Jump to content
Vidar

Trehjuling (Triking. Planeringstadiet)

Recommended Posts

Hej!

Har tjuvläst här på forumet i några år men nu verkar det som den berömda tummen till slut lossnade. Husrenovering är så gott som avklarad (nja, men..) och efter avklarad slöjdlärarexamen så blir det för första gången i livet pengar över i slutet av månaden. Spara dom till pensionen? Jodå, men det finns ju tillfälliga irrationella nöjen också... 😄
Jag är uppvuxen i föräldrarnas Lotus 7 S2 och trivs i små, lätta bilar. Att köpa en Caterham (som tills nyligen såldes via min far som till slut gått i pension) är lite för dyrt för någon som mest vill ha ett trevlig utflyktsfordon. Har däremot hittat en trehjuling som tillverkas i england sen sjuttiotalet, Triking. En MotoGuzzimotor i nosen och två hjul fram. Ganska mycket som en Morgan Threewheeler. (fast lite billigare och förhoppningsvis bättre lastutrymme.)

Det kommer dröja lite med själva bygget men jag gillar att planera och tänka i förväg. Har så klart snackat med SFRO och fått ok så länge. Det finns en Triking (kanske fler?) i sverige som gått igenom som ett komplett kit från fabriken men det har jag blivit tydligt avrådd från att försöka. Kommer att köpa ram, hjulupphängning och de delar jag inte kan tillverka själv från fabriken. Motor köps begagnad och kaross, inredning och annat är planen att fixa själv. (behöver bli bättre på att knacka plåt och kan till viss det räkna det som fortbildning i jobbet 😇)
Den kommer registreras som trehjulig mc vilket verkar göra det allmänt enklare vid besiktning och jag får köra den på bilkort.

För att ge ett hum och vad jag är ute efter - bilden visar en nästan komplett utan framruta och inredning. Den jag bygger kommer bli oxblodsröd eller petroleumblå, där har sambon som har ännu mer estetisk utbildning än jag ha vetorätt. Hon har bra sinne för form och design och vet dessutom mer än jag om skinnsömnad så det där med inredning löser sig nog.
68E970CE-0C22-4E97-8A10-99C4A0A755AC.jpg.f4f9f4821ca5c249aa612b659bccbf87.jpg

En fråga kring hastighetsmätare - i Bygghandboken så hittar jag info kring hur mycket hastighetsmätaren får visa fel osv men finns det någon begränsning kring vilken typ det ska vara?
20200405_175352_f.jpg.b75cddb0085e86fc6064a1155b830560.jpg
En sån här med gps vore en smidig lösning på att slippa köpa en (rätt dyr) original guzzimätare. Plus att jag slipper wiren från motorn som en del verkar ha lite krångel med när den ska peka åt "fel" håll.

Som sagt, bygget dröjer till hösten men jag tänkte att de frågor som jag inte kan ta på trikingforumet och inte vill terrorisera min Sfro-kontakt med är klokast att ta här där den sammanlagda kunskapen är helt enorm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul bygge, det blir säkert ett underhållande fordon!

Det som Transportstyrelsen och besiktningsorganen drillat SFRO i, är att hastighetsmätaren ska mäta hastighet relativt marken, dvs på något sätt mäta på hjulen. GPS ska inte vara OK eftersom den kan visa fel i backar, tunnlar osv. och kan tappa kontakten med satelliterna. Jag har faktiskt provkört några bilar med GPS-mätare och ingen av dem har fungerat riktigt bra - de verkar hitta satelliter ungefär 4 gånger av 5 som man startar...

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag har faktiskt provkört några bilar med GPS-mätare och ingen av dem har fungerat riktigt bra - de verkar hitta satelliter ungefär 4 gånger av 5 som man startar...

Tack så mycket! Tänkte att det var lite för smidigt för att vara sant. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Varför inte cykeldator (Sigma går till 199 km/h)? Funkar bra för mig.

Hälsningar,
P-G

(med trehjulingarna TreeVee - se fordon säljes - och TreeBee - se byggtråd)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-05-12 at 12:24, treevee72 sade:

Varför inte cykeldator (Sigma går till 199 km/h)? Funkar bra för mig.

Har sett dina byggen - mycket fina! Tack för tipset!
Kikade på cykeldatorer men kom fram till att jag vill hålla stilen på bygget runt 20-30tal. Kanske inte går så långt att jag skriver ut nya mätartavlor till visarna men på lite håll ska det iaf se rimligt gammalt ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag hade också 20-30 tal som designtema och gömde cykeldatorn i ett litet 52 mm instrument (du har säkert sett bilderna) nederst på panelen. Satte också i ett par vita lysdioder eftersom mätaren måste vara belyst vid besiktningen. 

Och det är knappast prioritet 1 att kolla på hastighetsmätaren när man kör trehjuling (eller 7:a heller).

/P-G 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites


Nu blev det ett litet uppehåll... Semester tror man skulle innebära någon slags vila men ofta får man mer gjort men inte alltid det man tänkte. Håller på att måla huset med rödfärg och fönsterfoder med linoljefärg, det ena torkar över dagen och det andra på 3-4 dagar och ska målas i tre skikt. Tur att man har lång semester. 🙂

Har fått hem (trots diverse transportföretags försök att sprida paketen för vinden) motor med tillbehör, hjul, skärmar, ratt och annat smått o gott. Saknas bara den där lilla detaljen som håller ihop allt. Leverans nån gång i augusti. Typ. Det är ju ändå ett engelskt företag... (Far som haft kontakt med Caterham i trettio år skrockade och sa att det kommer nog runt jul och då sitter rattstången på fel sida)
20200704_151154_2.jpg.74b68a815dfe93562006c615baa4fcda.jpg

Klurade mycket på olika lösningar på hastighetsmätaren, testade en mätare från en tidig Ford Transit med både bränsle och tempmätare inbyggd men den var för stor, hade fått ändra i ramen eller bygga en bula där den skulle sitta. En mätare från 1970 års bubbla kan vara lösningen, inbyggd bränslemätare och alla lampor samlade. Återstår att se hur hastigheten stämmer men har ändå tänkt göra en ny tavla till något som ser lite äldre ut. Som tur är så har jag en bror med 3D-skrivare så vi gjorde en prototyp till adapter till Motoguzzimotorns mätarwire. Lite enklare än att svarva invändiga gängor när man inte har en riktig metallsvarv eller köpa en stor och udda gängtapp. Passade på att göra adaptrar till Led-lampor istället för de gamla - lägre förbrukning, lättare att reglera, håller längre och enklare hitta nya vid behov.
20200728_174805_a.jpg.f58bc812484bc508e90993fea05f534c.jpg 20200728_174729_b.jpg.553a55c0bbce83446e0680245d347654.jpg

Det här bygget går ju inte så rysligt snabbt som en del andra men det är väldigt givande att se vad ni alla bygger, ger en del additionsångest men är inspirerande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...