Jump to content

Brake bias


Superlite

Recommended Posts

Hej alla. Är ny här på forumet, visste faktiskt inte om det förrän nu i veckan. Jag har en mittmotor bil med viktfördelning på ca 60/40 (R/F) och bestämde mej för ett par veckor sen för att bygga om till bromsservo. Tidigare satt det Tillton pedalställ med våg, dubbla MC (7/8”R/3/4”F), Brembo bromsok (Camaro SS 2012). Dom få gånger jag testkörde bilen tyckte jag alltid att bromsarna var väldigt hårdtrampade samt att jag hade för mycket broms fram. Jag gick ner till 3/4”R och 5/8”F och det blev lite bättre men fortfarande för mycket fram.

Jag hade redan bromsservo och MC från samma Camaro liggande på hyllan så nu sitter dom där. Började med att sätta justerbar reducering på bakkretsen och mätte trycket. Med ventilen på plats men justerad till minimum reducering så hade jag ca 900 psi bak och 1200 psi fram. Bromsarna blev fantastiska men låste upp fram alldeles för lätt enligt mitt tycke. Jag tog då bort reducer ventilen helt  och hade då 1100 bak och 1200 fram. Efter ytterligare test så blev bromseffekten bättre men fortfarande låste upp för tidigt fram.

Nu vid senaste modifieringen har jag satt reducerventilen fram och justerat trycket fram till 900psi och bak ca 1200 (vid samma pedaltryck). Bromsarna känns nu riktigt bra och låser fortfarande upp fram först.(som sig bör)

Vad jag undrar är om någon annan här på forumet har laborerat med bromsarna och vad ni har kommit fram till.

Mvh,

Johan

Edited by Superlite
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...