Jump to content

Cad program ??


C-G

Recommended Posts

Vilket CAD program använder ni?

Söker gratis, eller nästan gratis, för att modelera upp i hemmadatorn. (Jag har en speldator vilket borde funka, då de tar kraft).

Bäst borde väl vara om det är parametriskt samt kompatibelt med vad de "större" leveranörerna använder så att jag kan imortera på enklast sätt.

Förhoppningsvis kanske med modeller över vanliga motorer.

Planen är en något modifierad Seven med V8...

Själv har jag tidigsre kört Catia & Creo.

Har noterat att Casim är populärt för framvagn m.m. Kan man modellera upp en hel bil i det?

Andra frågor är om det finns Solidworks för hemmabruk?

Tacksam för länkar🙂

Mvh Claes

 

 

Edited by C-G
Link to comment
Share on other sites

Jag har provat Fusion 360 och det funkar ok men kändes lite obekvämt då jag sitter och kör Solidworks på jobbet så det blir bara Solid för min del.

Det finns studentversioner men jag är osäker på vad som krävs för att få tag i en sån.

 

Link to comment
Share on other sites

Fusion verkar trevlig då det även verkar finnas lite FEM.

Kanske kommer de gamla AutoCad kunskaperna tillgodo😁

Finns det motorer att importera i programmet? - eller går det inte att plocka in utomstpende modeller?

Jag har sett på "super7thheaven-co-uk" att det caddas för fullt 🙂

Bl.a. finns det modeller på Sierra axlar, v8'or m.m. - men har inte lurat ut vilket program som används...

Någon som har koll?

Även "Viewpoint" verkar poppis (i USA).

/CG

 

Edited by C-G
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Du kan importera alla kända format i fusion 360.

Vilket inte var fallet när jag började, det har dom byggt in allt eftersom.

👍 trevligt. 😁

Innebär det att det går att använda modeller från Casim?

Kanske finns det en "liten databas" någonstans ... där de som velat har delat med sig.....🤔

?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har pillat lite med "Autodesk Fusion 360 for Personal Use" och blir lite grinig när jag såg mailet om ändrad licensmodell och reducerade funktioner i deras gratis-licens.

Jag är ingen hard-core användare och kan förmodligen fortsätta använda det men det som möjligen sticker ut är begränsade filformat för export. Känns som DWG och DXF är centrala när det gäller vattenskärning, CNC. Stämmer det? 
image.png.4260af04d47335b63097198fb44e79fd.png

Är FreeCAD (https://www.freecadweb.org/) ett gångbart alternativ ?

 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag inte plockat så mycket med Fusion som skulle önska. ((Det ärså mycket annat somskall göras)) 

Men tycker det verkar struligt - (eller så är jag bara gammalmodig o försöker leva på (alltför) gamla Autocad o Creo kunskaper🙃)

Återkom gärna om du hittar något bättre - typ freecad.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt VariCAD till mitt bygge, en licens hamnar strax under 7000 nu. ligger i funktion lite mittemellan platt CAD ( autoCAD liknande program) och inventor / solidworks. finns clip på youtube som visar hur man gör olika saker i det. har bibliotek med profiler och skruvar men det är inte lika smidigt för ramar som inventor / solidworks, mer manuellt pillande.

Fördelen med VariCAD är dess väldigt låga resursbehov och relativt låga pris. har ett eget filformat som kombinerar 2D och 3D i samma fil (jättesmå filer), VariCAD exporterar till DXF, DWG, STEP, IGES och STL. programmet ser ut som nedan.  Japp fortfarande windows 7 på den datorn ! 🙂

 

screenshot_42.thumb.jpg.9ce4fb83f1eb9468deea816c7bd4b1a3.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

🙂

Låter intressant!

7000 är ju överkommligt om det ger valuta. Det är så tråkigt att "bli utkastad". 

Ingår det uppdateringar över någon tid ?

Hur är det med finesser som kraftberäkningar eller rörelse?

Fint bygge👏👍

Link to comment
Share on other sites

ingår 1 års uppdateringar sen får man köpa till uppdateringar i 1 års perioder men dom behöver inte gå i varandra så jag har dragit isär det så jag köper det med ca 1,5 år intervall. finns lite olika beräkningsmoduler. men ingen simulering som i inventor eller solidworks.

screenshot_46.thumb.jpg.0c2b8776bbeff84d47a6003c9b400394.jpg

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...