Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

Mätte övre konan i spindeln, och den är 12 mm i smala sidan, 13,6 mm på den större sidan. 17,6 mm tjock, så det får jag till närmare 1/10 än 1/8 väl? 

 

EDIT: Kollade på länken ovan, där står det faktiskt 1/8 ... 

mx-5-nb.png.e5ebd8a81928388632f22faa8f2bfb84.png

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-05 at 12:12, Fizz sade:

Tackar! 

Har du någon synpunkt på bussningarna ovan? 

Bussningar ser helt OK ut.

Det finns en del spindelleder med 1/8 men man får ju ha lite koll på vad de är avsedda för, de flesta är för McPherson så de är gjorda för att inte ta fjäderlast, dvs de är sällan lämpade för undre bärarmen om man ha fjäder på bärarmen.

Som övre led är de oftast helt OK (förutsatt då att man har fjädern på nedre bärarmen). Både Volvo 240 och 740 har till exempel 1/8 men 15,4-15,5 mm i övre delen. Hyundai Atos ska också ha 1/8 och 13,35 mm diameter men den är av typen som man pressar fast så den är ju inte så enkel att bygga med alltid.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Bussningar ser helt OK ut.

Det finns en del spindelleder med 1/8 men man får ju ha lite koll på vad de är avsedda för, de flesta är för McPherson så de är gjorda för att inte ta fjäderlast, dvs de är sällan lämpade för undre bärarmen om man ha fjäder på bärarmen.

Som övre led är de oftast helt OK (förutsatt då att man har fjädern på nedre bärarmen). Både Volvo 240 och 740 har till exempel 1/8 men 15,4-15,5 mm i övre delen. Hyundai Atos ska också ha 1/8 och 13,35 mm diameter men den är av typen som man pressar fast så den är ju inte så enkel att bygga med alltid.

Gustaf

Tack för infon! 

Jag fick lite synpunkter på hur bussningarna skulle hantera krafter i fordonets längsled, är det ett problem? 

Jag har hittat en del styrleder med 1/8, och runt 12 mm konmått, dock med m10 gänga på själva "kul-delen" , och m14 på "hus-delen", tror du att det är för klent? 

 

Edit : brotscha ur hålet i spindeln är också ett alternativ, men är det en bra idé? 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Fizz sade:

Tack för infon! 

Jag fick lite synpunkter på hur bussningarna skulle hantera krafter i fordonets längsled, är det ett problem? 

Jag har hittat en del styrleder med 1/8, och runt 12 mm konmått, dock med m10 gänga på själva "kul-delen" , och m14 på "hus-delen", tror du att det är för klent? 

 

Edit : brotscha ur hålet i spindeln är också ett alternativ, men är det en bra idé? 

Om bussningarna är solida dvs inte har håligheter som inte syns så funkar de nog. Men det är ju förstås svårt att bedöma bara på bild.

Till bärarmarna skulle jag inte vilja ha mindre än M18-gänga på övre leden (alltså delen som man gängar mot bärarmen), om det inte är en väldigt lätt bil. M18 är det ju på den Transit-led som ofta används.

Att brotscha om spindeln brukar gå bra om det bara finns gods så det räcker.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, therealpinto sade:

Om bussningarna är solida dvs inte har håligheter som inte syns så funkar de nog. Men det är ju förstås svårt att bedöma bara på bild.

Till bärarmarna skulle jag inte vilja ha mindre än M18-gänga på övre leden (alltså delen som man gängar mot bärarmen), om det inte är en väldigt lätt bil. M18 är det ju på den Transit-led som ofta används.

Att brotscha om spindeln brukar gå bra om det bara finns gods så det räcker.

Gustaf

Jag hade ju förhoppningar om lätt bil, men jag tror verkligheten kommit ikapp. Får vara nöjd med att det blir _en_ bil, så kanske man kan ställa högre krav på bygge nummer 2.. 🙂

Bussningarna är solida, de sitter i undre bärarmen på Volvo S/V40... 

Ska rota vidare i styrledsträsket så får vi se om det dyker upp något... 

Link to comment
Share on other sites

Det bästa jag hittat "so far" är denna... 

Kommer från en Suzuki Vitara, så kanske inte extremt tung bil, men ändå... 

Screenshot_20201206_184419_com.android.chrome.jpg

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den här kanske såg bättre ut, kortare avstånd mellan gängans slut och center på kulan.. Suzuki Jimny... 

 

Screenshot_20201206_185111_com.android.chrome.jpg

Edited by Fizz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Fizz sade:

Den här kanske såg bättre ut, kortare avstånd mellan gängans slut och center på kulan.. Suzuki Jimny... 

 

Screenshot_20201206_185111_com.android.chrome.jpg

Är m16 starkt nog? Bör hålla för många ton.

Tror jag beställer 2 och testar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-06 at 16:33, therealpinto sade:

Om bussningarna är solida dvs inte har håligheter som inte syns så funkar de nog. Men det är ju förstås svårt att bedöma bara på bild.

Till bärarmarna skulle jag inte vilja ha mindre än M18-gänga på övre leden (alltså delen som man gängar mot bärarmen), om det inte är en väldigt lätt bil. M18 är det ju på den Transit-led som ofta används.

Att brotscha om spindeln brukar gå bra om det bara finns gods så det räcker.

Gustaf

Vad kan man tänka är "väldigt lätt bil"? Jag hoppas ju komma ner på 600-650kg... Den där styrleden ovan med m16x1.5 ser väldigt lockande ut.. 

Link to comment
Share on other sites

"Väldigt lätt" skulle jag säga är totalvikt runt 600 kg, kanske 650 kg. Observera att det är totalvikt man måste dimensionera mot...en bil som tom väger 600 kg är ju ofta kanske 800 kg med två personer i.

Det är en sak som byggare missar ibland, att det är totalvikt som dimensionerar (och att en bil med låg egenvikt påverkas mer av last än en tyngre men det är en annan sak).

M16 i en "normal" Locost med totalvikt runt 1000-1100 kg är knappast överdimensionerat, men kan väl accepteras. Den övre leden på bilderna ser ut att ha snällare radie där gängan slutar, den skulle nog vara mitt val.

Gustaf

Edited by therealpinto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag letar också en kulled med gänga till övre bärarmen på miatan. I England och USA verkar de gilla den från BMW men den är ju endast M14 på. Om SFRO gärna ser M18 så får jag leta lite till! Inte helt lätt att söka när olika tillverkares specar ser olika ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

"Väldigt lätt" skulle jag säga är totalvikt runt 600 kg, kanske 650 kg. Observera att det är totalvikt man måste dimensionera mot...en bil som tom väger 600 kg är ju ofta kanske 800 kg med två personer i.

Det är en sak som byggare missar ibland, att det är totalvikt som dimensionerar (och att en bil med låg egenvikt påverkas mer av last än en tyngre men det är en annan sak).

M16 i en "normal" Locost med totalvikt runt 1000-1100 kg är knappast överdimensionerat, men kan väl accepteras. Den övre leden på bilderna ser ut att ha snällare radie där gängan slutar, den skulle nog vara mitt val.

Gustaf

Tackar! Jag förstår ju att den vassa övergången blir en brottsanvisning när man belastar leden i en annan riktning än den är gjord för, är det viktigare än så kort avstånd som möjligt från center på kulan till själva bärarmen? 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, rug sade:

Jag letar också en kulled med gänga till övre bärarmen på miatan. I England och USA verkar de gilla den från BMW men den är ju endast M14 på. Om SFRO gärna ser M18 så får jag leta lite till! Inte helt lätt att söka när olika tillverkares specar ser olika ut.

Jag ska försöka få tag på Godspeed i USA, de har ersättningskulleder till deras bärarmar med justerbar camber, vi kanske skulle göra ett gruppköp? 

Jag ska väl leta vidare också, men m18 och en kona som passar utan att brotscha existerar nog inte... 

Link to comment
Share on other sites

Är det kullederna i dessa? 

https://godspeedproject.com/mazda-miata-nb-1999-05-adjustable-front-camber-arms-with-ball-joint.html

Ser trevliga ut. Nästan så man skulle köpa dom kompletta och spara några byggtimmar. 😉 Jag använder miata-geometrin rakt av men behöver bygga ny övre bärarm för att få plats med stötdämparen.  

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, rug sade:

Är det kullederna i dessa? 

https://godspeedproject.com/mazda-miata-nb-1999-05-adjustable-front-camber-arms-with-ball-joint.html

Ser trevliga ut. Nästan så man skulle köpa dom kompletta och spara några byggtimmar. 😉 Jag använder miata-geometrin rakt av men behöver bygga ny övre bärarm för att få plats med stötdämparen.  

Japp, det är dem... Det finns ju andra tillverkare med, men jag har inte hittat någon som säljer spindelleden löst... 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Fizz sade:

Tackar! Jag förstår ju att den vassa övergången blir en brottsanvisning när man belastar leden i en annan riktning än den är gjord för, är det viktigare än så kort avstånd som möjligt från center på kulan till själva bärarmen? 

Jag skulle bedöma det så, man belastar den ju knappast så den flexar vid normal användning men en vass kant är alltid en brottanvisning och jag tror det är värre. Bärarmen och spindelleden ska ju hålla emot spindeln så den inte roterar när man bromsar, det är nog största belastningen.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag skulle bedöma det så, man belastar den ju knappast så den flexar vid normal användning men en vass kant är alltid en brottanvisning och jag tror det är värre. Bärarmen och spindelleden ska ju hålla emot spindeln så den inte roterar när man bromsar, det är nog största belastningen.

Gustaf

Den jag funderar på att köpa är tillverkad av Meyle och ser ut såhär;

Screenshot_20201208_132313.thumb.jpg.22844f22f470b5e80b863c6cdbb42297.jpg

https://www.trodo.se/parallellstagsled-meyle-33-16-020-0016

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den övergången är ett skolboksexempel på hur man bör göra. Notera att efter gängan slutar har staven gängans rotdiameter och sen har den en mjuk och fin radie upp i diameter. Den där borde inte ha några problem med utmattning i styvhetsövergången pga kälverkan.

Jag tänker dock inte ha en åsikt i om den är tjock nog...

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, tpau sade:

Den övergången är ett skolboksexempel på hur man bör göra. Notera att efter gängan slutar har staven gängans rotdiameter och sen har den en mjuk och fin radie upp i diameter. Den där borde inte ha några problem med utmattning i styvhetsövergången pga kälverkan.

Jag tänker dock inte ha en åsikt i om den är tjock nog...

/T

Frågan är väl bara om man vågar beställa något utifrån att ha sett en bild på internet... 😆

 

Jag tror jag ska köpa två styrleder, om inte annat så duger de till att bygga "test-bärarmar" med... 

Link to comment
Share on other sites

Ytterst görs ju bedömningen vid byggbesiktningen så det är smart att kontakta "din" besiktningsman också. Känner han sig tveksam, be att han synkar tankarna med de andra inom SFRO så får man ett mer gemensamt ställningstagande.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-09 at 08:42, therealpinto sade:

Ytterst görs ju bedömningen vid byggbesiktningen så det är smart att kontakta "din" besiktningsman också. Känner han sig tveksam, be att han synkar tankarna med de andra inom SFRO så får man ett mer gemensamt ställningstagande.

Gustaf

Om man skulle angripa problemet från en annan vinkel.. 

Jag har ju övre bärarmar, vad är din känsla för att kapa och behålla den yttersta delen där original press-fit spindelled sitter, och passa ihop med den vanliga rör-konstruktionen för bärarmarna på Locost-byggen? 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Fizz sade:

Om man skulle angripa problemet från en annan vinkel.. 

Jag har ju övre bärarmar, vad är din känsla för att kapa och behålla den yttersta delen där original press-fit spindelled sitter, och passa ihop med den vanliga rör-konstruktionen för bärarmarna på Locost-byggen? 

Det kan vara helt OK, förutsatt att det går att passa ihop delarna vettigt.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått hem nya övre leder.

Jag har NA spindlar och styrleden från Jimny passar bra men ledpunkten kommer längre ner.

NB-leden är 38mm + splines.

Så en plåt och 38mm hålsåg så är nog Miata-leden ett bättre val. Men svårare att få till camber justeringen.

20201217_195414-COLLAGE.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Tomas m sade:

Nu har jag fått hem nya övre leder.

Jag har NA spindlar och styrleden från Jimny passar bra men ledpunkten kommer längre ner.

NB-leden är 38mm + splines.

Så en plåt och 38mm hålsåg så är nog Miata-leden ett bättre val. Men svårare att få till camber justeringen.

20201217_195414-COLLAGE.jpg

Hur många grader rörelse får man tro? 

Det ser ju inte så jättelovande ut... 😬

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Tomas m sade:

Här är min och max på lederna.

20201218_141218-COLLAGE.jpg

Typ 30 grader åt varje håll, uppskattningsvis? 

Frågan är väl vad gummibälgen gillar att bli klämd sådär... 

Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, Tomas m sade:

Hur många grader rör den sig på bilen?

Bra fråga, men min enkla matematik får det till att om man har 50+100 mm rörelse, så måste bärarmarna vara längre än 143 mm i infästningspunkterna för att komma under 60 grader rörelse... Låter inte svårt att uppnå... 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Tomas m sade:

Sen var det frågan om m16 var för klent...

Jag tänker så att jag köper de där, eftersom jag har planerat att göra flera versioner av bärarmarna, den första blir nog bara två ihopsvetsade muttrar för att hålla spindel/styr-leden och armeringsjärn för själva bärarmen..

Sen när det funkar bygger jag nog en rörbärarm i samma stål som ramen, men som har samma mått på rören den riktiga ska ha... Och sen bygger jag till sist de riktiga i sömlösa rör... Om besiktningsmannen kommer ut och tittar på version två så tänker jag att jag kan byta leden till sista versionen, om det krävs... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-12-18 at 16:33, Tomas m sade:

Sen var det frågan om m16 var för klent...

Såg det här på en byggare jag följer på Instagram... Det är en byggsats från MK, som kör med miata-spindlar... Ska vara M14 på den... 

http://www.mksportscars.com/models/mk-indy-rx-5-model.htmlScreenshot_20201227_183435_com.instagram.android.thumb.jpg.ecce18b2a96c9caee4b707d8312471c7.jpg

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
9 minuter sedan, Tomas m sade:

Hej. Hur har det gått,blivit något byggt?

 

 

Nja, inte direkt... 😅

Väntar på att det ska dyka upp en bakvagn.... 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ska beställa rör för bärarmarna, vad tror forumexpertisen om dessa från Ahlsell?

30X3,0 HYDRAULIK-STÅLRÖR

EN10305-4, E235,+N

Enligt Tibnor har EN10305-4 brott- och sträckgräns som ser ut såhär;

Screenshot_20230406-114249.thumb.png.a96d0e27958aebf02ca4bee35810fc2c.png

 

Men hur räknar man om MPa till N/mm2?

 

 

 

 

 

 

 

 

Screenshot_20230406-114655.png

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, tpau sade:

MPa och N/mm2 är samma.

Pa är N/m2 och det går en miljon mm2 på en m2 alltså MPa

/T

Ok, men innebär det att rörens brottgräns är 1,2 N/mm2?

Jag har lite svårt att få ihop det med uttalandet från therealpinto, om "lägstakraven";

Screenshot_20230406-1159252.thumb.png.8781a8d0b786eba44b89be9c638e15d0.png

Det låter inte rimligt att ett sömlöst rör i dimensionen 30x3 skulle vara 150 gånger för klent? Eller är det helt enkelt så att min hjärna har tagit semester och jag missar något självklart?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick till mig att E235 duger om coiloverfästet sitter närmare hjulspindeln än 1/3del av hela A-armen. om man har coilovern längre i från hjulspindeln så skulle det vara E355 material 

När jag sen räknade på min design så fick jag fram att jag hade 77N/mm2 i böjspänning på nedre A-armen.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har inte bestämt mig för om det blir coilover direkt på bärarmen eller någon form av cantilever variant, men i vilket fall kommer fästpunkten definitivt sitta ganska nära hjulet... 👍

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Tomas m sade:

Körde på dessa fick bra pris på Hydroscand. 

 

 

Vad är bra pris? 🙂 (Och vilken dimension?)

Hydroscand har nån återförsäljare i Trollhättan, det kanske är värt att kolla med dem....

Jag kollade på Ahlsell, och där skulle jag få ge 94 spänn metern (plus moms) för 25x3 ....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...