Jump to content
Fizz

Materialval till ram

Recommended Posts

Hej på er! 

Jag håller på att planerar för att bygga en Locost, och har fastnat lite grann på materialvalet till ramen. Jag har läst avsnittet ur sfro-handboken som finns publicerat här i nån tråd, och tog med mig det till min lokala stålleverantör. Vet inte om det berodde på deras ointresse, eller okunskap, men jag gick därifrån vetandes mindre än innan. De tyckte jag absolut skulle bygga hela ramen i sömlösa rör vilket jag inte sett någon annan göra... 

Det som är enkelt tillgängligt är ju precisionsstålrör, som "min leverantör" kallar  "E220/235 EN10305-5  2395" i dimension 25x25x2mm. Kan jag bygga ramen i dessa rör? 

Jag försökte fråga en av de SFRO-besiktningsmän som finns listade på hemsidan, men fick väl egentligen inget djupare svar än att köpa boken... Jag har redan fjärde reviderade upplagan, men tänkte väl köpa senaste upplagan på sikt... 

IMG_20200323_103931.jpg

Ja.

Det du ska kolla är sträck och brottgränserna. Men ovan körde jag med i senaste batchen. Se till att spara materialspecen och om du kan be om en kvalliteterapport på batchen så ser det proffsigt ut på SFRO1

Det viktiga i ramen är att du inte kör med bonnajärn och vet vad det är. Sömnlöst är bättre i regel men det räcker att ha det på bärarmarna. Många väljer därtill sömnlösa hudraulrör med rätt specifikation. 

🙂

• Like 1

Tackar för svaret! 

Ungefär hur mycket rör behöver man egentligen? Har sett någon uträkning på 30 meter, stämmer det? 

Kommer inte ihåg vad jag köpte från början men det räckte inte. Jag ville ha lite extra stag och så. Bästa är om du kan åka tillbaks senare och komplettera med spillbitar och annat.

Om dom nu har sådant

• Thanks 1

Tänkte utgå ifrån Mc Sorley 442, så det går ju lätt att räkna... 

Vad gör man av med mest i form av plattjärn för fästen och sådant? 

Jag har valt att ha 20*3 30*4 samt 50*3 liggandes. Sådant används lite här och där. Sedan kan det vara värt att be någon klippa till lite 20*2 samt 25*2 så kan du ha det till ändar av rören. Givet går det använda plattjärnen med då dom inte kostar något.

Just 50*3 är.utmärkt till att göra hörnstag och annat av. 

Jag har även plåt med tjocklek 3mm liggandes som jag skurit ut alla fästen till bälten och annat ur.

Sedan har jag valt att ha lite rör som y ex 15mm och 20-25mm

Nu gör jag väldigt mycket alu också så har massa saker där  med.

Beror ju helt på och många v dessa saker a är enklare att köpa efter hand om du har möjlighet

Tänker att jag köper 6-meters längder av rören, de vill ha en 50-lapp per kap nämligen.. När man ändå hyr släpkärra kan det vara värt att slänga med 6-meters längder av plattjärn också.... 

Ja köp fullängd. Bättre skaffa egen kap. Jag körde allt mitt med vinkelslip. 

Plsttjärn kostar inget i sammanhanget så ta med lite olika. Framför allt 20, 25, 30mm bredd använder jag till mycket annat 🙂

• Thanks 1

Posted (edited)

Halloj och välkommen !

Jag har använt vanliga svetsade formrör 25x25x2 och 20x20x2 till chassiet finns inget krav på nåt annat där . Till dina A-armar och andra hjulupphängningskomponenter så rekommenderas sömlösa rör diam 25x3 helst E355 klass E 235 kan gå om stötdämparfästet  sitter max 1/3 del av bärarmens längd från spindelleden ! (enligt Ludde på SFRO )

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1

14 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Halloj och välkommen !

Jag har använt vanliga svetsade formrör 25x25x2 och 20x20x2 till chassiet finns inget krav på nåt annat där . Till dina A-armar och andra hjulupphängningskomponenter så rekommenderas sömlösa rör diam 25x3 helst E355 klass E 235 kan gå om stötdämparfästet  sitter max 1/3 del av bärarmens längd från spindelleden ! (enligt Ludde på SFRO )

Var kan man gå ner i storlek till 20x20x2? Tanken är att hålla vikten så låg som möjligt... 

31 minuter sedan, daromer sade:

Ja köp fullängd. Bättre skaffa egen kap. Jag körde allt mitt med vinkelslip. 

Plsttjärn kostar inget i sammanhanget så ta med lite olika. Framför allt 20, 25, 30mm bredd använder jag till mycket annat 🙂

Jag hade en cirkelsåg och ett gäng 300-mm kapskivor till övers, så jag byggde en kapsåg... 

IMG_20200130_222522.jpg

IMG_20200130_222606.jpg

Jag har tittat på att köpa en sån här.

Vet inte om den är robust nog att använda för en hel bil, men kostnaden är den ändå intressant.

https://www.ebay.co.uk/itm/Angle-Grinder-Stand-Saw-Metal-Cutting-Straight-Square-Solid-Aluminium-Base-Chop/133171535109?hash=item1f01a45d05:g:EOYAAOSwKP5eHeCG

/T

3 minuter sedan, tpau sade:

Vet inte om den är robust nog att använda för en hel bil, men kostnaden är den ändå intressant.

https://www.ebay.co.uk/itm/Angle-Grinder-Stand-Saw-Metal-Cutting-Straight-Square-Solid-Aluminium-Base-Chop/133171535109?hash=item1f01a45d05:g:EOYAAOSwKP5eHeCG

/T

Funkar säkert, det brukar säljas en likadan på Lidl ibland, i deras tillfälliga verktygssortiment... 🙂

22 minuter sedan, tpau sade:

/T

Köpte en sån för ett tag sedan . Hamnade i soptunna på nolltid .  

• Like 1

Knappt troligt att du kan köra med 20*20*2 på huvudarmén om du använder standard designen. Där har man 25*25*2 sedan har du 20*20*2 till tunnel och diverse stagning. Det är väldigt lite du sparar in på ramen i sig. Däremot välj lättare motor samt t ex bakaxel. Även bromsar och sådant gör mycket för vikten. Oftast är det inga större problem att gör grunden lätt. 

Däremot delarna sedan som ska vara lätt kostar. Tänk också på att du har en max effekt kontra vikt som ska följas. 

• Thanks 1

42 minuter sedan, daromer sade:

Knappt troligt att du kan köra med 20*20*2 på huvudarmén om du använder standard designen. Där har man 25*25*2 sedan har du 20*20*2 till tunnel och diverse stagning. Det är väldigt lite du sparar in på ramen i sig. Däremot välj lättare motor samt t ex bakaxel. Även bromsar och sådant gör mycket för vikten. Oftast är det inga större problem att gör grunden lätt. 

Däremot delarna sedan som ska vara lätt kostar. Tänk också på att du har en max effekt kontra vikt som ska följas. 

Tanken är väl att hitta en miata NA med lilla motorn, om det inte finns något bättre alternativ? 

MC motorer är i regel lätta och små 🙂

11 timmar sedan, daromer sade:

MC motorer är i regel lätta och små 🙂

Ja, det hade varit drömmen.... 🙂

Finns det någon lösning på backen nu 2020? Det mesta jag sett verkar inte tillverkas längre? 

34 minuter sedan, Fizz sade:

Ja, det hade varit drömmen.... 🙂

Finns det någon lösning på backen nu 2020? Det mesta jag sett verkar inte tillverkas längre? 

Det finns en del . Här är det en av dem http://www.kitcardirect.co.uk/bike-engine-car/bike-engine-car-electric-reverse/electric-reverse-kit.html

Posted (edited)

Ang MC motorer, en vän till mig hade en  Caterham med MC motor men tröttnade på den pga att växellådan aldrig höll särskilt länge. Hans förklaring var att växellådan på MC motorer inte var konstruerade för att dra runt ett chassi som väger dubbelt så mycket som en MC. 

Jag har själv ingen egen erfarenhet men min väns resonemang  verkar sannolikt

Edited by Göran Nilsson
  • Thanks 1

Tja, känner jag mig själv lär det nog sluta med Miata-motorn i alla fall... 🙂

Ramen bygger du i 25x25x2 samt lite 20x20x2 i vanligt sömmat bonnstål, du behöver inget speciellt för själva ramen. Bärarmar skall ha brott och sträckgräns och vara av typen normaliserat sömlöst rör, ibland kallat hydraulrör. Det finns massor om detta på forumet bara att söka.

Lycka till och välkommen.

/Vedde

• Thanks 1

Bonnajärn för mig är random bitar plockat från skroten och det vill dom inte ha. I min värld heter det konstruktionsstål 🙂

2 minuter sedan, daromer sade:

Bonnajärn för mig är random bitar plockat från skroten och det vill dom inte ha. I min värld heter det konstruktionsstål 🙂

Kärt barn har många namn, hos oss kallar dem det för bonnstål även om det är nya 6 m längder men det inte är något speciellt med det utan "vanligt".

😁

• Like 1

Posted (edited)

som svar på en fråga lite tidigare,  20 x 20 x2 använde jag till alla snedsträvor  och 25 x 25 x 2 till allt annat i själva fackverket, sen finns det diverse storlekar av plattjärn ( PL-stång om man är petig 🙂 ) till allt möjligt som rattstångsinfästning med mera. om du skrollar igenom min byggtråd så finns det rätt mycket bilder att snegla på. "Locost old style"

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1