Jump to content

Kangas Räser ”såld”


Recommended Posts

Hallå allihopa!

Har varit medlem här ett par år men varit mer en passiv läsare men nu är det ändring på det.

Jag jobbar inom komposit branschen och gillar att skapa saker, innehar de flesta maskiner man kan tänka sig bla en svarv, enklare cnc fräs, mm...

Efter ett par års sysslande med att bygga hus och andra intressen så tänkte jag nu ta tag i att bygga en bil som jag vill köra bana med.

Jag har kört lite på konbana innan med en mx5 men sålde denna när vi flyttade för att bygga hus och jag har varit och kollat på samt testkört en mk indy med en enklare pinto motor i ett bostadsområde.

 

Lite info om bilen då:

Första planen var lite enkelt bygge med en zetec motor och ford komponenter, men det gick fort överstyr till Mazda delar, pushrod, bec och mycket annat,

Jag har dock haft enorma problem med att välja kraftkälla och givetvis hittar man en mängd för och nackdelar med allt så jag har (troligvis) valt en bec Locost.

Chassiet är baserat på Haynes bok ritning, jag har ritat och designat ett pushrodsystem fram och bak de senaste månaderna, även fått dit krängstag fram bak,

Tanken är att göra chassiet i runda rör men det är inte hugget i sten än och lite beroende på vad jag får ge för CrMo rör så kanske det blir att hela chassiet blir gjort av detta åtminstone buren i alla fall.

Motor är tanken en cbr1100xx.

Donatorbil Mazda mx5 NA/NB där jag tar ganska mycket delar.

Egentillverkade karosspaneler

 

lite såhär är väl bygget grovplanerat. lite bilder på cad ritningarna hittar ni nedan för att det ska bli någon bild i mitt första inlägg... 😄

 

Nästa steg är att köpa sfro's bok, läsa genom den och ändra på det som är fel för att klara deras krav och lista ut om det är värt att köpa en donatorbil eller köpa delar separat. 

 

Just nu sitter det en Zetec turbo i cad ritningen för det var det som fanns att hitta när jag skulle kolla om fjädringen fick plats... 😄

 

 

front susp.png

hel bil.png

rear susp.png

Edited by Joakim Kangas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snyggt. Önskar jag hade tålamodet att rita upp allt
Haynes finns det redan CAD på, jag har den b l a, fick den av en schysst fransman.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, vedde sade:

Haynes finns det redan CAD på, jag har den b l a, fick den av en schysst fransman.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Japp, haynes finns ritning på sedan får man modifiera den efter vad man är ute efter😄

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag summerat antal meter rör jag behöver köpa och vilka modeller, sfro boken har kommit hem och det ser inte ut som att jag behöver ändra på något förutom någon uniball än så länge. Kan för övrigt informera om att man spar ca 10.1kg om man byter ut de 25x25x2mm fyrkantiga rör till runda...

Har även ritat en bur men har läst på sbfs reglemente och konstaterat att jag ska ha 45x2.5mm sömlöst rör i huvudbågen bak och vid "framrutan" och sedan strävor med mera blir 38x2.5 sömlöst. Buren kommer se ut något som på cad ritningarna, men får "känna" in den mer är den väl ska på plats. 😎

IMG_20200326_155749.jpg

IMG_20200326_155726.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-23 at 14:55, Joakim Kangas sade:

Ratt på gång 😄 90771907_984887641905900_4169508655583985664_n.thumb.jpg.a23c0d6425d2c57ec1ca834c643e2009.jpg

hej

vakuumsuger du denna form ? jag har åxå jobbat en del med komposit, vi vacuuminjecerade i våra formar.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, PeÅ sade:

hej

vakuumsuger du denna form ? jag har åxå jobbat en del med komposit, vi vacuuminjecerade i våra formar.

PeÅ

Japp, jag vaccuminjecerar i denna form, går även pensla men blir inte lika bra laminat då

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten uppdatering här då, 

Motorn håller på att modifieras så att den funkar i bil, gjort baffelplåt, tagit bort Vattenpump, byggt prototyp insug till luftboxen med mera, stålet skulle kommit i onsdags men det dök aldrig upp, alla bussningar är klara bara något crush tube kvar. 

Men jag jobbar vidare med grenrörsflänsarna till motorn. 

IMG_20200511_114847.jpg

IMG_20200507_160055.jpg

IMG_20200509_175201_625.jpg

IMG_20200504_103437.jpg

IMG_20200513_153248_200.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Juste här kommer en bild på ratten med som blev helt ok, kanske lite klen men får skruva på ett Nav och se om den duger eller om jag får rita om allt och andra lageruppbyggnaden. 😄

Det blå/grå sträcket är en plastinsatts som man kan ändra så att man kan hålla skärmar, knappar osv som ev ska i ratten senare. 😄

 

IMG_20200422_063935.jpg

IMG_20200422_063946.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grenrörsflänsarna till motorn . Blir dem i rostfri sen ? Har du möjlighet att fixa 4 st till ? Intresserad lite hur insuget till luftfilter blir  . Har en CBR 1000 RR i min bygge .

Ha en bra dag 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, sorin sade:

Grenrörsflänsarna till motorn . Blir dem i rostfri sen ? Har du möjlighet att fixa 4 st till ? Intresserad lite hur insuget till luftfilter blir  . Har en CBR 1000 RR i min bygge .

Ha en bra dag 

De kommer inte bli i rostfritt utan de blir i vanligt stål, jag har ev tänkt svetsa på en stump sedan trä över ett rostfritt rör vidare ut, det eller så kör jag vanligt stål hela vägen. 

Insugen blir så som på bilden fast i någon snyggare färg, sedan kommer jag trä över en slang vidare fram i bilen till något slags intag med motsvarande stos på, så ska motorn nog få luft nog för att göra det den ska. 

Så trevligt! Hur långt har du kommit i ditt bygge? 

 

Mvh Joakim 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, sorin sade:

har kommit en bit på vägen 🙂 🙂 . Har hunnit med lite provkörning .

 

Trevligt,😄 läst igenom projektet och det var intressant så kommer fortsätta följa uppdateringarna, 😎

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Såhär ser den ut idag, har börjat att tillverka alla armar så de och mer borde vara klart till slutet av veckan. 

Svets fogarna vinner kanske inga estetiska tävlingar men funktion fyller de iallafall. 

IMG_20200610_190702.jpg

IMG_20200610_190656.jpg

IMG_20200612_075012.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon här som råka veta vad det är för bult mönster på en sierradiff, tänkte kolla om jag kan modifiera ett sådant drev till elektrisk back till att passa Mazda diff. 

Alt om någon vet vart jag kan få tag i liknande drev till att modifiera alt sånna som redan finns och passar. 

Slänger upp en bild också på hur det går. 😄

IMG_20200702_180536.jpg

Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, Klubbsson sade:

Har bara en cadmodell tillgänglig av kåpan till min 7" diff   men får det till 130x10   hålen 10,2  

image.thumb.png.0b3e5416e6acf8a780d208824b224449.png

Okej, men är det inte bara fyra hål på Sierra diffen? Alla drev de säljer har bara fyra hål? 

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, sorin sade:

Tror det är 4x90PCD på Sierra diffen . Kan kolla i eftermiddag  .

Kitcardirect har en krans som passar till Sierra diff 

http://www.kitcardirect.co.uk/electric-reverse-kit.html

 

// Sorin 

Okej, ska mäta på Mazda diff och se vad jag har där😄

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Joakim Kangas sade:

Okej, ska mäta på Mazda diff och se vad jag har där😄

Har dubbelkollat nu . Det är 4 x 90 PCD på Sierra diffen 

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
On 2020-08-08 at 08:33, Mats Karlsson sade:

Snyggt. Hur blir vinkeln mellan pushroden och vippan när den står i rideheight? Nu fullt utfjädrad ser det lite "rakt" ut?

Vinklen blir bra i både rideheigth och fullt utfjädrat läge men bilden förvirrar lite så att det ser helr rakt ut 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kaross på gång, har börjat med alla verktygen för de olika panelerna och börjar nog lägga första fibrerna om två veckor då det är en del jobb kvar med att färdigställa verktygen😄
Har även börjat göra plana laminat till golv osv.
Nästan allt blir i glasfiber till en början men planerna för att göra vissa delar i kolfiber finns.
Det som är spikat att bli i kolfiber är stänkskärmarna både stativet och själva skärmen fram. Sen om det blir lack på eller inte är mer en smaksak. 😎
 

IMG_20200924_151405.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Joakim Kangas sade:

Kaross på gång, har börjat med alla verktygen för de olika panelerna och börjar nog lägga första fibrerna om två veckor då det är en del jobb kvar med att färdigställa verktygen😄
Har även börjat göra plana laminat till golv osv.
Nästan allt blir i glasfiber till en början men planerna för att göra vissa delar i kolfiber finns.
Det som är spikat att bli i kolfiber är stänkskärmarna både stativet och själva skärmen fram. Sen om det blir lack på eller inte är mer en smaksak. 😎
 

IMG_20200924_151405.jpg

Vad är det för material du jobbar med till pluggen?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Klubbsson sade:

Ok, det brukar ju kunna bete sig rätt illa och smälta i närheten av epoxi eller polyester.  Eller har du något emellan?

Det stämmer bra men jag har lite små yrkesknep så det kommer förhoppningsvis bli bra😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Joakim Kangas sade:

Det stämmer bra men jag har lite små yrkesknep så det kommer förhoppningsvis bli bra😄

De får du gärna dela med dig av.... 😀👍

Link to comment
Share on other sites

Som rubriken, buren är på plats!😄
Enorma problem vid lackningen dock då den fått en silikon förgiftning som gått ner i porerna på stålet. Slipning, Aceton och andra skarpa rengöringsmedel bet lite iallafall men fiskögon blev det ändå här och var.
Som tur är så har man ett knep att lägga på Zinkspray ovanpå det smittade området sedan lack på det, zinken delar inte på sig över silikonet och blir en barriär mellan lack och silikon poren.😄

Givetvis så byggs det 1x2m glasfiber laminat vid sidan av samtidigt som ska bli golv med mera😄

IMG_20201018_134413.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Den ser mycket fin ut, det blir ett sant nöje att börja montera bit för bit.

Vad väger ramen som på bilderna ?

Vet inte riktigt, räknade på vikten på bara ramen en gång och fick det till 65kg har jag för mig, men det är utan fästen, upphängning för motor med mera, men skulle tippa på att den väger mot en 100kg +/- 10kg iallafall. 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
57 minuter sedan, sorin sade:

Hej Joakim

Jag är intresserad av en bit 45x45 cm  laminat om det blir nåt över . Betalar så klart för det .

// Sorin 

Det ska vi ordna, det laminatet jag har är ca 1.5mm tjockt, vill du ha någon annan tjocklek osv så är det bara att säga till. Vet inte om jag har någon bit över som är så stor men jag kan göra en till dig i rätt storlek. 

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Joakim Kangas sade:

Det ska vi ordna, det laminatet jag har är ca 1.5mm tjockt, vill du ha någon annan tjocklek osv så är det bara att säga till. Vet inte om jag har någon bit över som är så stor men jag kan göra en till dig i rätt storlek. 

1,5mm tjockt  45x45cm blir perfekt 

Tusen tack

Sorin  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag blev pedalställ, behållarna till det samt en del annat monterat, även prov monterat kylare, catch tank, batteri med mera för att se om saker får plats.
Ska bygga väggar till kylaren för att leda all luft genom den samt planera lite vart alla slangar ska gå och vilken pump jag ska köra på, jag har tittat på bmws el pump än så länge och känns rätt tror jag.
Samt dra lite broms och Bränsle rör senare i veckan. 😄

IMG_20201213_161759.jpg

IMG_20201213_160447.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...