Jump to content

korta drivaxlar --- nu gjort med bild


LUPUS

Recommended Posts

Hej,   finns ju ett gäng trådar på hur man skall skarva ( eller en OM man ens bör  göra det)  

Men tror inte det finns några exempel på firmor som tar på sig ett sånt jobb ( eller privat personer)  

Jag har två solida axlar med ca 40mm  diam som skall ihop, det blir ingen racer så jag tror skarva  med utanpåliggande rör går bra åtminstone som första försök.

Skulle kunna filura ut det själv men vill  köpa mig lite tid och se om det kanske finns någon mekanisk firma som kanske gör det för vettiga pengar. 

Balansering etc inte nödvändigt men en svarv med indikator klocka på kan nog va bra ,  denna kommer nog aldrig gå fortare än 140+   så jag är inte så orolig bara det inte vobblar för jävligt i svarven. 

 

  

 

 

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Har nog hittat en mekanisk firma som har ett gäng  på sitt samvete . Precisions svarvar axel / hylsa med kyl/värmd  krymp passning och sedan några extra plug svets på tre punkter .

Rätt material i hylsan  och tydligen använt på diverse andra bilar  med avsevärt mer effekt än mig .

Jag har ju oxå 175 däck med fwd  hur illa kan det bli 🤣

fixit är ju annars det rätta sättet men vill ha i gång det snart  för prov 😎 

 

Vet  att Sfro ibland kan ha lite åsikter men tänker inte använda det om det inte blir perfekt i svarven .

 Axlarna är ca  40+ mm orginal så ganska bra diameter att krympa grepp på 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-14 at 11:25, LUPUS sade:

Jag har två solida axlar med ca 40mm  diam som skall ihop, det blir ingen racer så jag tror skarva  med utanpåliggande rör går bra åtminstone som första försök.

 

  

 

 

 

Liknande dessa?

Annars så kanske det går att hitta axel med rätt längd från början.

Så gjordes det när jag bytte från 7" till 7-1/2" diff, ena drivaxeln är från Bmw 1602 den andra är från en 518... men det är

samma splines som fords drivknutar.

 

//Nisse

Drivaxel vänster.JPG

Link to comment
Share on other sites

jepp på det sättet.    men tänkte inte hel svetsa någonstans för härdnings anledning 

Mitt problem är skarva nissan med Saab och ovanligt korta så tror inte det existerar sådan tur att det finns rätt längd.    Tror det är detta eller Fixit  custom 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, LUPUS sade:

jepp på det sättet.    men tänkte inte hel svetsa någonstans för härdnings anledning 

Mitt problem är skarva nissan med Saab och ovanligt korta så tror inte det existerar sådan tur att det finns rätt längd.    Tror det är detta eller Fixit  custom 

Mina satt på se7en när jag köpte den, var nog tillverkade i slutet på 80 talet.... körde ungefär 1000 mil innan det byttes diff utan problem.

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det är som med allt annat blir det bra gjort inga problem att skarva 

Men skarvar du ihop det med avgasrör och svetsar utan gas med 1 fas blir det ju troligen farligt. 

Har för mig från skolan att rätt gjorda  krymp skarvar snabbt blir jätte starka för vridande moment . 

Och svetsen blir hängslena till livremmen 

Men först skall jag mäta en 3 gång på längden , glömde kolla så motorn satt exact rätt i de justerbara fästena 

Link to comment
Share on other sites

northwest gör gärna nya ( till hyfsat pris)     skarvar även med friktions svetsning .    Men det är lite enklare åka till Vara ( 20 km ) som nu är planen.    skicka saker  över till ön är inte lockande 

 

Vargön borde fixa det ( tvillingarna? )   men det brukar ha mycket att göra så hoppar dom. 

Link to comment
Share on other sites

Då tar vi en fråga till . 

Säljer någon enbart spline axeln  till vanliga bilar och i såfall går det att söka på detta ? 

Att man även hittar rätt knut som passar i lådan känns helt orimligt 

 

CD69B9B5-DE8E-49C1-BF5B-7CDD03EB133C.thumb.jpeg.b74d282951d6accc2dd3958ea2207be2.jpeg

370mm lång vilket inte är extremt kort 

Uppåt 

Yttre - diam28 26splines 

Inre - diam 26 24 splines 

Link to comment
Share on other sites

Då testar vi  , precisions svarvning 

Med presspassning

 40mm grepp bredd på diam 40mm  t= 6mm   4/100 + i grepp 

Vad blir då detta i moment innan säkerhets svets ? 

Någon som har sin karlebo i närheten och kommer ihåg hur man räkna spänning i tunna presspassnings förband ! 

Googlat formler en bra stund nu men hittar ingen för ”tunna” hylsor 

eller är det inte tunna i detta fall och man kan förenkla ?

179CF28F-6D52-42F6-AF80-E200C1BE7E09.jpeg.a84ee79599cf6d8286f5bc89319b0bd0.jpeg

 

image.png

image.png

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rota runt i natt och hitta formler , och jo man behöver ta hänsyn till tunna ytor 

 

image.png.1f86d3e8abb952c2973392fca1ac4555.png

lite beroende på om my är 0.15-0.17  ( tabell värde värsta fallet våt oljad yta  "hårt" stål )   tar det ca 1200 Nm per axel 

Men mer troligt är att ytan är torr och då är friktionen ca 0.45+ enligt tabeller och då överför den min 3600 Nm 

max möjligt moment ut från motor är 2240/2  =   1120 per axel  (kopplings dropp omöjligt )  så i princip är jag på gränsen med väl insmorda axlar innan pluggsvets , med torra axlar en säkerhets faktor 3 redan i press passningen. 

Plugg svets på det troligen axeln som går av innan skarven 

 

någon får gärna kontroll räkna  🙂 

 

 

image.png.9876783e7cdf10da26cc66a5e8568ac8.png  spänning i snittet 

 

image.png.99030bd31383259eae52b6987b6ab2dc.png  moment 

 

 

kuriosa säger att 83.3 grader i temp skillnad axel / rör räcker för fri på pressning , så kanske det dubbla blir bra så man hinner göra det oxå 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...