Jump to content

Hyanes Roadster- Ett återfallsförbrytar bygge


XTR

Recommended Posts

Jaha, det är bara att erkänna jag saknar min gamla bil.... När man börjar känna sig klar och (alla pengarna är slut) börjar man kolla efter nytt. Sjuan såldes och en Honda S2000 inköptes och förädlades, vilken bil!! Men sen blev den oxå "klar" Och såldes vidare... En Audi A2 införskaffades och är nu ombyggd till eldrift med alldeles för mkt. vrid o effekt för den stackars 5vxl g-trag lådan:stop:

Sen åkte jag på LocostSwedens Bandag 2018 och fyndade byggbok och div. prylar på bagageloppisen. I det läget hade jag plockat en Sierra-86 på allt utan kaross och tanken var att bygga en billig sjua med pintomotor och det mesta basic= billigt:hmmm:

Jag hann inte mera än hem samma kväll innan det kom ett sms från Martin L på forumet som undrade om jag ville köpa hans Drivlina en 2lit Zetec silvertopp -97. Så Pintomotorn fick stå kvar i Vänersborg och kpl. Zetec med tillhörande kardan osv. inköptes ett par veckor senare (o en merca kompressor). Och det var väl bra att Martin sålde motorn för då fick jag möjlighet att ratta hans 1548cc Hyabusa på banträffen 2019 och bättra på min pers. varvtid på Kullen med 2sek. O med R-däck på den bilen får ni passa er:515:

937813564_TheStig.thumb.JPG.3ba9813bfa0578711f803b6ba0720432.JPG

Vad är det då jag bygger denna gång?

Bilen är i stort sett identisk med Martins bil, en Hyanes Roadster. Jag fick hyra Martins byggbord och superproffsiga fixturer så jag har blivit väldigt bortskämd denna gång (tack Martin!) Min bil är klädd med aluminium och plast från HJCC. Misstag nr:1 denna gång var att jag bommade att köpa Longens gamla MNR kaross då frakten från Norr blev för dyr. Få därför inte chocken när ni ser mina hemmasnickrade aluplåtar och dåligt underarbetade GRP detaljer... men den kommer att fungera ändå:eclipsee_steering:

Motorn!

En 2Lit Zetec med orörda kanaler fast med omslipade kamaxlar 273 duration per mm lyft och 1.5mm lashcaps under tryckarna på avgaskammen. Väldigt nyfiken på detta locostalternativ (1200kr/st)

EN8 stålsvänghjul från Titan Motorsport som medförde byte till 216mm Pintokoppling, sparade 5.5kg mot det som satt innan (mondeo org.)

Och man kan inte byta svänghjul utan att balansera det tillsammans med  remskiva, vevaxel & tryckplatta. Vevaxeln upptäcktes vara 1/100 skev så det är oxå fixat på samma gång.

Då jag vill öka max varvtal tack vare kamaxlarna så har jag såsom de flesta andra bytt till ARP bultar i vevstakarna.

Zetec motorn är med org. motorstyrning optimerad för avgaskrav och mera vrid på låga/mellanvarvtal som fungerar bra i en bruksbil men passar mindre bra i en lätt sportbil så numera så sitter det ett Megasquirt 1 V3 insprutningssystem med extra koden för EDIS 4 tändstyrning. Boxen är mappad mot Blacktopp 2lit zetec som gav 181Hk@216Nm med enbart annat grenrör/avgas och med Powerhouse TB´s (rätta mig Sorin om jag har fel, och tack till din mappare för ett riktigt bra resultat) Jag tänkte försöka börja åka på Sorin´s map och har därför bara kalibrerat TPS.

För att nu kunna utnyttja MS:et fullt ut så fick jag via Ebay.co tag på ett mkt. fräscht GSXXR 1000 TB spjällhus som modifierats för att passa ett hemmasnickrat insug med 42mm runners som använder sig av std. blacktopp spridare och fuelrail. 

Monterar man MC eller annat TB´s upptäcker man snabbt att org. generator inte får plats och vem behöver 90Ah kapacitet i en S7? En liten från B-tema och egengjort fäste sparade 4.5kg till!

Sen har en kompis svetsat en bränsletank i 3mm alu som bygger på den ide´n som Jake på forat har i sin lättviktssjua. I denna har jag monterat en GSS 342 tryckpump med skvalpskott.

Sen på avgassidan så har jag först ett MK grenrör som är modifierat för att passa i den bredare Roadster ramen kopplat till en R1 kolfiberdämpare som sedan via förbindelse rör avslutas därbak med ett kolfiber LeoVince slipon.

Sen kör jag helbur denna gång och Luso motors skalstolar. Satsade även på att köpa nya lättvikts fälgar Japan Racing 15" klädda med Nankan 195:or Köpta på skruvat.se! Tips!! Vi har rabatt har jag upptäckt efter jag gick med som betalande medlem igen, men de var ändå billiga och min SFRO kontakt tipsade om dem o att de var prisvärda o bra men inte som Ecsta V70 osv.

Sen är resten som vanligt på en sjua:tongue:

Hoppas på att kunna få ner bilen på golvet och dra igång motorn nu i :banana:helgen

 

MVH

 

Mattias Kristiansson, Alingsås

 

 

 

 

IMG_3076[1].JPG

NBJL3930[1].JPG

Hyanes Roadster redo för SFRO 1.jpg

IMG_3703[1].JPG

Edited by XTR
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

o bilden på naken bil är tagen dagen innan SFRO1 för nästan 1 år sedan ifall ni ser ihopkastade delar, klädnypor och skeva avgasrör, haha

 

/M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Touchdown! Efter massa timmar slutmontering och stunden infinner sig när bygget skall ner från pallbockarna och r-däcken får möta moder jord och bilen bara blir lägre och fetare ju längre ner den kommer och tillslut fjädrarna på dämparna  komprimeras och bilen sätter sig, då får man valuta för allt slit!

 

DC02A47A-D9CA-4739-9023-85AE4148E14D.jpeg

93F2280F-E0D0-4EC7-9319-F3D03150E890.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Mikael!

Nej de är i glasfiber Från hjcc och sen har jag bara lagt på vinyl men kitcardirect har även i äkta kolfiber. Men skall sägas att dessa är väldigt lätta ( glömde dock väga innan jag monterade..)o aerodynamiska så man motverkar onödigt lyft i framvagnen. 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Behöver tips på var man kan ansluta vevhusslangen som helst skall ha vaccum. Åker trattsockar och gsxr tb’s då det är svårt med anslutnings alternativ.  Luftning från ventilkåpan via filter funkar på zetec då den org tar luften från org. luftburk innan lmm. Vill ogärna lossa insug igen o borra in nipplar. SBP ogillar luftning i det fria. Tips, hur har ni gjort? 

063F4514-5D8C-4A7C-A6BE-6CD06E2C3791.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kommer att bli ett härligt insugningsljud men..... jag tror inte du kommer att klara bullerprovet.
Så här har jag gjort: Från vevhuset till oljecatchtank med backventil emellan, från tanken till spjällhuset (se bild) med backventil emellan. Från luftburk till ventilkåpan.
gsxr.jpeg.573f2bbbfd316d00e80c3a5722aa63f6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, postmanpat sade:

Kommer att bli ett härligt insugningsljud men..... jag tror inte du kommer att klara bullerprovet.
Så här har jag gjort: Från vevhuset till oljecatchtank med backventil emellan, från tanken till spjällhuset (se bild) med backventil emellan. Från luftburk till ventilkåpan.
gsxr.jpeg.573f2bbbfd316d00e80c3a5722aa63f6.jpeg

Smidig lösning👍🏻 o alla 4spjäll skapar gemensamt undertryck. Backventilen som skall sitta på slangen mellan vevhus o catchtank  kommer den ifrån gsxr:n oxå?

Edited by XTR
Felformulerad fråga
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare prep gjort idag inför motorstart.  Lufta bromsarna o ställa toe med pallbock & snörmetod kvar.Jag har nu även testat gss342 pumpens maximala kapacitet genom att ha kopplat bränslepumpen till regulatorns returnippel. Pumpen gick upp i falsett när trycket sköt på ordentligt. Slangar är nu dragna rätt och pump låter bra igen, phhuu där hade man tur😬 Electric vs. Fossil 

 

26A4FDBE-0158-4DAF-A146-D3E89CE893DD.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, tpau sade:

Jag insåg just att minibussen bredvid var en A2! 🏎👍

That´s the way the A2electric goes, High and small. S7 Low and fat:toot:

Guess which car that can start from a stand still on 5th gear:515:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det blev ingen start av motorn i helgen Mitt titan motorsport svänghjul har ändrad position på kuggkransen, detta innebär att den sierra dohc startmotor saknar ca 12mm instick för att nå in i kuggkransen. Det glömde de att berätta när jag mailade dem och förklarade var det skulle användas... Varför flytta positionen mot org. svänghjul kan man undra?

Någon som råkat ut för samma bekymmer och har tips på startmotor som passar? 

1B100014-DAA3-4919-809F-4373F0FA2062.jpeg

50A5A3CC-0791-4D02-961D-98166F379263.png

8DBC5818-C294-4633-A9AD-51CE4DF0002E.jpeg

6C8C22F0-29E0-44E2-96D8-03D1FD2E40CA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått reda på att startmotorn från Pinton har längre utstick och löser problemet men det blir moment 22 på detta tyvärr då den är tung jmft. med den från dohc som sitter idag. På skruvat.se hittar man 2 olika varianter: en på 0.95kw och en på 1.4kw jag antar att den ena är mindre stator på och därmed lättare. Jag kommer väga pinto o dohc så får vi se vad skillnaden är.

Men jag är ändå tacksam att det går att lösa (utan att plocka ner allt igen och byta svänghjul) och där får vi ändå ge Ford beröm som är hyfsat kompatibel åt alla håll!

Vem vet, läsa detta kan kanske rädda någon annan från att köpa fel lättviktssvänghjul:hmmm:

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, sorin sade:

Tror det skiljer sig mellan automat och manuellt låda . Du ska ha en från en med automat låda

tack, Sorin skall kolla efter den varianten. Men du menar isåfall en pintomotor med automatlåda eller sitter det en annan på sierra dohc automat? Vill ju ha så lätta delar som möjligt!

Link to comment
Share on other sites

Kollade på bilderna du la upp på svänghjulet och startkransen, kan det finnas en möjlighet att startkransen är monterad på fel sida. Ser att den är monterad på framsidan av svänghjulet. Den ska inte sitta på baksidan? 😋🙂 eller ryms den inte då?

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, longen sade:

Kollade på bilderna du la upp på svänghjulet och startkransen, kan det finnas en möjlighet att startkransen är monterad på fel sida. Ser att den är monterad på framsidan av svänghjulet. Den ska inte sitta på baksidan? 😋🙂 eller ryms den inte då?

Bra tanke men tyvärr så finns det spår på baksidan för kuggkransen. Den värms upp och krymper sedan fast mot svänghjulet. Pinto automat starter får det bli! Får kompensera genom att banta  bort viktökningen😁

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, sorin sade:

@XTR Sierra 82 till 87 automat

91865782_299885400989875_3380243109966249984_n.jpg

Kollade BDB igår, fanns 1 startmotor för automat i hela landet:rolleyes: Den är på väg hem till mig nu. Den är från 1983...

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, XTR sade:

Kollade BDB igår, fanns 1 startmotor för automat i hela landet:rolleyes: Den är på väg hem till mig nu. Den är från 1983...

Annars finns här https://www.retroford.co.uk/product-category/parts-by-category/zetec-install-parts/zetec-ignition-and-electrical/starter-motors/ 

🙂 🙂 

Link to comment
Share on other sites

I helgen fick jag start på bilen, en liten startup film kanske kan glädja någon nu i påsktider. Efter lite justeringar (barnsjukdomar...) så blir det en rejälare provtur nu i påskhelgen. Skall få hjälp med att göra 4-hjulsinställning och sen skall den göras tyst som en viskning

 

Edited by XTR
Länkar via tuben istället
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
23 timmar sedan, vedde sade:

@xtr hur har det gått?
Gick den igenom?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi är igenom:icon_thumbup:

79.4dB på Söndagen och godkänd SFRO2 i Måndags!

Självklart blev det lite spännande då bilen självklart gick på 3 burkar och säkring till extra batteri gett upp på SFRO2. En slangklämma på 4:ans insugsrör hade släppt från gårdagens bullerprov. Lånade en slangklämma från tankstos och sen gick den fint igen. Men problemet med trögande bakhjul kvarstår efter en stunds körning. Och då har jag monterat skf lagersatser tom använt skf kullagerfett! Står den en stund släpper det ganska snabbt och när bilen stått över natten rullar den hur fint som helst. Nu har jag ett par olika teorier att testa och IR termometer att punktbevaka delar i bakvagnen med. Sen hade jag kopplat lite lampor fel osv, det är std. på mina byggen. Felkopplade bromsrör från huvudcylindern gör att jag inte kan justera in bromsbalansen bak rätt så det skall oxå fixas (Tack till Marcus på forat!) Bromsprovet gav godkända värden men det fanns plats för mkt. mera bakbroms var omdömet! Så nu får man skämmas rejält:oopsx:

Nu laddar vi för Reggen på Tisdag den 12/5 hos Fordonsprovarna i Kungälv.

Sen måste jag bara lägga upp en bild på en jvligt snygg GT 40 som oxå var på plats för buller och bromstester.

Gunde pratar om Ståpäls det hade jag när denna bil testades. Sen när man sett filmen och har postern på arbetsrummet också... Vilket härligt ljud och vilken väghållning!

Sammantaget har jag haft en helt ok helg Vedde:toot:

 

Nu skall vi snart packa scoopet och få iväg det till Uppsala!

 

IMG_3955.JPG

IMG_3963.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Angående att bakhjulen går trögt efter en stund, men släpper när det blir svalt. Låter för mig som om bakbromsarna ligger på p.g.a. att bakre bromskretsen inte har fri passage för bromsvätskan genom huvudcylindern i avlastat läge. Dvs bromsvätskan expanderar när den blir varm och trycker ut kolvarna. Vanligt fel med tex Wilwood cylindrar och Sierra bakok.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Mattias! Så skönt att det gick såpass bra. Ladda om och få den godkänd för gata med!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Morty sade:

Grattis!

Angående att bakhjulen går trögt efter en stund, men släpper när det blir svalt. Låter för mig som om bakbromsarna ligger på p.g.a. att bakre bromskretsen inte har fri passage för bromsvätskan genom huvudcylindern i avlastat läge. Dvs bromsvätskan expanderar när den blir varm och trycker ut kolvarna. Vanligt fel med tex Wilwood cylindrar och Sierra bakok.

Tack för gratulationerna, känns skönt att ha kommit så här långt! igen!

Tack för tips Morty och Rickard! Och Rickard är jag ju dessutom skyldig en provtur sedan bygge nr:1 hahaha

Jag har ju kopplat fel från huvudcylindern och har en wilwood reducering i bakkretsen (står fullt öppen). På väg dit ett t-kors på 2 ställen (för bromsljuskontakt och förgrening till h o v baktrumma. Skall koppla om rören omgående.

Det är 3 utgångar på en org. sierra huvudcylinder och just nu har jag bakkrets på främre övre, vf på främre nedre och hf på den bakre vilket troligtvis är fel! h o v fram skall ligga på de främre utgångarna samt den bakre till bakbroms, ok?!

Detta kanske påverkar funktionen och att vätskan inte kan gå tillbaka som tänkt. Tänk om man river bak i onödan igen, tack forum kompisar!

Återkommer om dragning av rör gör skillnad!

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Morty sade:

Du kan prova att släppa på luftnippeln snabbt om du har problemet. Har du tryck i kretsen så släpps det ut och backarna släpper..

Tack Morty, skall testa det men kommer att dra om rören ändå, jag hade tänkt att korsvis inkoppling skulle lösa ett kolvbortfall i den dubbelverkande org. cylindern men det var en tankevurpa...

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att det var de två främre till HoV fram och den bakre bak, 2 krets fram eller bak. Jobbigt om båda bak och en fram tar - då drar det nog iväg åt ett håll i fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen besiktning idag, fick backning på protokollgranskningen. Det blev ett missförstånd med vevhusventilationen och detta innebar att jag fick bygga om, dokumentera och ta ny motorrumsbild. Sen skall allt skickas fram o tillbaka till granskningen igen och utan papper vill de inte ta i bilen på fordonsprovarna. Som tur är kunde de erbjuda en ny tid den 19/5, och just nu så regnar o haglar det ute, måste vara ett tecken, jag skull nämligen åka just nu som jag skriver detta...

Sen kan jag även säga att mina tungrullade bakhjul berodde precis som Morty skrev att bromsvätskan inte kunde evakueras. Detta pga av felkopplade rör från huvudcylindern. När jag släppte på röret till bakkretsen på huvudcylindern hörde jag tydligt hur backarna släppte i baktrummorna. En inspirerad tur igår kväll och fortfarande lättrullad efteråt, Gööött!

Har jag sagt att det är så otroligt kul att köra Super Seven igen:icon_wohow:

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skit också men ge inte upp. Ligg på bara och det kommer att lösa sig.
Skönt med bromsarna!
/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för Scoopet! Kommer att funka fint på min. Har du fått ordning på pappren nu så det är grönt den 19:e?
Vi håller tummarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

Tack för Scoopet! Kommer att funka fint på min. Har du fått ordning på pappren nu så det är grönt den 19:e?
Vi håller tummarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Härligt!

Hade scoopet klarat sig på resan till Uppsala? Försökte vaddera det så bra som möjligt. Tycker faktiskt det scoopet är riktigt snyggt! Skall bli kul och se det live på din bil 1/8.

Och här har det vittjats brevlåda efter hemkomst från jobbet idag, så nu är den biten check på. Roligare än att öppna räkningskuvert hahaha

sfro slutprotokoll.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

O självklart en eloge till SFRO:icon_thumbup: utan dem inga amatörbyggda fordon för vägbruk!

När jag beställde mina stolar från Portugal, fick jag ett mail tillbaka där de sa att de hört talats om att i Sverige får man lov att byggga sin egna bil och dessutom få lov att vägregistrera den!!!

Så visst är vi priviligerade här:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Grymt, nu kommer det gå toppen!
Jo det kom fram i ett stycke och är brett nog att täcka hålet i min huv.får plasta fast lite vinklar så jag kan fästa den.
/ Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då är bilen igenom registreringsbesiktningen och tagit sin plats igen i garaget. Tyvärr så bråkar passagerar sidans rullbälte vid utmatning som är helt nytt! och co2 halten var liite hög med 7.0, men detta går att släcka på en vanlig efterkontroll. Men slutlig justering av kamaxlarna och mappning kommer behövas för på dagens 12mil gick det åt ca 30lit soppa, hmm🤔 På fullt så går det fint men på låglast är det katastrof vilket co mätningen avslöjade. Sen tycker jag att broms ligger på fram, så ev. Renoverar alt köper jag en ny huvudcylinder

Men summerat tycker jag att det gick fint för första långtur och fick en trevlig o rolig besiktning hos Fordonsprovarna👍🏻
Då väntar vi nu på att pappren och enskilt godkännande skall bli klart under morgondagen och sen får vi se om vi frågar efter tillfälliga skyltar hos Polisen

50B2D33F-1852-4D96-A6D2-D95257964584.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Angående bromsarna, kolla först att du har spel mellan pedal och tryckstång, och att pedalen har en returfjäder som håller upp den så inte pedalens egenvikt gör att bromsarna ligger an.

Om problemet flyttades när du kopplade om kretsarna så låter det väldigt troligt att detta är felet...

Grattis till regbesiktningen också 🙂

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...