Jump to content

Seven med ferrari kaross?


Jens S

Recommended Posts

Jag har kommit över en underbar kaross tillverkad 1959 efter ferrari 500 Mondial som förebild. Nu ska bygga ett chassie till denna och behöver lite tips (egentligen en jäkla massa) mm

Funderingar jag har är att använda BMW eller kanske Alfa romeo prylar rakt igenom. Har sedan tidigare lite misstankar mot ford ( typ ingen ford på våran gård) även om jag nu sett så många läckra seven med just ford prylar så mina fördomar kommit lite på kant.

Har jag missat andra alternativa fordon att plundra på beståndsdelar.

Vill få lite av ferrari 50tals stuk på extriören men vill ha en insida med både driftsäkerhet och möjligheter att "skrämma" lie extra för bana.

Hel eller delad bakaxel? Dedion? A-armar?

Ram som passar för dörrar? Hur gjorde ferrari?

post-4-1097099805.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du !

Det där såg trevligt ut!

Hur lyckades du få tag på en sådan? :blink:

EDIT: Glömde i all beundran att hälsa dig välkommen till forumet !

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Ohhh....vacker kaross.....får verkligen önska dig lycka till.....

Mmmmm... en sån kaross skulle jag också vilja ramla över! :(

Glöm inte att posta bilder av bygget här så vi kan se hur det går! Har du fler bilder av karossen är det också intressant (i alla fall för mig)!

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag har lite mer bilder på min site!

http://home.tiscali.se/trcjesa1/

Är det någon som har lite ideer kring komponenter motorer osv är det

välkommet att bara höra av sig. Kollade in pagano och den konstruktionen.

Lite mer nya ideer även om den verkade lite "tung" ? Hur bra är bakvagnen på den egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Tank på vikten när du välger motor, det finns många fina lite lättare motorer, även om det kan vara frestande att stoppa i första bästa pinto man hittar i ett hörn.

pinto b23 och liknande 160-170 kg

Opel C20XE 120-130 kg

Citroen BX16Valves/Peugot 405Mi16 ca 110 kg

Ford Ztec under 100 kg

Suzuki zwift gti 55 kg :-)

Mcmotorer 55-65 kg inkulsive 6 växlad sekventiell låda.

Växellådor och bakaxlar har oxo stora viktskilnader.

Vill du bygga en lätt bli så spelar motorvalet större roll än vad du har för material i golvet.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer helt med DIRAVI, glöm allt i gjutjärn. Alfas grejor är aldrig fel, så länge de fungerar. Dörrar är klart överskattat på bilar där bara ev. ruta når över knähöjd (och dessutom kopiösa mängre jobb). Stel axel sparar också mycket jobb men brukar väga en del.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte ett företag som bygger ett alfabaserat chassie till en liknande kaross?

Var väl med i teknikens värld för några år sen.

Jupp det finns det.

http://www.pagano.se/

Chassit på Pagano-bilen ser ju öhum..."intressant" ut.

Undrar hur det är med vridstyvheten?

Spontant ser det tungt och dåligt triangulerat ut. Ser ut som om man använt rör med stor tvärsektion i syfte att försöka få upp styvheten, men är det inte triangulerat så blir det ju sämre ändå...

Link to comment
Share on other sites

Tja det var ungefär samma som jag funderade kring...

Eftersom karossen har dörrar så tror jag inte att det rakt av går att använda ett bok chassie, kanske det blir att byggare med en stabilare kardantunnel.

Om det är någon som sett bilder på andra ramar så får ni gärna skicka länkar eller bilder till mig.

Link to comment
Share on other sites

Tja det var ungefär samma som jag funderade kring...

Eftersom karossen har dörrar så tror jag inte att det rakt av går att använda ett bok chassie, kanske det blir att byggare med en stabilare kardantunnel. 

Om det är någon som sett bilder på andra ramar så får ni gärna skicka länkar eller bilder till mig.

Behöver du verkligen ha dörrar på en så låg kaross?

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som sett bilder på andra ramar så får ni gärna skicka länkar eller bilder till mig.

Hej!

Några förslag hämtade från boken Racing and Sports Car Chassis Design.

Merca känns kanske inte så sportigt längre... ;)

Hälsningar,

Bengt

post-4-1097357971.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna ! Dom ger mig inspiration :thumbup:

Att kopiera den maseratin innebär att aktierna i svetstrådstillverkarna kraftigt kommer att stiga...... :thumbup:

Jag fick med ett chassie till bilen men som troligtvis inte varit "orginal". Der påminner lite om mängden rör i maseratin. Det är snyggt byggt (hårdlödt tror jag) för stel axel och dubbla a-armar fram, störtbåge och bältesinfästningar enbart för föraren. Gissar att det avsett för racing och gjort i början på 60-talet..

Kanske det får bli ett separat 7 projekt... :)

Link to comment
Share on other sites

Du kanske skulle konsultera med din närmsta SFRO-besiktningsman. Kolla upp svetsar och mäta upp ramen så den verkar vettigt gjord och rak. Om den är ok så är det ju bara att bygga vidare. Fixa fäste för en bakaxelklump och gör DeDion isf stel bakaxel, kanske. Alfamotor vore ju inte fel då den ju iallafall är både italiensk och lätt. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Fin kaross. Det är som jag ser det en ockelbo och den gjöt de av från en äkta ferrari.

jag tror det står en på museum i småland .. jag kom inte ihåg vad det heter Ryd eller nåt liknande man kör förbi det på vägen till göteborg när man kör från karlskrona. det finns inte många av dem kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer. Rydaholm heter det där museet ligger. denna kaross ska du vara rädd om och ev. göra avgjutningar på. Det lär knappast bli fler chanser att gjuta av en Ferrari 500

Link to comment
Share on other sites

Kanonkul att se!

Om du gär avgjutning så kan jag eventuellt vara intresserad, ett bygge vartannat år är ett perfekt tempo :blink: har precis fått klar dala 7 an och tänkte ängna denna vinter åt att få lite finish på den, så nästa vinter skulle en mondial kopia vara ett bra alternativ. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...