Jump to content

Kantringar motorblock SAAB


EUSSVEN

Recommended Posts

Hej

Skall renovera upp ett nytt block som jag skall sätta in till vintern.
Anledningen är att det finns spår i 2an och 3ans cylinder vilket gör att oljeförbrukningen är hög, speciellt vid stillsammare körning då motorn går på mycket vakuum.
Efter motorbroms och väntan vid vägkorsningar kan det bli ett ganska fint stort blått moln.
Har ett block i reserv med skuren vev som jag plockat isär, allt ser bra ut förutom ett ramlager som då skurit, förmodligen dålig smörjning.
Skall nu lämna in detta för att få en översyn, att stakar är raka, samt polera om veven osv.
Frågan är om man nu skall fräsa in kantringar runt förbränningsutrymmena? Eller är det bortkastade pengar och ger mer bekymmer än det kan lösa?
Har inte haft några bekymmer sedan jag sköt topplockspackningen förra sommaren och satte vanliga bultar istället (12.9) och drog åt med större moment.
Men det har kantringar...

Bifogade bilder i ordning,  nuvarande block med kantringar och repor i loppen.
Donatorblocket.
Skador på vevlager, mittersta.
Lagerhalvor med skador.
Kolv, de såg bra ut, inga skador i loppen, inga vändkanter.

Vänliga hälsningar.

 

20190808_140808.jpg

20200427_142120.jpg

20200427_142338.jpg

20200427_142349.jpg

20200427_142555.jpg

20200427_142639.jpg

Link to comment
Share on other sites

frågan är då hur många hästar siktar du på eller snarare ladd tryck   ( du kan PM:A )    

Annars är första steget på topplocks packningen normalt sett svarva ner kolvarna någon mm (vardet 1.2mm  ??  )   på  t5  (9000)    och byt sedan till tunnare  t7 (9-5)   stål packning.   Tror Nordic åker time attack så med massor med effekt 

Ringar tror jag är klar over kill  under 500 ponnys 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...