Jump to content

brickor för gummihättan till länkledlager


Recommended Posts

Se bilden:

 

 

Dessa gummihättor är gjorda precis som om länkledlagret ska sticka ut en bit... ??  Hur har ni löst det hela? Jag tänkte jag ska fixa en bit 18mm rör som då är 12mm innuti och sätta dit på varje sida.

Jag har även köpt sådanna som man klämmermot varje sida som tätar och dom verkar inte behöva något special men dom kändes vanskliga (Kan fixa bild om önskas)

IMG_20200524_094911.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denna är för att få full rörelse i leden, finns varianter som är mer som en rördistans också som gummihättorna säkerligen är tänkta för.

http://www.mcgillmotorsport.com/rod-end-accessories-metric-sizes-misalignment-spacers-metric/

Jag kommer hamna i samma sits sen, och kommer få pressa ihop brickorna så att gummit öppnar sig mot brickorna innan man klämmer dem på plats, alternativt att trimma av den lilla "struten" som sticker ut på gummihättorna för att underlätta montaget.

Link to comment
Share on other sites

Och vart hittar man dem?  🙂 Jag har försökt googla på det och hittar flera olika men inte just ovan. Även om jag verkade komma närmare när jag googla just dr distans ring.

(Ska googla mer sedan idag)

Link to comment
Share on other sites

Svarva egna annars 🙂

Jag har köpt brickor likt första varianten jag postade, men undrar nästa om jag inte ska svarva till dem för att få en krage istället för att lättare husera gummiändarna.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, daromer sade:

Bra att veta. Samma märke / inköpsställe som ovan? Har en hög sådanna men monterade hättorna längre upp.

Jag köpte från MecMove https://www.mecmove.se/sealings-for-rod-ends-and-spherical-bearings/?lang=en

Notera: Dom skickar bara (i alla fall då) med företagspost som jag blev surt medveten om när några brickor som fint att kunna skickas som brev kostade ~200 kr i frakt. Osmart så jag undviker dom i fortsättningen

EDIT: Jag skulle nog välja sådana små minidistanser i gummit och sen "riktiga" utanför för ev justering

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...