Jump to content

Bygga en sjua


Pedalen

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på forumet och har läst ett antal trådar och kan konstatera att det finns en fantastisk mängd kunskap här. Har gått i olika projekt tankar ett tag men att bygga en super seven känns som både ett kul byggprojekt och en kul bil att putsa på sedan. Tanken primärt är en bygga en köpa glass bil som inte gör bort sig om man dyker upp på någon track day.

 

Saab har jag sett flera bygga på och det känns spontant som en bra motor att utgå från som går att komma över till vettiga pengar.

Några frågor som dykt upp så hår långt är då:

  1. Ska man bygga ett standardchassi eller ett 442e för att lättare få plats med motorn?
  2. Har inte sett en bra spec på hur många meter rör det går åt, är det någon som har en bra sammanställning?
  3. Vart köper man materialet lämpligen i Stockholm?
  4. Bor på Ekerö, finns det några i Stockholms området som man kan möta upp vid tillfälle och spana lite?

Byggstart blir inte förrän senare i höst så det lär dyka upp många fler frågor innan jag kommer så långt. 

Ser fram emot era tankar och synpunkter både specifikt på frågorna och generellt vad jag ska tänka på

Vänligen

Sören

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att du är här @Pedalen (jag och Sören känner varandra sedan länge 🙂 )
SAAB motorn B204E är inte jättestor så går nog i vilket chassi som helst, det som möjligen blir tajt är vid turbon och/eller vid generatorn. Jag körde med SAAB standard generator och grenrör och turbo. Dock modifierat fäste för generatorn. Fick plats i en Westfield.

Med en mindre generator och annat grenrör så ges ännu mer plats.

Finns de som kör Volvo-motorer med turbo i Caterham-replikor (små chassin) så det är nog inga problem.

I Sthlm-området finns det många många trevliga prickar i klubben som säkert ställer upp med lite däckspark och även ge dig en inspirerande provtur.

Link to comment
Share on other sites

Skoj, det är bara att börja 👍👍

Har du funderat på ett Haynes-chassi? Där finns mycket info och ritningar i boken och delar att beställa till det chassit. 
Motorval gör du efter vad du helst vill ha i slutändan. Att tänka på att spara någon enstaka tusenlapp på en sådan viktig sak i bygget och inte ta det man helst vill ha från början brukar bli dyrt eller surt efter ett tag.
 

Link to comment
Share on other sites

@Jocke4U började med att lusläsa din byggtråd och det var mycket matnyttigt och inspirerande i den. Var den som fick in mig på en Saab motor. Försöker förstå hur stor skillnad det blir om man tar det bredare chassit och vad man vinner/förlorar på det. 
 

@Morty absolut har jag kollat på Haynes chassit. Det är ju bra om det är lätt att hitta delar i slutändan så att man inte bygger in sig i ett hörn. 

Link to comment
Share on other sites

Håll koll på träffar på forumet, jag brukar kalla till mälardalsträffar runt Stockholm/Uppsala


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag valde 442E för att få plats och kanske slippa lite krångel. Motorn och växellåda i sig har inte varit trångt att få in och det finns ganska gott om plats. Däremot extra bredden gör underverk om du vill ha lite skönare stolar och det var trångt nog 🙂  

Du kan spana in min tråd på migg Saab+7 bygge som jag gjort med standardkomponenterna många kör med där. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...