är lämpligast att vända sig till vad gäller chassi och kaross? 

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen 🙂

Vi tar och bryter ner dina funderingar lite i punktform.

Rover V8, det går att göra och har gjorts tidigare. Jag är dock osäker på om någon tillverkar en ram för detta eller om du måste bygga själv.

Växellåda bak, väldigt ovanligt iallafall vad jag vet, övriga medlemmar kan säkert mer än mig. Porschelådorna är ju ofta ganska långa bakom planet där drivaxlarna går ut så inte säkert att dom får plats i en standard kaross utan modifieringar.

Dragkrok, ojoj, hett ämne... Det finns väl nån här som har det. Jag vet dock inte vad praktisk dragvikt osv blir?

Leverantörer, med tanke på dina önskemål så tror jag ingen bygger en färdig ram utan det blir nog till att bygga själv. Möjligtvis att du kan köpa en kaross att utgå från och modifiera vidare. Kan du pruta på önskemålet med lådan bak så tror jag att det blir lite lättare att hitta nån i UK som bygger för Rover V8. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats & tack för input. Min tanke på att ha växellåda bak är att det möjligen blir mer plats till motor. Viktfördelningen blir mer bonus i sammanhanget eftersom jag inte tänker bygga en ren racer.  Jag tänker att även om det inte finns ett helt färdigt kit för detta bör det ju spara mycket tid och arbete att utgå ifrån ett kit som modifieras för en annan drivlina än tänkt..  jag är inte så sugen på att börja helt från scratch pga risken att projektet blir för stort och komplicerat för mig... 

Link to comment
Share on other sites

Dragkrok kan jag svara lite på. Det gäller att tänka till så att dragkroken har en vettig infästning. Dvs både frammåt, upp och ner och åt sidan. Gör du en vettig infästning är det inga som helst problem att få igenom dragkrok med vettig vikt. På min 7a, (Ja jag satte fäste för krok på den... 🙂 )  så är jag på god väg nu. Jag valde en skruvad krok från Bosal. Godkänd för upp till 3.5 ton (Ja den enda jag kunde få tag på för ett vettigt pris) Den är säkert 100gram tynge än en för 1.5t men det gör mig inget. 

jag har triangulerat från dragkråken frammåt till kanterna men även mot mitten samtidigt som jag triangulerade uppåt och ut mot både samt stötdämpartornen. I mitt fall lade det säkert på 7-10kg i järn inkluderat vikten på kroken och el. Men samtidigt är jag bra mycket mera skyddad om någon kör i mig bakifrån. 

Köpte min från en dansk firma som jag inte hittar namnet på nnu men det var avsevärt mycket billigare än att köpa i sverige. 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen! Låter som ett spännande bygge jag gärna följer.

För bakmonterad låda titta på Alfaronny s bygge som han gjorde för några år sedan (den innan hans coola mittmotorbygge). Finns info lite här och var här på forumet om man letar.

Mina tankar/åsikter om bakmonterad växellåda och sjua;

En sjua har ofta bakvikt med förare på plats därav att bla MK placerar motorn förvånansvärt långt fram.

En av de bregränsnde faktorerna på en sjuaram är utrymmet för förarens höfter mellan bakhjul och bakaxelklump, därav 442 ramar och liknande. Många bakmonterade växellådor bygger framåt, då kan de behöva placera föraren antingen längre fram vilket leder till trångt pedalutrymme eller lång hjulbas. Eller knuffa föraren utåt vilket driver upp spårvidd och ner möjlig däcksbredd.

Tunneln i en 442 ram kan göras förhållandevis stor så i framkant även ganska stöddiga växellådor kan få plats monterade på motorn, dessutom kan det underlättas av att knuffa motorn lite framåt.

Men det är din bil och din bygglädje är viktig byg som du känner.

/T

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, daromer sade:

Dragkrok kan jag svara lite på. Det gäller att tänka till så att dragkroken har en vettig infästning. Dvs både frammåt, upp och ner och åt sidan. Gör du en vettig infästning är det inga som helst problem att få igenom dragkrok med vettig vikt. På min 7a, (Ja jag satte fäste för krok på den... 🙂 )  så är jag på god väg nu. Jag valde en skruvad krok från Bosal. Godkänd för upp till 3.5 ton (Ja den enda jag kunde få tag på för ett vettigt pris) Den är säkert 100gram tynge än en för 1.5t men det gör mig inget. 

jag har triangulerat från dragkråken frammåt till kanterna men även mot mitten samtidigt som jag triangulerade uppåt och ut mot både samt stötdämpartornen. I mitt fall lade det säkert på 7-10kg i järn inkluderat vikten på kroken och el. Men samtidigt är jag bra mycket mera skyddad om någon kör i mig bakifrån. 

Köpte min från en dansk firma som jag inte hittar namnet på nnu men det var avsevärt mycket billigare än att köpa i sverige. 

Hej Daromer och tack för svar, låter hoppfullt med krok då, återkom gärna med fabrikat och dragvikt om du kan.. har du någon bild på monteringen är det uppskattar 👍

Link to comment
Share on other sites

Hej Tpau, tack för det och för tips och input. Låda bak verkar som jag förstår på ditt svar inte addera så mycket positivt  och jag har inga som helst behov av att göra bygget mer komplicerat än nödvändigt...tror jag får utmaningar nog ändå 🙂

Link to comment
Share on other sites

Finns många bilder i min byggtråd 🙂  Har några till på mobilen som ev inte är uppladdad där man ser den underifrån om inte annat. 

Jag fick ifrån SFRO en dragvikt satt på 900kg och bilen har en torrvikt på 710kg. Då har jag inte valt de lättaste materialen på något....

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, daromer sade:

Finns många bilder i min byggtråd 🙂  Har några till på mobilen som ev inte är uppladdad där man ser den underifrån om inte annat. 

Jag fick ifrån SFRO en dragvikt satt på 900kg och bilen har en torrvikt på 710kg. Då har jag inte valt de lättaste materialen på något....

 

 

 

 

För mig är bilens vikt inte så viktig, en stor lågvarvig motor med mycket vrid ger nog mycket körglädje ändå är min tanke. Målet är ju en fräck och rolig men också skapligt driftsäker kärra för såväl en bandag som en semestertur på ett par hundra mil... 900 kg betyder ju en liten husvagn utan problem 👍🙂 hade gärna valt en original jaguar v12 men tror inte ens att de mest erfarna byggarna lyckats pressa in en sådan motor i en sjua 🤔😅

Link to comment
Share on other sites

En v12 har varit en utopisk tanke som jag avfärdat eftersom jag varit övertygad om att det rent fysiskt var omöjligt... men effektmässigt är de äldre inte vassare än att de ur ett vikt/effekt förhållande skulle funka för sfro..  tanken frambringar en viss euroforisk känsla... 😊 finns det mer input kring ett sådant motorval tar jag tacksamt emot det.. 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju du som står för bygget av ramen så givet går det fixa till så den passar. Sedan är ju frågan vilken typ av V12 du tänker på deå en sådan rent praktistks bara är längre än en v8 och en v8 är ju bara bredare än en 4a som många kör och på bredden på en 774e finns det plats om man förändrar hur sidostagen sitter. 

 

Link to comment
Share on other sites

Rent effektmässigt är väl det enda v12 alternativet en tidig 5,3 liters på 180 kW.  Annars behövs nog mycket barlast i bilen.. vad jag fått fram ska den väga 148 kg så det är ju helt ok... cylindervinkeln är bara 60 grader så den blir ju vara smalare än en jänke 8.å iaf.. men 2 extra cylindrar bör blir en lång motor..  har dock inte  lyckats hitta några siffror på just det... men ska faktiskt undersöka det....  noggrant 😈😅 

Link to comment
Share on other sites

Köpte en Jaguar xjs V12 för några år sen i England som vi sen körde skrotbilsrejs med på Mantorp. Mycket trevlig motor, hur man än vrider och vänder på det så är ju alltid en v8 en motor där det saknas 4 cylindrar😁.  Om jag rotar lite kan jag nog få fram vikt på motor och låda om du är intresserad. Du kommer garanterat få bredda kardantunnen om du ska ha in den i en 7a

FB_IMG_1592862543754.jpg

FB_IMG_1592863087871.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Klubbsson sade:

Köpte en Jaguar xjs V12 för några år sen i England som vi sen körde skrotbilsrejs med på Mantorp. Mycket trevlig motor, hur man än vrider och vänder på det så är ju alltid en v8 en motor där det saknas 4 cylindrar😁.  Om jag rotar lite kan jag nog få fram vikt på motor och låda om du är intresserad. Du kommer garanterat få bredda kardantunnen om du ska ha in den i en 7a

FB_IMG_1592862543754.jpg

FB_IMG_1592863087871.jpg

Du får gärna kolla upp alla mått på motorn 👍 vilken årsmodell är det? 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, bexander sade:

Jag tror denna fortfarande finns kvar till salu!? @steel?
https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13376-super-v8/

Grymt coolt bygge, men just nu är jag i garagebyggartagen och är nu mer i fasen att sätta riktlinjer för projektet. Med lite flyt så hoppas jag i lugn och ro köpa på mig lämpliga delar tills jag kan flytta in i nybygget. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

Finns en stor bil med BMW V8 i Enköping. Den är lite större än en vanlig 7:a.
/vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Tack för tips, Var finns annonsen och finns det någon byggtråd här på forumet?  

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, daromer sade:

Finns många bilder i min byggtråd 🙂  Har några till på mobilen som ev inte är uppladdad där man ser den underifrån om inte annat. 

Jag fick ifrån SFRO en dragvikt satt på 900kg och bilen har en torrvikt på 710kg. Då har jag inte valt de lättaste materialen på något....

 

 

 

 

Nu är det ju TS som tar det beslutet och inte sfro men har du den dragvikten på din nu reggade bil?

På min sjua så är torrvikten 725 och tjänstevikten 825 och jag får dra 750 kg på vanlig b.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-21 at 23:06, B.Svensson sade:

Hej,  börjar med att tacka för insläpp i forumet som jag tjuvläst en del i. Vet inte om jag lägger denna tråd rätt då jag har mängder av frågor. Går kanske att flytta den om den hamnar fel.. Är 50 plus och funderat ett ganska långt tag på att bygga bil.. har funderat på rod såväl som på Cobra men tror mig ha fastnat för en seven... dels för att jag söker körglädje men också för att jag tror att det kan göras för rimligare pengar och också  ge ett större kreativt utrymme än vad tex ett Cobra bygge kan ge...  jag Kommer inte att köra racing men troligen trackdays ibland. Vill ha en så stor motor som någonsin går att pressa in och antar att större än en Rover 8a inte är möjligt.. den stora motorn är inte för prestandans skull utan mer för känslan. Jag funderar på att lägga en växellåda bak från tex en alfa eller porsche om det kan tänkas få plats??  Jag tänker även ha dragkrok på bilen för att kunna koppla på en semestersläp eller en väldigt liten husvagn...   vad tror ni erfara seven byggare om mina tankar kring detta och vilken leverantör är lämpligast att vända sig till vad gäller chassi och kaross? 

Kolla min byggtråd ,där finns bilder på hur jag gjort med min draganordning.

Link to comment
Share on other sites

Jörgen nej den är inte godkänd ännu. Och därav att jag skrev att "SFRO har satt dragvikten till" 😉 Jag väntar spänt på att komma till steget där transportstyrelsen sätter det slutgiltliga siffrorna, Det enda jag hoppa på är att det ivf sätts till 750. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft förmånen att besikta och köra rätt många olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel).

Gemensamt för alla dessa med större motorer är att man fått bredda och förlänga ramar för att få till det samt förstås förstärka dem. En del har valt att gå upp i materialdimension. 

Ett av de senare exemplen är en bil med Ford 302, den vägde 967 kg på mina vågar (utan förare), 48% fram. Så bakmonterad växellåda anser jag helt onödigt.

De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det är inte nödvändigtvis någon nackdel. De har varit trevliga att köra. Något man ibland får påminna om är att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jämfört med en lätt Locost. Inte bara ram utan även bromsar, kanske spindlar och bärarmsrör med mera.

När det gäller dragvikter, så är det formellt så att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekräftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra.

I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sätter en dragvikt/max släpvagnsvikt som är så mycket över tjänstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. Då har man oftast marginaler som räcker och blir över. Men det är upp till byggaren att argumentera för högre nivåer om man vill 🙂

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustav och tack för din input. Gott att kunna lägga ner idén om att ha växellåda bak. 👍  Du belyste också en intressant aspekt kring vad vad som är möjligt när man börjar tänja på gränserna... Det blir lite grövre, lite tyngre, lite längre, lite bredare.. större motor, större bromsar osv osv... det estetiska var ju inget jag nämnde när jag startade min tråd.. min bild är är ännu så länge att jag vill bygga typ caterham men med så stor motor som är möjligt.. och ha dragkrok och då helst få dra typ 950 kg på b körkortet..  kanske ingen enkel ekvation!? 😬🤔  lägger med en bild på en riktigt snygg bil som är lite av inspiration... 

DSC_2302-762x456.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag har ju haft förmånen att besikta och köra rätt många olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel).

Gemensamt för alla dessa med större motorer är att man fått bredda och förlänga ramar för att få till det samt förstås förstärka dem. En del har valt att gå upp i materialdimension. 

Ett av de senare exemplen är en bil med Ford 302, den vägde 967 kg på mina vågar (utan förare), 48% fram. Så bakmonterad växellåda anser jag helt onödigt.

De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det är inte nödvändigtvis någon nackdel. De har varit trevliga att köra. Något man ibland får påminna om är att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jämfört med en lätt Locost. Inte bara ram utan även bromsar, kanske spindlar och bärarmsrör med mera.

När det gäller dragvikter, så är det formellt så att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekräftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra.

I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sätter en dragvikt/max släpvagnsvikt som är så mycket över tjänstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. Då har man oftast marginaler som räcker och blir över. Men det är upp till byggaren att argumentera för högre nivåer om man vill 🙂

Gustaf

Hej Gustav, har för mig att på mitt sfropapper står det inget om dragvikt därav att på regbes sattes detta.

Pratade en gång med en som jobbade på TS och han sa att om man inte begär högre dragvikt så får man automatiskt dra 750kg , vilket alla bilar får dra..

Kan detta stämma?

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Vi sätter ju bara en vikt om bilen har drag monterat vid SFRO-besiktningen och det fältet fanns inte på gamla pappersblanketterna.

Uppgifterna från TS låter lite märkliga eller kanske gamla. Eller så är det en sammanblandning av olika saker.

Max 750 kg är ett lätt släp och får alltid köras på B-kort, när man ser till körkortsbehörighet.

Men det är inte samma sak som att alla bilar får dra ett sådant släp. Förutsättningen är dels att bilen har ett godkännande för släpvagn alls, dels att typgodkännandet medger 750 kg totalvikt (i vissa fall är det lägre).

Ett vanligt amatörbygge utan dragkrok får normalt sett inget godkännande för släpvagn, dvs det har inga uppgifter om max släpvagnsvikt. 

Sedan finns det förstås alltid olika regbesiktare som tar egna initiativ också. 🙂

Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

jag har ju ts app och när jag tittar där på grunddata-övriga uppgifter så står det att " släpets maximalatotalvikt vid b behörighet är 2250kg"

och "släpets maximala totalvikt vid utökad b behörighet är 3300kg"men när jag tittar under "mått och vikter" står det  max släpvagnsvikt 750kg.

Vet inte egentligen vilken av dom som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Första är bara 3500 minus bilens vikt, andra är för utökad (3500+750kg) och sista är std för alla bilar som inte har en reggat drag med angiven vikt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ändå med bestämdhet hävda att det inte är "standard" att sätta 750 kg i max släpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var så tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241:

image.png.8d2ffb876420be2c07b77e057d7344bf.png

Vikterna där är bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de är inte relevanta.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ja vikterna.idag har förbryllat folk som tagit körkort tidigare. Just pga av att det finns fler värden i papprerna. Många tror därför att dom får dra mer än dom får lat bilen får 🙂

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag vill ändå med bestämdhet hävda att det inte är "standard" att sätta 750 kg i max släpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var så tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241:

image.png.8d2ffb876420be2c07b77e057d7344bf.png

Vikterna där är bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de är inte relevanta.

Gustaf

men min bil är reggad med drag ,vilket värde är det då jag ska gå på undrar jag?

Jag har ju ett värde om max dragvikt på 750kg i mina papper och då är det väl det som gäller?

Dom högre dragvikterna som ni beskriver kan jag förstå som ni beskriver.

2010 reggades den .

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jörgen, om du har drag, och det är 750 kg som är angivet som max släpvagnsvikt så gäller det förstås.

Jag citerade fel förut, det var Vedde som skrev om de teoretiska totalvikterna. Men för att förtydliga, de vikterna handlar om vad körkortsbehörigheterna tillåter i form av totalvikter.

I ditt fall, "släpets maximala totalvikt vid b behörighet är 2250kg" så betyder det i kombination med max 750 kg släpvagnsvikt, att du med sjuan får dra ett släp som har totalvikt 2250 kg MEN det får inte väga mer än 750 kg när du drar det. Ett exempel kan vara ett biltransportsläp som kanske har säg 2000 kg totalvikt och 650 kg tjänstevikt. Det får du dra med sjuan (på B-kort), om du lastar max 100 kg på släpet. Praktiskt om man har behov av att flytta ett tomt släp till exempel.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det visade sig att det var en nästintill komplett motor och manuell låda. Det saknades dock databox  Säljaren hade planer på att montera annat sprut och slippa orginalboxen med tex kodad nyckel. Nackdelen med detta ser jag som en extra kostnad för ny box och sprut men även att det inte är original vilket hade funkat driftsäkert i 18000 mil... finns ju ingen anledning ur ett trimningsperspektiv när motorn ger 240 hk original tänker jag... hur skulle ni tänkt?? 

Link to comment
Share on other sites

Original motorstyrning har absolut sina fördelar men är det ett system som inte så många jobbat med riskerar man att behöva ha kvar eller "lura" ett antal sensorer och givare, eftersom de kanske inte kan programmeras bort. 

Väljer man ett stabilt eftermarknadssystem så fungerar de oftast bra även över tid, när man väl fått till mappningen. Men det lägger ju till kostnader, så är det absolut.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gustaf är inne på rätt. Original elsystem tar lång tid att rensa och svårt att få stabilt, även om det går. Vissa lyckas, så omöjligt är det inte. 
 

Eftermarknad behöver inte kosta allt för mkt. Kolla på begmarknaden, runt 10 kkr eller billigare är inte omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...