Jump to content

Rengöringsmedel/kraftschampo


Magoo

Recommended Posts

Hejsan gott folk.

Är det någon som vet om man kan få tag rengöringsmedel liknande Black Arrow/ Tellus kraftschampo till vettigt peng.

Det verkar som om det gick ur swedol's sortiment för något/några år sedan.
Min sista dunk av ovanstående är på de sista dropparna...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick förklarat för mig att tyvärr köpte Lahega (Clemondo) upp Tellus och efteråt tyckte de hade nu för många olika produkter i sitt sortiment, så Kraftshampot slopades. Synd!!

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Mailade Clemendo och fick svar att Alfanol HD Grön har samma användningsområde och liknande effekt.

Största skillnaden ska vara färgen på medlet.

Har kollat igenom säkerhetsdatabladet och håller väl inte helt med. Tellus kraftschampo innehåller mer godsaker och är i alla fall på pappret mer kompetent. 

I verkligheten vet jag inte. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft Alfanol HD Grön i många år parallellt med Kraftschampot och vill tro att de är väldigt olika som kemikalier. I alla fall så använder jag dem till helt olika saker.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte helt i ämnet men skulle vilja få tag i ett jäkligt bra medel för att fräscha upp aluminium detaljer t.ex. växellådor, diffar etc

Har kollat in Mac 121 Aluminiumrent http://www.macserien.se/produkter/fordonsvard men inte provat.

Nån som har provat eller har andra tips? Eller är det typ soda- eller glasblästring som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig testat Mac 121 Aluminiumrent så det kan jag inte kommentera mer än att provar du så lägg gärna upp din uppfattning och bilder.

Personligen brukar jag glasblästra och klarlacka aluminiumdelar.

Link to comment
Share on other sites

helt klart intresserad jag oxå , har en ganska stor alu klump som är oxiderad och inte går att komma åt bra på ,  en massa ribbor och djupa skrymslen , magisk  kemi vore bra . 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjenare,

Notera: Jag har inget med Macserien att göra mer än att testa potentiellt bra produkter - inget eget kommersiellt intresse. 

En liten uppdatering från Macserien. Mailade lite med dom och torsdags kom Anders hos dom med ett "prova-på-kit".

Detta bestod av:

Dessa produkter kan köpas av Macserien, jag har haft kontakt med Anders Johansson (Västra Götaland) och Roger Johansson (Östergötland / Jönköping).

Sen säljs dessa produkter även av Mackans Garage som även har lite demo-filmer, bl.a. A-25 #1, A-23 #2, och Mac 62TE (båttvätt, nu är jag landkrabba men intressant), det kan finnas fler filmer på Mackan's YouTube kanal.

image.thumb.png.ce644c9b3a2352556a5a02e5b8e46ad5.png

Nåväl nu till testet av Mac 121 Aluminiumrent.

Min växellåda innan, som var tvättad och avfettad (kallavfettning) rätt bra innan. Drog på i alla fall på lite Prickbort men detta gjorde inte synbar verkan i.o.m. att den var ganska ren från olja och smuts. 

 image.thumb.png.ff9086d313525a5f73f5401c4a791a91.png 

image.thumb.png.ecd50aea26ec4b7e0cc5abecc3927638.png

image.thumb.png.49ffb70413b13c57a23ce2f61717d133.png

Efter två behandlingar med Mac-121 och varmvatten på högtryckstvätten:

image.thumb.png.01d6a6d43cc7862e3c150b6cc5e23380.png

image.thumb.png.c77ab9ce6dfb5f9ef5a1d8ec134dce81.png

image.thumb.png.7e87b382a9ac93e3948c81b9a752e3d8.png

Slutsats: Överlag är jag mycket nöjd över resultatet och en del oxid försvann och klart bra resultat. För att få en perfekt gnistrande ren yta så krävs nog mekanisk lösning som glasbläster.  Tror det blir svårt för något kemiskt att klara av det. Det är även fördel om man kan komma åt med borsten men en växellåda med många djupa hål så är det inte helt enkelt  Bäst resultat blir det på bakre delen som är relativt slät och inte så mycket porer som främre delen.

Jag rekommenderar Mac-121 Aluminiumrent och kommer fortsätta använda det för liknande delar.

Nu ska stålgrejerna få lite färg och piff så kommer helhetsintrycket bli ännu bättre.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...