Jump to content

sök delay tids gräns justering


LUPUS

Recommended Posts

Förbättrings förslag , ibland när jag letar/söker  saker i gamla trådar ramlar jag in i forumets tids gräns för sökning ,   kan vi sänka den lite för medlemmar  ?   

 

@Jocke4U

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med. Borde inte behöva finnas för reggade användare om inte servern är belastad.

Sedan kan jag notera att sökningen är .... Icke bra? 🙂 Google indexerar mycket bättre tyvärr. 🙂

 

däremot så får jag ofta timeout där nginx proxyn klagar på att det inte svarar. Kan ske flera gånger om dagen. Funkar alltid nästa gång kan tilläggas. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Flyttade ämnet

4 timmar sedan, LUPUS sade:

Förbättrings förslag , ibland när jag letar/söker  saker i gamla trådar ramlar jag in i forumets tids gräns för sökning ,   kan vi sänka den lite för medlemmar  ?   @Jocke4U

Menar du att du inte kan söka i riktigt gamla trådar?

@LUPUS Kanske kan vi ta ett Teams/Skype möte där du demonstrerar beteendet ?

1 timme sedan, daromer sade:

Håller med. Borde inte behöva finnas för reggade användare om inte servern är belastad.

Sedan kan jag notera att sökningen är .... Icke bra? 🙂 Google indexerar mycket bättre tyvärr. 🙂

däremot så får jag ofta timeout där nginx proxyn klagar på att det inte svarar. Kan ske flera gånger om dagen. Funkar alltid nästa gång kan tilläggas. 

Indexeringen hos Google är ju svårslagen och de tjänar några $$$(ganska många $ 😉 ) på det 😉 Indexeringen i forumet bygger på en intern implementation (MySQL) men man kan koppla in en ElasticSearch vilket kräver en dedikerad server - som kommer påverka klubbens finanser.

Om Loopia's NGINX proxy ger timeout så får vi ta det via Loopia för det är inget mig veterligen vi har kontroll över i nuvarande drifttjänst. Skulle också potentiellt kunna kräva en dedikerad miljö där vi har mer kontroll/möjligheter...till en ökad kostnad. Allt är möjligt - till en kostnad - vilket återspeglas till medlemsintäkter (antal betalande medlemmar och/eller medlemsavgift)

@daromer Kan du skicka exempel på sökningar som ger timeout? 

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska enkelt , söker  man oftare än 20-30 sec  ?  och kanske mer än två gånger i rad , blir man satt på vänte tid

jag söker ofta korta ord och får då ofta fel eller ingen träff och blir sittande att vänta 

sökte på ”pull up” idag och stava de två första fel 😝

Antar det är någon anti spamm / belastnings funktion som kanske går att ställa ner lite 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jocke4U sade:

Ok, då förstår jag (tror jag)

Har satt upp "Search flood control" från 20 sek till 120 sek för betalande medelmmar

image.png.8356c656e3e89c39575ef36cd36e83b3.png

Feedback tas gärna emot 😉

Det blev på fel håll. Nu måste man vänta 120 sekunder mellan sökningarna. Går det att ställa den på 5 sekunder?

Link to comment
Share on other sites

Fast att ställa upp tiden var väl inget bra?  🤓 Nu får man vänta 120 sekunder mellan varje sökning istället....  Sökningen borde max vara 1 sekunds fördröjning och klarar inte tjänsten av det hela så får man nog titta på annat. Att köra en sida som denna kräver inte så mycket i bakgrunden 🙂 

 

Timeouten jag får via Nginx är helt random och det enda jag kan göra är att spara undan idt (om det nu genererades ett) samt tiden. 

 

Kan förövrigt tillägas att jag jobbar just med drift och hosting på mitt dagliga jobb 😛 (Har hand om en cloud-organisation/tjänst på ett medelstort utvecklingsbolag) Nu ser jag inte att sidan i sig kanske behöver flyttas då den förmodligen snurrar bra där den är och det går att tweaka det som behövs men skulle man behöva se över något längre fram kan jag säkert hjälpa med något hörn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men spam robottarna är inte betalande och kommer isåfall triggas av default policyn om man nu låter den vara på 20sekunder. 

Dvs som jag förstår det har man en typ av spam-kontroll för olika grupperingar dvs, Oregistrerade, reggade och betalande medlemmar 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...