Jump to content

Recommended Posts

Sticker den ner har du alltid risk att köra sönder tråget om bilen är låg. Har du ett dyrt tråg kan det bli tråkigt.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Från CAD till färdig detalj...  Totalt tror jag det är runt 15 timmars arbete på det här motorfästet... 

Jag har bara en scuttle i GF och instrumentpanel i Kolfiber. Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det gör extremt lite på ”corner weight” att flytta motorn ett par cm. Hade min på vågar när jag skulle göra mina motorfästen och det är viktigare att du får rätt på parallelliteten mellan utgåendeaxel

Posted Images

50 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Halloj !

Ang. ditt tvärstag i överkant benutrymmet, du skulle nog ha på andra hållet, då ger det dig lite bättre skydd mot sidopåkörningar och hindrar chassisidan att vika in sig.  jag har själv funderat rätt mycket över hur jag kan styva upp så att sidorna inte kan vika in sig så lätt.

Menar du "röd" eller "grön"? 

IMG_20200529_093108.jpg

Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, Morty sade:

Det gör extremt lite på ”corner weight” att flytta motorn ett par cm. Hade min på vågar när jag skulle göra mina motorfästen och det är viktigare att du får rätt på parallelliteten mellan utgåendeaxel från växellådan och ingående på diffen, samt att det blir plats för ett bra grenrör, insug etc..

Tack för din input! 

Miata-insuget är ganska stort, så det är inte helt enkelt att flytta motorn åt det hållet... Kanske inte värt att kämpa för det... 

Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan, Kjelland28 sade:

var mer det röda men jag kanske såg fel på bilden för nu ser det ju inte ut att gå inåt i bilen 

Ok, den röda går från ytterkant till där rattstången ska fästas, och det ska dit en till, typ såhär;

 

IMG_20200529_111705.jpg

Link to post
Share on other sites

Ok själv så vill jag ha nåt som håller emot lite vid en sido påkänning  men jag ska nog lägga en profil i höjd med underkanten på instrumentbrädan och sen knuta den till tunneln

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Ok själv så vill jag ha nåt som håller emot lite vid en sido påkänning  men jag ska nog lägga en profil i höjd med underkanten på instrumentbrädan och sen knuta den till tunneln

Jag har satt en 25x25x2 som nederkant på instrumentbrädan, och det ska knytas ihop i mitten med 25x3 plattjärn på sidorna (syns ena sidan på bilden, hålls fast med en liten tving) och sen klä det i 2 mm plåt.... 

Vad tror du om det? 

IMG_20200527_143954_01.jpg

Link to post
Share on other sites

Ok,  jag tror att du skulle behöva ha nåt grövre än PL 25x3 mot tunneln om den ska fungera som yttersideförstyvning. Jag skulle nog ha satt ett kryss av 20x20x2 eller 25x25x2. Själv har jag hela min instrumentlåda är lös så jag ska försöka tänka ut en en styv balk som ligger bakom instrumentpanelen och knyter ner i tunneln.  

Link to post
Share on other sites

En bild som jag tänkt ta ett tag, i förmiddags kom jag ut till Sjuam och tog ett foto på hur mycket sidosträvan är ivägen.

3657848E-ABE9-4635-9265-A414AC52F701.jpeg.4191e236888eab4502d2331e5a586e17.jpeg

Jag har korta ben och stolen sitter rejält långt fram så knät kommer nära, vist kan jag känna staget om jag viftar på benet men det tar inte i när jag manövrerar koppling och det är relativt mjukt om man råkar komma åt då vinkeln alltid blir flack.

Men hur det funkar i ditt chassi är en bra fråga.

Jag tror att din förstärkta instrumentbrädebalk kommer vara bra mycket starkare än utan om du ser till att bygga en sluten profil (lock även på baksidan så det blir ett rör) av den kurviga biten upp.

/T

Edited by tpau
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, tpau sade:

En bild som jag tänkt ta ett tag, i förmiddags kom jag ut till Sjuam och tog ett foto på hur mycket sidosträvan är ivägen.

3657848E-ABE9-4635-9265-A414AC52F701.jpeg.4191e236888eab4502d2331e5a586e17.jpeg

Jag har korta ben och stolen sitter rejält långt fram så knät kommer nära, vist kan jag känna staget om jag viftar på benet men det tar inte i när jag manövrerar koppling och det är relativt mjukt om man råkar komma åt då vinkeln alltid blir flack.

Men hur det funkar i ditt chassi är en bra fråga.

Jag tror att din förstärkta instrumentbrädebalk kommer vara bra mycket starkare än utan om du ser till att bygga en sluten profil (lock även på baksidan så det blir ett rör) av den kurviga biten upp.

/T

Tack för bilden! Jag vet inte riktigt hur min sittställning blir, jag har varken pedaler eller stol än, men i min mentala bild så blir benen rakare 🤔 ... 

Såhär ser baksidan på "ändarna" ut, det är 25x3 i plattjärnen... 

Delen som knyter ihop tvärgående balken med kardantunneln blir ju 2 st 2mm plåtar ungefär 200x150 mm, med sidor i 25x3...

Jag tänkte montera batteribrytaren bakom där, i taket till kardantunneln, eftersom batterikabeln ändå går där... Funkar det tro, eller behöver den vara "enklare åtkomlig"? 

Screenshot_20200531_082616_com.android.gallery3d.jpg

Screenshot_20200531_084429_com.android.chrome.jpg

Edited by Fizz
Extra bild
Link to post
Share on other sites

Lite framsteg också... Punktade dit R-rören... Började på höger motorfäste... Jag tänker att jag ska sätta motorkuddarna i fästet man skruvar i motorn så man kan ta ur dem om man behöver byta... 

IMG_20200530_141753.jpg

IMG_20200530_143836.jpg

IMG_20200530_171139.jpg

IMG_20200530_173135.jpg

IMG_20200527_143346.jpg

Link to post
Share on other sites

Från CAD till färdig detalj... 

Totalt tror jag det är runt 15 timmars arbete på det här motorfästet... 

IMG_20200602_180427.jpg

IMG_20200602_180442.jpg

IMG_20200604_134047.jpg

IMG_20200604_174747.jpg

IMG_20200604_181316.jpg

IMG_20200604_184029.jpg

Edited by Fizz
  • Like 3
Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan, Fizz sade:

Nu fick han en kompis också... 

IMG_20200608_162239.jpg

Kommer inte det att samlas vatten i dem eller har du håll på undersidan också ?

// Sorin 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, sorin sade:

Kommer inte det att samlas vatten i dem eller har du håll på undersidan också ?

// Sorin 

Japp! Men tack för din input! 

IMG_20200608_131605.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Och såhär blev det... Fick flytt upp rattstången lite grann jämfört med bilden ovan... Peovmonterar med ett 20mm rör i väntan på axel.. Köpte 3/4-tum DD-knutar från Amerikat, tänker att det är enklast att svarva ner axeln till 3/4 och fräsa de platta delarna... 

IMG_20200919_144020.jpg

IMG_20200919_144348.jpg

IMG_20200919_144458.jpg

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, daromer sade:

Jag satte så att stället sitter i en låda kan man säga. Skruvat underifrån men även ovanifrån och en Kant bakom. Går inte rubba mitt 🙂

Jag har ju tänkt att ha fast stol, och flyttbara pedaler, så jag har ju byggt in 80 mm justermån i infästningen.... 🙂

 

Tror det blir att kopiera OBPs egen förstärkningsplåt eller göra något liknande kladdet på bilden... 

IMG_20200924_151226.jpg

IMG_20200924_130104.jpg

IMG_20200926_124508.jpg

IMG_20200926_124619.jpg

SPD0099PR.jpg

Link to post
Share on other sites

Är det en synvilla, eller kommer underkant av cylindrarna ta i fästet du nyss svetsade in om du justerar framåt?
Och hur har du tänkt justeringen nu då, tillverka lika många stag som infästningsplatser?

Ett förslag är att kanske tillverka en förstärkning på samma sida som cylindrarna som tar stöd ner i vinkeljärnet, dvs. effektivt förlänger fotavtrycket på pedalstället framåt.
Du får klura om det är möjligt med ramen som avslutar strax framför dock.

 

Av bilderna att tolka så lämpar sig inte det där pedalstället för montage på vinkeljärn, detta baserat på att den starkaste delen av boxen hänger i luften utan stöd då fästöronen är bakom axelcentrum (skum design)
Tror det skulle bli stor skillnad bara av att montera pedalstället på en plåt isället som ger stöd under hela pedalstället.
Kanske ett bredare vinkeljärn skulle göra underverk för dig?
Då skulle iaf bakre delen som idag tillåts svikta neråt få stöd på järnet, och därmed får du en helt annan styrka. (Se enkel illustration om hur brett det minst bör vara för att ge någon effekt)

image.thumb.png.34522b2061102f58f766fb6e99e6e2a0.png

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Är det en synvilla, eller kommer underkant av cylindrarna ta i fästet nu nyss svetsade in om du justerar framåt?
Och hur har du tänkt justeringen nu då, tillverka lika många stag som infästningsplatser?

Ett förslag är att kanske tillverka en förstärkning på samma sida som cylindrarna som tar stöd ner i vinkeljärnet, dvs. effektivt förlänger fotavtrycket på pedalstället framåt.
Du får klura om det är möjligt med ramen som avslutar strax framför dock.

 

Av bilderna att tolka så lämpar sig inte det där pedalstället för montage på vinkeljärn, detta baserat på att den starkaste delen av boxen hänger u luften utan stöd då fästöronen är bakom axelcentrum (skum design)
Tror det skulle bli stor skillnad bara av att montera pedalstället på en plåt isället som ger stöd under hela pedalstället.
Kanske ett bredare vinkeljärn skulle göra underverk för dig?
Då skulle iaf bakre delen som idag tillåts svikta neråt få stöd på järnet, och därmed får du en helt annan styrka. (Se enkel illustration om hur brett det minst bör vara för att ge någon effekt)

image.thumb.png.34522b2061102f58f766fb6e99e6e2a0.png

Tack för inputen! 

Plåt under kommer inte hjälpa, tyvärr, det är framkanten under pedalerna som lyfter.... 

Fästet tar inte i någonstans, det är nog kameran som trollar lite.. Faktum är att cylindrarna kommer att sitta över i fästet i "min" position..  Det blir 6 olika positioner, så det blir inte så många stag att göra... 

Jag fick svar från OBPs återförsäljare i Sverige som meddelade att det var självklart att det måste vara ett fyrkantsrör i uttaget i bakkant på pedalstället... Hur kunde jag vara så naiv så jag trodde att fästpunkterna var till för att fästa pedalstället? 😂

IMG_20200928_144419.jpg

Edited by Fizz
Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Aha, syntes inte på bilderna att du hade den urholkade modellen.

Kanske ersätta den med den plana?

Den går heller inte att montera enbart i fästpunkterna... På den står det att man måste ha förstärkningsplåt om man inte monterar den mot torpedvägg... Pro-Race V2 "universal" alltså... 

SPD0099PR.jpg

Link to post
Share on other sites

Skulle nog monterat bredare järn o sen en balk i urholkningen som är bredare än pedalstället så den stöttar på vinkeljärnet(men ändå glider uppepå)

Sen om de räcker till är en annan femma. Men borde göra skillnad iaf.

Du kan ju enkelt testa med o lägga en balk löst under o belasta.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Skulle nog monterat bredare järn o sen en balk i urholkningen som är bredare än pedalstället så den stöttar på vinkeljärnet(men ändå glider uppepå)

Sen om de räcker till är en annan femma. Men borde göra skillnad iaf.

Du kan ju enkelt testa med o lägga en balk löst under o belasta.

Det var min första tanke, men eftersom botten är såpass klen tror jag inte att det räckt.... Jag ska göra ett till stag mellan broms/kopplingscylindrarna också, det måste räcka... 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
15 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Var har du köpt lager och lagerhållarna till rattstången ?

Jag köpte dem på wish faktiskt, 2 stycken inkl frakt för mindre pengar än vad ett kostade här... Inte superkvalitet, men det är ju så låga varv och belastning på dem.... 

https://www.google.com/search?q=kfl004&oq=kf&aqs=chrome.1.69i57j35i39j46i199i291j0j46i175i199.2285j0j7&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

 

Ser att det var rea här;

https://www.kullagret.com/product/kfl-003-lagerenhet-kopia-2?referer=google-shopping&gclid=CjwKCAiA5IL-BRAzEiwA0lcWYi4-OZHA2cKNGJgCKZ62E3ssss1scHBqs6OnHsAFHRUiF39LFQHCqxoCy0wQAvD_BwE

Helt ok pris.. 

Link to post
Share on other sites

Jag köpte Opel-spindelled (Ascona C, Astra, Vectra och Calibra) men den passade inte Miata perfekt direkt... En millimeter större kona... Ska man leta vidare, eller brotscha hålet? IMG_20201204_172155.thumb.jpg.8c41be5f564ba19a435bf0f4c3e9561b.jpg

Jag köpte också gummibussningar från nedre främre bärarmen på Volvo S/V40, tror ni att de funkar att använda till bärarmarna både bak och fram? De är totalt 60 mm breda, har hål för 12 mm skruv och rörbiten som de ska sitta i bör vara 30 mm bred och 35-36 mm i innerdiameter... 

IMG_20201204_172615.thumb.jpg.d12210ea41f12cf253b26ffb33856c2b.jpgIMG_20201204_172559.thumb.jpg.f1de660411c1c6b391ef070aef0efa93.jpg

Link to post
Share on other sites

Hej.

Denna ska tydligen passa .

ES2074R.

OEN 0603-99-322 — MAZDA

Jag ska bygga på miata spindlar jag med och funderar på dessa eller original spindelleder. 

ES2074R verkar inte vara lagervara så lite tveksam att bygga på dom.

/Tomas

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hej.

Denna ska tydligen passa .

ES2074R.

OEN 0603-99-322 — MAZDA

Jag ska bygga på miata spindlar jag med och funderar på dessa eller original spindelleder. 

ES2074R verkar inte vara lagervara så lite tveksam att bygga på dom.

/Tomas

 

Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, Tomas m sade:

Hej.

Denna ska tydligen passa .

ES2074R.

OEN 0603-99-322 — MAZDA

Jag ska bygga på miata spindlar jag med och funderar på dessa eller original spindelleder. 

ES2074R verkar inte vara lagervara så lite tveksam att bygga på dom.

/Tomas

 

Det där är en styrled eller? Funkar såna "per definition" som övre spindelleder? 

Den var för övrigt slut i lager i alla varianter hos autodoc.. 

 

Link to post
Share on other sites

Det är från någon 70tals lastbil/pickup och ska vara kraftig.

Ev ska denna passa från äldre BMW.

QR1786S. 32 21 1 113 447

Men borde funka att använda original ,skära ut ett hål i en plåt att svetsa rören i.

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jag tänkt använda miata spindlar i ett av mina planerade byggen som inte blev av. Jag köpte då hem två stycken ES2074R styrleder.
Dess kona passa mycket riktigt perfekt i spindeln men dessa leder är inte "permanentsmorda" utan skall fettas in via smörjnippel. Jag tycker inte de är särskillt kraftiga heller så jag är tveksam till att de kommer fungera som övre spindelled. Bäst är nog att kolla med din besiktningsman om du vill gå den vägen.

Jag hade försökt hitta något bättre. Transitstyrleden som används ibland är klart kraftigare än ES2074R.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, bexander sade:

Jag tänkt använda miata spindlar i ett av mina planerade byggen som inte blev av. Jag köpte då hem två stycken ES2074R styrleder.
Dess kona passa mycket riktigt perfekt i spindeln men dessa leder är inte "permanentsmorda" utan skall fettas in via smörjnippel. Jag tycker inte de är särskillt kraftiga heller så jag är tveksam till att de kommer fungera som övre spindelled. Bäst är nog att kolla med din besiktningsman om du vill gå den vägen.

Jag hade försökt hitta något bättre. Transitstyrleden som används ibland är klart kraftigare än ES2074R.

Magkänslan säger ju samma sak hos mig, jag tror jag får rota vidare.. 

Ingen synpunkt på bussningarna? 

Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, Tomas m sade:

Det är från någon 70tals lastbil/pickup och ska vara kraftig.

Ev ska denna passa från äldre BMW.

QR1786S. 32 21 1 113 447

Men borde funka att använda original ,skära ut ett hål i en plåt att svetsa rören i.

 

Det verkar som det är m10 på den, så bara av att titta på bilderna känns det som konan skulle kunna passa..

Frågan är om det är tillräckligt kraftigt med en styrled... Å andra sidan, det är ju ganska enkelt att göra nya bärarmar om man hittar något bättre.. 

Även om det såklart funkar att använda original-spindelleder så hade ju alltid blivit så mycket enklare med en skruvad variant... 

Edited by Fizz
Link to post
Share on other sites

Ett gammalt tips när man letar konor, Sidem har oftast mått på dem i sin katalog;

https://catalogus.sidem.be/

MX-5 har kona 1/8 och 15,9 mm tapp för undre leden, den övre finns tyvärr inte med i katalogen. Men det går i alla fall att leta fram andra som kan passa. 

Gustaf

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan, therealpinto sade:

Ett gammalt tips när man letar konor, Sidem har oftast mått på dem i sin katalog;

https://catalogus.sidem.be/

MX-5 har kona 1/8 och 15,9 mm tapp för undre leden, den övre finns tyvärr inte med i katalogen. Men det går i alla fall att leta fram andra som kan passa. 

Gustaf

 

Tackar! 

Har du någon synpunkt på bussningarna ovan? 

Link to post
Share on other sites

Gällande övre led på miata.

Jag mätte på mina ES2074R leder och får konan till 1/10 med 12,8mm diameter på lilla ändan och M12 gänga. Borde då vara nära det som gäller på miatan. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Kollade på komplett bärarm 1/8 står det där.

Verkar inte finnas andra spindelleder som är så små. 

Inte kollat alla...🙃

BMW leden var 1/10??

Någon om har en orginal att mäta på?

 

Screenshot_20201205-183452.png

Edited by Tomas m
Mer info
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...