Jump to content

140 spindlar. Bärarmslängder?


Henrik K

Recommended Posts

Håller på å planerar för bygget. DfGoblin Volvo. 
det jag har mest bekymmer med är måtten på bärarmar för 140 spindlarna men även längd och placering av dom. 
letat och funnit en ritning. Men vill gärna ha något mer att gå efter för jämförelse.
Finns så många som har 140 spindlar så borde finnas gott om dom. 

Link to comment
Share on other sites

Spårvidd, biltyp? Volvoingenjörerna hade väl inte helt fel när de gjorde 140 framvagnen, så helt beroende på vad du ska bygga så kan resultaten av din  fråga skilja 25 centimeter.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Spårvidd, biltyp? Volvoingenjörerna hade väl inte helt fel när de gjorde 140 framvagnen, så helt beroende på vad du ska bygga så kan resultaten av din  fråga skilja 25 centimeter.

DfGoblin men av Volvodelar. 
Motorn monterad bakom stolarna. 
Spårvidd 1520mm. 
Donator allt utom motor från volvo S70 och motor från Volvo C70. 
Motor 163hk turbo femma. 
Framaxel från en 140 med fräscha spindlar finns redan. 
 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som att du kan få svårt att få in en hel 140 axel där utan att det ser klumpigt ut. möjligtvis kan det gå att göra egna fästen för org 140 A-armar men det blir nog svårt att få ut hjulen till den spårvidden. tror du får göra egna A-armar. själv har jag 1424 bak i spårvidd  och lite mindre fram.  du kan se mina A-armar här

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Ser ut som att du kan få svårt att få in en hel 140 axel där utan att det ser klumpigt ut. möjligtvis kan det gå att göra egna fästen för org 140 A-armar men det blir nog svårt att få ut hjulen till den spårvidden. tror du får göra egna A-armar. själv har jag 1424 bak i spårvidd  och lite mindre fram.  du kan se mina A-armar här

Självklart ska jag bara ha spindlarna från axeln. 
 

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Kjelland28 sade:

LAdda hem CASIM så kan du testa runt och komma fram till vilka längder du behöver 

Det har jag. Men måste man få en kod för att kunna nyttja alla funktionerna? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Först måste du bestämma vad du ska ha för spårvidd, hjulstorlek  och däckbredd. När du vet det så behöver du veta vart du kan fästa armarna på chassit. Infästningspunkterna och längden på armarna samspelar, så bäst är att börja längst ut och sen jobba fram resten inåt i CASIM.  som ett alternativ gör en platt skalmodell i wellpapp eller masonit som kan du testa dig fram till vilka längder du behöver. Själv slog jag ihop det i CAD'en som bilden nedan. och sen testade vart bästa läget för infästningarna var i CASIM  med mått som i 2D skissen nedan.

 

screenshot_26.thumb.jpg.708ba04452dcae5610c326bc8181a310.jpg  screenshot_27.thumb.jpg.55e0cba39b51a03412efc3a6b9809c7f.jpg

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...