Jump to content

Trehjuling (Triking T3, börjat bygga)


Vidar

Recommended Posts

Hej!

Har tjuvläst här på forumet i några år men nu verkar det som den berömda tummen till slut lossnade. Husrenovering är så gott som avklarad (nja, men..) och efter avklarad slöjdlärarexamen så blir det för första gången i livet pengar över i slutet av månaden. Spara dom till pensionen? Jodå, men det finns ju tillfälliga irrationella nöjen också... 😄
Jag är uppvuxen i föräldrarnas Lotus 7 S2 och trivs i små, lätta bilar. Att köpa en Caterham (som tills nyligen såldes via min far som till slut gått i pension) är lite för dyrt för någon som mest vill ha ett trevlig utflyktsfordon. Har däremot hittat en trehjuling som tillverkas i england sen sjuttiotalet, Triking. En MotoGuzzimotor i nosen och två hjul fram. Ganska mycket som en Morgan Threewheeler. (fast lite billigare och förhoppningsvis bättre lastutrymme.)

Det kommer dröja lite med själva bygget men jag gillar att planera och tänka i förväg. Har så klart snackat med SFRO och fått ok så länge. Det finns en Triking (kanske fler?) i sverige som gått igenom som ett komplett kit från fabriken men det har jag blivit tydligt avrådd från att försöka. Kommer att köpa ram, hjulupphängning och de delar jag inte kan tillverka själv från fabriken. Motor köps begagnad och kaross, inredning och annat är planen att fixa själv. (behöver bli bättre på att knacka plåt och kan till viss det räkna det som fortbildning i jobbet 😇)
Den kommer registreras som trehjulig mc vilket verkar göra det allmänt enklare vid besiktning och jag får köra den på bilkort.

För att ge ett hum och vad jag är ute efter - bilden visar en nästan komplett utan framruta och inredning. Den jag bygger kommer bli oxblodsröd eller petroleumblå, där har sambon som har ännu mer estetisk utbildning än jag ha vetorätt. Hon har bra sinne för form och design och vet dessutom mer än jag om skinnsömnad så det där med inredning löser sig nog.
68E970CE-0C22-4E97-8A10-99C4A0A755AC.jpg.f4f9f4821ca5c249aa612b659bccbf87.jpg

En fråga kring hastighetsmätare - i Bygghandboken så hittar jag info kring hur mycket hastighetsmätaren får visa fel osv men finns det någon begränsning kring vilken typ det ska vara?
20200405_175352_f.jpg.b75cddb0085e86fc6064a1155b830560.jpg
En sån här med gps vore en smidig lösning på att slippa köpa en (rätt dyr) original guzzimätare. Plus att jag slipper wiren från motorn som en del verkar ha lite krångel med när den ska peka åt "fel" håll.

Som sagt, bygget dröjer till hösten men jag tänkte att de frågor som jag inte kan ta på trikingforumet och inte vill terrorisera min Sfro-kontakt med är klokast att ta här där den sammanlagda kunskapen är helt enorm.

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge, det blir säkert ett underhållande fordon!

Det som Transportstyrelsen och besiktningsorganen drillat SFRO i, är att hastighetsmätaren ska mäta hastighet relativt marken, dvs på något sätt mäta på hjulen. GPS ska inte vara OK eftersom den kan visa fel i backar, tunnlar osv. och kan tappa kontakten med satelliterna. Jag har faktiskt provkört några bilar med GPS-mätare och ingen av dem har fungerat riktigt bra - de verkar hitta satelliter ungefär 4 gånger av 5 som man startar...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag har faktiskt provkört några bilar med GPS-mätare och ingen av dem har fungerat riktigt bra - de verkar hitta satelliter ungefär 4 gånger av 5 som man startar...

Tack så mycket! Tänkte att det var lite för smidigt för att vara sant. 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-05-12 at 12:24, treevee72 sade:

Varför inte cykeldator (Sigma går till 199 km/h)? Funkar bra för mig.

Har sett dina byggen - mycket fina! Tack för tipset!
Kikade på cykeldatorer men kom fram till att jag vill hålla stilen på bygget runt 20-30tal. Kanske inte går så långt att jag skriver ut nya mätartavlor till visarna men på lite håll ska det iaf se rimligt gammalt ut.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hade också 20-30 tal som designtema och gömde cykeldatorn i ett litet 52 mm instrument (du har säkert sett bilderna) nederst på panelen. Satte också i ett par vita lysdioder eftersom mätaren måste vara belyst vid besiktningen. 

Och det är knappast prioritet 1 att kolla på hastighetsmätaren när man kör trehjuling (eller 7:a heller).

/P-G 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...


Nu blev det ett litet uppehåll... Semester tror man skulle innebära någon slags vila men ofta får man mer gjort men inte alltid det man tänkte. Håller på att måla huset med rödfärg och fönsterfoder med linoljefärg, det ena torkar över dagen och det andra på 3-4 dagar och ska målas i tre skikt. Tur att man har lång semester. 🙂

Har fått hem (trots diverse transportföretags försök att sprida paketen för vinden) motor med tillbehör, hjul, skärmar, ratt och annat smått o gott. Saknas bara den där lilla detaljen som håller ihop allt. Leverans nån gång i augusti. Typ. Det är ju ändå ett engelskt företag... (Far som haft kontakt med Caterham i trettio år skrockade och sa att det kommer nog runt jul och då sitter rattstången på fel sida)
20200704_151154_2.jpg.74b68a815dfe93562006c615baa4fcda.jpg

Klurade mycket på olika lösningar på hastighetsmätaren, testade en mätare från en tidig Ford Transit med både bränsle och tempmätare inbyggd men den var för stor, hade fått ändra i ramen eller bygga en bula där den skulle sitta. En mätare från 1970 års bubbla kan vara lösningen, inbyggd bränslemätare och alla lampor samlade. Återstår att se hur hastigheten stämmer men har ändå tänkt göra en ny tavla till något som ser lite äldre ut. Som tur är så har jag en bror med 3D-skrivare så vi gjorde en prototyp till adapter till Motoguzzimotorns mätarwire. Lite enklare än att svarva invändiga gängor när man inte har en riktig metallsvarv eller köpa en stor och udda gängtapp. Passade på att göra adaptrar till Led-lampor istället för de gamla - lägre förbrukning, lättare att reglera, håller längre och enklare hitta nya vid behov.
20200728_174805_a.jpg.f58bc812484bc508e90993fea05f534c.jpg 20200728_174729_b.jpg.553a55c0bbce83446e0680245d347654.jpg

Det här bygget går ju inte så rysligt snabbt som en del andra men det är väldigt givande att se vad ni alla bygger, ger en del additionsångest men är inspirerande.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-08-01 at 20:15, tpau sade:

BMC Mini mätare finns i en elektronisk variant så slipper du matcha varvtal, borde vara ungefär lika stora.

Tack för tipset! Inte lika billigt som en gammal folkamätare men både snyggt och smidigt. Om det visar sig helt hopplöst med den jag har så är det där ett väldigt bra alternativ.

I övrigt så väntar jag mest på ett stort paket från England....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Plötsligt en kväll så kom det sju mail med tre bilder i varje 🙂

De flesta delarna verkar klara och ska skickas nån gång nästa vecka. Efter en "intressant" kontakt med Ups för några dagar sen så tänker jag undvika dom så länge jag kan.

TNT express verkar kunna fixa transporten av en dubbelpall från England till Sverige. Är det någon som har erfarenhet av dom? Tänkte hämta upp på deras närmaste utlämningsställe eftersom de flesta lastbilar verkar tycka att sista biten av vår väg är för smal.

IMG_3783.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen!

Efter tre veckors föreningar, det var en färja som gick sönder, folk som glömde skicka pallen och när den väl kom till sverige så pajade lastbilen när den skulle göra från deras terminal i Göteborg. I torsdags så kunde jag äntligen hämta ut den och börja packa upp alla delar. Vi konstaterade att man var tvungen att sitta i ramen och göra fåniga ljud.
Helgen gick tyvärr åt att hjälpa sambon hålla en kurs men igår kväll kunde jag börja inventera och skruva dit lite delar på ramen. Det ser välbyggt ut, betydligt bättre än om jag gjort det men så har de byggt i drygt fyrtio år. Ramen väger bara sextio kg så den är smidig att hantera än så länge, det funkade fint att backa in släpet i garaget och bara hissa upp ramen.
Återkommer med mer bilder och så kommer det nog lite dumma frågor också...

20200917_173803.jpg

20200917_154952.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Monterade backväxellådan igår och det gick rimligt smidigt. Så otroligt skönt det är att bara få skruva ihop rena delar och slippa börja minsta moment med att såga bort rost! För att vara engelskt så passar det riktigt fint ihop och känns stabilt.

Konstaterade att jag inte fått den hjulupphängning som jag beställt, fick en standard istället för deras "high performance" men är lite tveksam till om jag ska gör mig omaket att byta. Om jag minns rätt (inte säkert) så sade Luigi på SFRO att den var helt ok men när jag läser SFROs bok så står det att kulleder inte är att rekommendera. Modellen jag beställt ger lite mer inställningsmöjligheter och lite bredare spårvidd. Vad är det som gäller här?
Färdigt bygge ska väga under 350 kg och de kör dom rätt hårt i england med den här uppsättningen men jag vill ju följa svenska regler.

Hur är det med rattstången på en trehjulig motorcykel, måste den vara ihopskjutbar? Den andra Trikingen som rullar i landet verkar inte ha det. (men han kom undan med att köpa hela kittet också) 

Screenshot_20200922-054202_Chrome.jpg

20200921_174109.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Länklager eller uniballs rekommenderas normalt sett inte till en "gatbil" men ta upp resonemanget med din besiktningsman. Detsamma gäller val av spindelleder och hur de belastas.

Rattaxeln ska vara gjort på ett sätt så man inte riskerar att skadas onödigt mycket. Kollapsbarhet är normalt sett den bästa lösningen men om det är tillräckligt många knutar med tillräckligt stor vinkel så kan det räcka. Det beror ju också lite på var styrväxeln sitter - om den är bakom hjulcentrum så är risken för inträngning mindre än om den sitter längst fram.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

Länklager eller uniballs rekommenderas normalt sett inte till en "gatbil" men ta upp resonemanget med din besiktningsman.

Det beror ju också lite på var styrväxeln sitter - om den är bakom hjulcentrum så är risken för inträngning mindre än om den sitter längst fram

Tack så mycket!

Jag får kolla igen med Luigi. Det är fullt möjligt att jag mindes fel...

Styrväxeln sitter bakom hjulcentrum och rattstången har en ganska brant stigning uppåt innan den går bakåt så risken för att bli spetsad på rattstången känns inte så hög (iaf jämfört med hur osäkert precis allt annat är i en liten låg öppen bil)

Link to comment
Share on other sites

Nämnde jag att det är skönt att bara få skruva ihop utan att först laga en massa rost? 😀
Ska kränga på däcken ikväll och sen får jag vänta lite på en liten hylsa till baknavet som någon tydligen glömde skicka med...

20200923_180953.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fick på däcken och provmonterade motorn, satt som en smäck. Nu kan jag börja mäta ut hur stor luftfilterlådan och tanken för vevhusventilationen ska bli och var andra delar ska sitta. En del av elektroniken ska ha lite kylning men ändå sitta väderskyddat.

Började också skissa lite på ratt och instrumentpanel kan se ut. Vill nog ha en rundare ovankant även om det krånglar till tillverkningen av skuttle och huv senare. Prioritet på det här bygget är inte hög fart utan att få något som känns och ser rätt ut. Om jag får tillfälle att bli en bättre hantverkare samtidigt så är det bara bra. 

20200925_165739.jpg

20200925_190756.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Vidar changed the title to Trehjuling (Triking T3, börjat bygga)

I väntan på diverse delar till hjulupphängningen så kunde jag inte låta bli att skissa lite mer på hur linjerna ska bli. Otroligt lågteknologiskt men ändå ganska bra hjälpmedel för att få ett hum om var saker kan hamna. Får ställa ner den på golvet så man vet var siktlinjen blir, så inte hastighetsmätaren hamnar rakt bakom ratten. (jag vet att inte alla tittar på den men jag har alldeles för långt till jobbet för att ta mig dit utan körkort 🙄 )
Fick besked om den nuvarande rattstången så jag har har beställt en annan, kollapsbar och dessutom med den lyxiga detaljen rattlås. Exakt hur den kommer passa återstår att se men i värsta fall så kanske den duger till någon annan.

20200928_061042.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det visst länge sen jag skrev något här. Har småfipplat med en massa delar, bromsar provas in, bromsslangar är monterade men väntar på tre nipplar som var slut i lager, byggt luftfilter, stötdämpare sitter plats, batterihylla (som kanske får flyttas lite) trästommen till stolarna osv.

Avgasrören ska så klart inte monteras uppåt, även bortsett från min tinnitus (slöjdlärarbonus) så är det nog underkänt på alla möjliga vis.
Sen ska det bäras in ved, lagas mat, isolera garaget, målas och städa inför julen - det är tur att jag jobbar deltid. 😀

20201011_164940.jpg

20201106_182840.jpg

20201107_185353.jpg

20201107_185419.jpg

20201111_160435.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul stuk! Den blir säkert väldigt underhållande!

Du har kanske full koll, men bromsslangarna ska ha pressade kopplingar. Varianten på bilderna, som man skruvar ihop själv, accepteras inte i Sverige eftersom vi haft återkommande fall där de släpper. Väljer du banjo på oken, tänk också på att låsa banjokopplingen eller slangen så inte slangen kan vrida upp kopplingen när det fjädrar och/eller svänger.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, therealpinto sade:

Kul stuk! Den blir säkert väldigt underhållande!

Du har kanske full koll, men bromsslangarna ska ha pressade kopplingar. Varianten på bilderna, som man skruvar ihop själv, accepteras inte i Sverige eftersom vi haft återkommande fall där de släpper.

Tack! Om det blir som jag hoppas så blir det nog rätt bra. Inte någon il tempo gigante men trevlig utflyktsbil. 🙂

Det var ju rätt dumt att jag inte kollade kopplingarna innan... Ska be CBS skriva ut en liten varning så fler slipper slösa pengar. Tack för varningen!

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge!

Det är inte utan att man får lite inspiration. I en så´n där mackapär är det nog kul att susa runt i sommarvärmen. 

Angående bromsslangar så är ett tips att bli betalande medlem här. Då får du en riktigt bra rabatt på Hydroscand. Har för egen del mycket bra erfarenhet av den hjälpsamma personalen där.👍

Edited by Arto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset ang Hydroscand, har nu tagit mig samman och betalt medlemsavgiften. 🙂

Bara för att vara på den säkra sidan nu när jag ska beställa nya bromsdelar...
Rör i både ren koppar och nickel-koppar är godkända, ren koppar kan ärga lättare men också lättare att böja?
Om jag köper anslutningar från t.ex Cbs (https://www.carbuilder.com/uk/brake-clutch-system-parts-unions) är mässing eller rostfritt att föredra?

Till bromsarna fram så tänker jag att banjoanslutningar är lättare att låsa fast med en låstråd genom en fläns på oket?
(se den fina illustrationen, tänkt låstråd är grön)

Något mer jag ska tänka på?

20201106_182840_låstråd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Standard är väl ren koppar och mässingsnipplar. Jag har kört så plus T-kors i aluminium från nån gammal volvo.
Inte haft några problem.

Tänk på dragningen av slangen så du inte får för korta slangar. Min besiktningsman var noga med att inget skulle kunna skava emot eller komma in i stötdämparens fjäder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I väntan på nya bromsslangar så byggde jag vidare på (första versionen av) luftfiltret. Ska dit små spännen på sidan som håller ihop allt. Det blir inga närbilder på lödningarna den här gången men jag ser det fortfarande som övning. 😁
Var inne på att bygga även spännen själv men det får nog bli på nästa version...
Filtret som sitter i är ett lagom stort från biltema, liten renault nånting. (Sparade artikelnumret tills det är dags för byte)

Gjorde fästen till handbromsvajern men insåg halvvägs att jag fick alldeles för lite justeringsmöjlighet så där blev det bara att göra om igen. 🙄

20201130_145422.jpg

20201130_145940.jpg

20201202_151806.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Äntligen blev det jullov och jag kunde sitta i lugn o ro och reda ut elschemat. Mycket annat kan man ta på en stund då och då men med ett schema delvis på italienska och färger som inte riktigt stämde så blev det lite klurande.
20201226_122647.thumb.jpg.9dbfa78a01ea7017af513b0075f9b85f.jpg

Så är det den svåra avvägningen mellan att bara fjockla ihop något för att kunna provstarta och göra det ordentligt från början. Nå, alla delar ska ju hitta sin rätta plats och det är väl (oftast) klokast att göra det bra en gång än flera slarviga.
20201228_192927.thumb.jpg.8238ac217ae3a4972fbde87999f8be71.jpg

Huvudströmbrytare är alltid bra att ha, lätt åtkomlig från förarplats utan att vara i vägen.
20210101_200606.thumb.jpg.8d2817d8c0929fbf345b2b72c1de7955.jpg

 Behövde fylla på olja men i vanlig ordning så fick tratten inte plats. Bor man en bit från människobyn så är det ibland enklare att bygga eget än att köra in. En bit kopparrör o plåt så löste det sig.

20210103_190544.thumb.jpg.ebdde29dea63789e6d702f1bcab269ff.jpg

Så - batteriet laddat, rätt bensinpump med tillräckligt tryck och lite fipplande så gick den igång. Skönt att veta att man inte bara köpt ett ovanligt dyrt trädgårdsornament utan något som går att använda. 🙂

20210105_130008.thumb.jpg.f288507c557a1df63304aa077d0ef35d.jpg


Säkringar är klokt att ha, heller en extra än att behöva slava senare. Allt ska såklart lindas och snyggas till så inget kan skava eller kostslutas.
20210110_150421.thumb.jpg.b6e232f7746e80048e7945f0eb6606f4.jpg

Började skissa på skivan som ska täcka för baksidan av instrumentpanelen men den får nog göras om tills jag är helt nöjd. En liten lucka får det bli för att komma åt säkringar och kunna underhållsladda batteriet enkelt.
20210110_154841.thumb.jpg.d51472c905abb86eece0e110197d7db0.jpg

Listan med grejer som ska fixas före sfro 1 är fortfarande lång men krymper långsamt och det är ju knappast väder att köra i just nu ändå.
(i morse var det blixthalka hela vägen till jobbet, när tom. en Aygo med dubbdäck spinner loss på trean så är det inte bra grepp)

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

För att kunna underhållsladda batteriet enkelt utan att behöva öppna/ lyfta på huven använder jag Cteks kontakt för panelmontering både på Westfielden och på 500Maxi

IMG_7711.jpg

IMG_7712.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, sorin sade:

För att kunna underhållsladda batteriet enkelt utan att behöva öppna/ lyfta på huven använder jag Cteks kontakt för panelmontering både på Westfielden och på 500Maxi

 

 

Stiligt! Då kanske jag unnar mig ett sånt senare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Ojoj, nu var det ett tag sen... 

I våras så tröttnade vi på att sambon pendlade 2-4 timmar om dagen så vi började fundera på att flytta. Fick nycklarna till det nya huset i september  och i mars så lyckades klåparen till advokat reda ut dödsboet så huset blev vårt på riktigt. Just nu gör vi klart huset vi ska sälja och bygger ett nytt badrum för att kunna flytta in i det nya huset.  

Sålunda ovanligt ont om tid och resurser att göra det man egentligen vill. Om ett år eller så så har vi nog ett garage som går att meka i igen och då hoppas jag kunna få klart hela bygget. Det svider lite i hjärtat varje gång man hämtar nåt i garaget och ser den stå där utan att kunna göra nåt.

 

Hann provköra ner till brevlådan (privat väg) och börja skissa lite på bakänden av ramen innan tiden tog slut. 

IMG_20210725_210001_121.jpg.d050edebce143ea5f1167ce1128c864d.jpg

IMG_20210725_210001_122.jpg.dea476fc5d864d88375f70393d3ee379.jpg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...