Jump to content
Sign in to follow this  
Rikard Larsson

Tips på vettig dumpventil

Recommended Posts

Har i dag  saab original och den fungerar bra. Men har hört från flera källor att från 1,5 bar är det läge att byta p.g.a. risk för läckage.

Vill inte ha en felvänd Evo som vissa kör med, det låter så konstigt när den "kvittrar" 😉

Vad kör ni andra med som inte snålar med laddtrycket?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte precis till en NOS 9-5 ventil kopplad bakvänt som på 9-5 

den andra 9000 läckte nog lite på toppen , rena skiten 😯 höll bara i 26 år 👍

Har alltid fått  höra på Saab att plast versionerna är bäst om de funkar för trycket , lättaste ventilen att öppna , ingen tröghet som en stor kolv. 

Men finns kanske inte så många orginal vid de trycken 

men bäst är ju att aldrig släppa ..... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jag hade gärna kört med original om den garanterat fungerat. Den är ju väldigt lätt också. Men gillar inte att ligga på specifikationers gränser 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man har tydligen 10 % på KL om man är medlem i Rejsa och anger sitt username, synd att man inte visste det tidigare när man handlat.😣

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, vedde sade:

Man har tydligen 10 % på KL om man är medlem i Rejsa och anger sitt username, synd att man inte visste det tidigare när man handlat.😣

Vi har rabatt på gång hos KL för LocostSweden också

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-05-13 at 13:45, vedde sade:

Jag kör en Nuke BOV 50 mm som funkar bra, än så länge.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/dumpventil-50mm-v-band-2.html

/Vedde

 

 

Även med rabatt ligger den över vad jag är beredd att betala 😄

Får väl köra original och hoppas på det bästa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

men du monterar den som på 9-5  ?    då borde en hyfsat  ok fungera ,  min läcker inte och är nog "över" spec nu 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, min sitter som original på 9000. Har en nyare jag kan byta till och samtidigt vända till "9-5-orginal".

Share this post


Link to post
Share on other sites

vänd på den ,   då kommer inte trycket jobba mot fjäder och ytan på luckan och ladd tryck så mycket ,      

t5 trycker rakt emot "under" ifrån ,  ger nog snabbast öppning men är ju oxå känsligare för högra tryck då trycket i sig hjälper till att öppna 

9-5  vände på ventilen , trycket kommer in från sidan och i princip måste vakumet öppna ventilen.    Åkt  9-5 i massa år med 1.3 + bar på det viset.   

Det största problemet är egentligen det bara är 25 mm inlopp ,  hade inte skadat med två  för bättre  dump  effekt ,    mitsubish EVO   har samma ventil men 35 mm 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, testar det.

35 mm blir nästan dubbla arean, hade inte varit fel. Annars kan man ju ta två saab, lite coolt med dubbla dumpar (och dubbla felkällor...) 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Tack, testar det.

35 mm blir nästan dubbla arean, hade inte varit fel. Annars kan man ju ta två saab, lite coolt med dubbla dumpar (och dubbla felkällor...) 😄

 

HEHE   ser nu en y koppling med en dump ut genom varje sida på huven med förstärkande trumpet funktion 🤣 ,  det ger ju minst 20 hästar var 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade varit riktigt roligt om anslutningen på Y:et fortfarande var 25 mm så det gav absolut ingenting 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är ju ljudet som ger 20 placebo hästar 

 

så jädra bra 😆

 

https://youtu.be/bJZPnxjiHWA

Edited by LUPUS
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...