Jump to content

Stolar GT40


Recommended Posts

Jag skjuter på med lite tankar högt och lågt - dels för att jag gillar att vi har en dialog/diskussion på bra/sämre/dåliga lösningar och att andra efterföljande byggare kan insupa åsikter/kunskaper för deras kommande bygge (det som är rätt för en behöver inte vara rätt för någon annan).

Det som ligger mig närmast just nu är på förarmiljön dvs främst styrning, pedaler, stolar, ratt

Detta ämne tänker jag stolar!

Jag kommer bygga en moderniserad variant av GT40 Mk1 så jag tänker mig inte traditionella säten med öljetter utan något mer modern racing och det jag har närmast i sikte är Tillett B5 Carbon/GBP (länk

Korta/långa ben? Som det verkar så gör man ofta pedalstället justerbart snarare än stolen - men ratten är fast.

Bör stolen sitta så långt bak som möjligt oavsett längd pga insteg osv?
Det är bättre att kunna justera pedalstället då eller?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte jobbigare att flytta pedalställ än stolen?  Jag valde sätta justerbar stol under och det väger säkert ett par 100gram. Däremot bygger det något på höjden men det är inte mycket 🙂 

Jag har bara gjort ratten flyttbar i längsled själv men börjar fundera på om man inte skulle haft den helt justerbar. Detta pga av att jag och frun har helt olika längder och hon vill nog säkert köra någon runda med. 

 

Jag är intresserad och följer denna tråden

Link to comment
Share on other sites

Nu blev i alla fall stolar beställda: dom vill jag ha i vilket fall. 
Sen är frågan om det blir "seat runners" eller om pedalstället blir flyttbart.

Några GT-forties som har några tankar från era byggen om flyttbar stol eller flyttbart pedalställ i era byggen och för/nackdelar?

@swedishGT40 du satte väl pedalstället på "runners", varför det kontra stolen?

Link to comment
Share on other sites

Pga. Tjocklek på sitsen och min långa längd, så får jag helt enkelt inte plats annars.

Och jag vägrar sänka sittbrunnen eller sätta bula i dörren.

Det är helt klart krångligare att ha justerbart pedalställ, men man kan ju göra simplare lösningar där man måste skruva loss för o byta position om man vill.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jocke
Nu vet jag inte vilka stolar du valde, men om det blev Tillett B5 så går dom att montera med runners utan att du förlorar höjd. Bulan sticker ner under stolsfästena så pass mycket att runners får plats.
Sen är väl GT40 en väldigt trång bil (som många sjuor), så kan du få till ett justerbart pedalställ kan det underlätta att få till en bra sittställning.

 

Skärmklipp.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Libell Det blev Tillett B5 Carbon/GBP som bör vara leveransklara från UK kommande vecka (jäkla lång levtid, kanske pga COVID-19). Har inte ännu beställt runners utan vill testa först

Link to comment
Share on other sites

Ja covid 19 har lagt på några veckor på leveranstiden, men sen har dom tyvärr allmänt väldigt långa leveranstider just nu. Som dom säger själv, det är "Bitter Sweet", helt enkelt för mycket ordrar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...