Jump to content

Åtdragningsmoment Navmuttrar Sierra -86 trumbroms donator


XTR

Recommended Posts

Har bekymmer med hjul som går trögt/tungt. Bytt lager satser på h + v sida. Inköpta på Biltema. Jag har för mig att navmuttrarna skall dras 250-290Nm, gör jag det så går det tungt. För att det skall gå någorlunda lätt så får jag släppa momentet och dra mindre innan det börjar tröga. Drivaxlarna kan röra sig och allt är genomgånget och fräscht. Trummorna går fritt så backarna ligger inte emot.

Någon som kan bekräfta hur hårt navmuttrarna skall dras?

Träter med en granne som hävdar att man bara skall dra tills glappet är borta. Jag körde en sväng med löst åtdragna navmuttrar och det verkade som de inte lossar i vart fall, de är ju h och v gängade och har nylock låsningar.

 

Bör jag köpa nya lager och ha i reserv ifall dessa skär ihop eller kan jag fortsätta köra tills det börjar låta illa?

 

SFRO2 nu på måndag 4/5😬

Link to comment
Share on other sites

Hej, det kan vara fel på dina lager.
jag hade nya bakhjulslsger ifrån Biltema på min bil, körde gissningsvis 50 mil innan jag tyckte det lät märkligt ifrån bakvagnen.

Upptäckte att båda lagren var helt rasade, när jag lossade på navmuttern trillade de ut i delar... 

Nu kör jag SKF, vågar inget annat..

/Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Marcus C sade:

Ska tillägga att mina Biltema-lager också kändes väl tröga när jag hade monterat dem, och jag har också sierra trubromsar..

 

Så nya lager löste ditt problem nu då? och gjorde du med moment dragningen på vänstersida momentnyckeln jag har fungerar bara på högergänga. Och med vilket moment drog du? 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...