Jump to content

Hur dämpa insugningsljud?


Recommended Posts

Idag så körde jag en 2-timmars runda med en hel del aktiv körning och jag upplever insugningsljudet störande. Jag har både hjälm och öronproppar. 
 

Jag har tidigare försökt att dämpa insugningsljudet med en huv tillverkad av Biltema Ljuddämparmatta dock har den varit öppen i botten, se foton. Jo den dämpade en del men inte tillräckligt.

Min nya idé är att göra en botten till huven så att luftfiltret är helt inneslutet Men då måste jag göra ett hål i huven för tillluft, kanske rakt bakåt, eller ? 
Hjälper det att koppla en 3 tum slang till huven, hur lång och vart skulle den sluta?

Andra idéer emottages för diskussion!

 

0B74AAEE-0863-4169-87B1-972F3820DFE8.jpeg

AE475D9C-32BC-46AD-9B98-0275C2D87929.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Något som gör stor skillnad är att använda ett riktigt luftfilter istället för k&n typ av getingsil.

Själva luftburken kan ju ge upphov till resonans och oönskad ljudnivå vid vissa varvtal. Samtidigt som de kan ge rysningar av välljudet. Matta utan folie borde vara mer effektiv, prova att dra bort folien. Den lossnar lätt av värme. Större burk skulle ge mer yta för dämpmaterial, täta botten och hål bakåt?

 

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Håller med Christer ta bort folien och sen kanske du ska ta och skära lite i mattan så att du får som små pyramider i skummet det hjälper till att splittra ljudvågorna och absorbera en del av ljudet. kolla bilder på väggar i ljudlösa rum som inspiration. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag börjar med att skapa en botten och tar upp ett runt hål riktat bakåt.  
Testar det och fortsätter med att ta bort folien på insidan och kopplar en slang från lådan men det blir tidigast på Tisdag när affärerna är öppna.

Link to comment
Share on other sites

Jag fixade en botten och ett rör igår kväll. Testade bara med att gasa utanför garaget och det är en märkbar skillnad. Tidigare hörde man inte avgasljudet pga brölandet från insuget när man gav fullgas från tomgång. 
Jag hoppas på lite högre temperaturer innan jag provkör en längre runda.

 

075E3DD8-CD8B-4157-AC24-06D487E21D70.jpeg

Edited by Göran Nilsson
Stavning
Link to comment
Share on other sites

Mina 5 cent. Har varit inblandad i ett teater-projekt för en massa år sedan där vi behövde dämpa ljud från mekanik som var i drift under föreställningen. Det var mycket intressant att prata med kunnigt folk som verkligen kunde hjälpa oss. Som jag minns diskussionen fanns det två grundprinciper. Förhindra ljudet att passera är det första och den andra är att absorbera det samma. (Googla på ljudabsorbent, finns massor). Den första: att stoppa ljudet, d.v.s. en vägg som hindrar att ljudet passerar. Då är en bra lösning att ha två lager med mjukt material med en tyngre platta hoplimmat mellan dessa (typ Blymatta). Då kan den tunga plattan svänga mellan dom mjuka och energin tas upp av det mjuka. Den andra principen: att absorbera. Det åstadkommer man med en yta som är maximalt skrovlig. Tänk grov skumgummi som har öppna celler. Vi kombinerade genom att limma absorbent som ett fjärde lager som fick bilda invändiga ytan i en låda. Den placerades över en hissmotor med en växellåda som ylade mellan betongväggarna så det gjorde ont i öronen. Efter åtgärden hördes bara ett behagligt mumlande.

Den glatta ytan på Biltemas matta är f.ö. mer till för estetik och underlätta rengöring än absorbent.

 

Link to comment
Share on other sites

@Arto

1 timme sedan, Arto sade:

Den glatta ytan på Biltemas matta är f.ö. mer till för estetik och underlätta rengöring än absorbent

Du rekommenderar alltså att jag skall ta bort den blanka folien på insidan av lådan !?

För övrigt så kunde jag inte låta bli och köra en runda på 3-4 mil för att testa vad den modifierade lådan gjorde för nytta. Jo det blev en klar förbättring, nu är inte insugningsljudet dominant, visst hör man insugningsljudet men det är så många andra bullerkällor, vindbrus, däckljud.

Link to comment
Share on other sites

 

2 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

 

Du rekommenderar alltså att jag skall ta bort den blanka folien på insidan av lådan !?

Ljudet absorberas bättre då men hur mycket/märkbart vet jag inte. Kanske även klä röret invändigt med något som absorberar men det kanske är bökigt att få till mtp. dim.

Link to comment
Share on other sites

Njaa, utan att gå in på det för mycket i detalj så handlar det om riktning, absorbering och diffusering. Tänk er att insugstratten är en trumpet så brölar. Vad vill man då göra för att bli av med ljudet? Man vill rikta ljudet från trumpeten från örat och även i vissa fall från mätmikrofonen(dvs när man mäter ljudet inför godkännande). Ett sätt är att rikta trumpeten åt annat håll och företrädesvis där ingen har sitt öra, därav mitt förslag om att rikta den ner mot marken. Visst, ljudet kan reflekteras i asfalten men sprisningsvinklarna blir gynsamma och underlaget diffuserande. Likaså gäller för avgassystem(att rikta det nedåt istället för mot mikrofon vi mättillfället). 
 

Olika typer av mattor i t.ex. en plåtlåda ger olika egenskaper och fördelar. För det första så kan(säger inte att den gör det) själva plåtlådan generera mer ljud än den skapar, då den har flera plana ytor i plåt som kan resonera och förstärka ljudet, beroende på ljudfrekvens. Att bara ta ett krökt rör istället för låda kan alltså vara en vinst. 
 

Tunga mattor, t.ex. släta asfaltmattor, blymattor etc är bra om att ta bort resonanta beteenden då de förhindrar plana ytor med plåt att självsvänga i samma utsträckning. Utöver detta så kan de absorbera vissa lågfrekventa ljud(vilket troligen inte är fallet här). Mattor med slät sida, t.ex. alufolie, som klistras med släta sidan mot ljudalstrande källa, har mycket liten effekt. Där är det bättre att vända på mattan så att den porösa sidan kan svälja ljudvågorna. Här kan det vara intressant att veta mattornas egenskaper för att få resultat. Man kan tänka sig att lägga två lager med olika mattor om det yttre lagret är helt genomabsorberande. 
 

Viktigt här att tänka på att detta skapar sämre flöde för luften att röra sig, varpå omriktning är den åtgärd som har bäst effekt. En annan viktig sak är att titta på absorberande material som fungerar för applikationen, dvs tålighet för bensin, brand osv. Tyvärr brukar inte egenskaperna för bilapplikation rimma bra med material med bra akustiska egenskaper. 
 

För att komma med lite mer konkreta tips om hur problemet kan lösas så behövs det fler bilder, där man kan se möjliga omdragningar av insugsrör. Man vill ju utöver ljudet ha så kall luft som löjligt.

Edited by Fjonkalicious
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...