Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallå allihopa!

Har varit medlem här ett par år men varit mer en passiv läsare men nu är det ändring på det.

Jag jobbar inom komposit branschen och gillar att skapa saker, innehar de flesta maskiner man kan tänka sig bla en svarv, enklare cnc fräs, mm...

Efter ett par års sysslande med att bygga hus och andra intressen så tänkte jag nu ta tag i att bygga en bil som jag vill köra bana med.

Jag har kört lite på konbana innan med en mx5 men sålde denna när vi flyttade för att bygga hus och jag har varit och kollat på samt testkört en mk indy med en enklare pinto motor i ett bostadsområde.

 

Lite info om bilen då:

Första planen var lite enkelt bygge med en zetec motor och ford komponenter, men det gick fort överstyr till Mazda delar, pushrod, bec och mycket annat,

Jag har dock haft enorma problem med att välja kraftkälla och givetvis hittar man en mängd för och nackdelar med allt så jag har (troligvis) valt en bec Locost.

Chassiet är baserat på Haynes bok ritning, jag har ritat och designat ett pushrodsystem fram och bak de senaste månaderna, även fått dit krängstag fram bak,

Tanken är att göra chassiet i runda rör men det är inte hugget i sten än och lite beroende på vad jag får ge för CrMo rör så kanske det blir att hela chassiet blir gjort av detta åtminstone buren i alla fall.

Motor är tanken en cbr1100xx.

Donatorbil Mazda mx5 NA/NB där jag tar ganska mycket delar.

Egentillverkade karosspaneler

 

lite såhär är väl bygget grovplanerat. lite bilder på cad ritningarna hittar ni nedan för att det ska bli någon bild i mitt första inlägg... 😄

 

Nästa steg är att köpa sfro's bok, läsa genom den och ändra på det som är fel för att klara deras krav och lista ut om det är värt att köpa en donatorbil eller köpa delar separat. 

 

Just nu sitter det en Zetec turbo i cad ritningen för det var det som fanns att hitta när jag skulle kolla om fjädringen fick plats... 😄

 

 

front susp.png

hel bil.png

rear susp.png

Edited by Joakim Kangas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt. Önskar jag hade tålamodet att rita upp allt 🙂

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt. Önskar jag hade tålamodet att rita upp allt
Haynes finns det redan CAD på, jag har den b l a, fick den av en schysst fransman.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan, vedde sade:

Haynes finns det redan CAD på, jag har den b l a, fick den av en schysst fransman.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Japp, haynes finns ritning på sedan får man modifiera den efter vad man är ute efter😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag summerat antal meter rör jag behöver köpa och vilka modeller, sfro boken har kommit hem och det ser inte ut som att jag behöver ändra på något förutom någon uniball än så länge. Kan för övrigt informera om att man spar ca 10.1kg om man byter ut de 25x25x2mm fyrkantiga rör till runda...

Har även ritat en bur men har läst på sbfs reglemente och konstaterat att jag ska ha 45x2.5mm sömlöst rör i huvudbågen bak och vid "framrutan" och sedan strävor med mera blir 38x2.5 sömlöst. Buren kommer se ut något som på cad ritningarna, men får "känna" in den mer är den väl ska på plats. 😎

IMG_20200326_155749.jpg

IMG_20200326_155726.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-03-23 at 14:55, Joakim Kangas sade:

Ratt på gång 😄 90771907_984887641905900_4169508655583985664_n.thumb.jpg.a23c0d6425d2c57ec1ca834c643e2009.jpg

hej

vakuumsuger du denna form ? jag har åxå jobbat en del med komposit, vi vacuuminjecerade i våra formar.

PeÅ

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, PeÅ sade:

hej

vakuumsuger du denna form ? jag har åxå jobbat en del med komposit, vi vacuuminjecerade i våra formar.

PeÅ

Japp, jag vaccuminjecerar i denna form, går även pensla men blir inte lika bra laminat då

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering här då, 

Motorn håller på att modifieras så att den funkar i bil, gjort baffelplåt, tagit bort Vattenpump, byggt prototyp insug till luftboxen med mera, stålet skulle kommit i onsdags men det dök aldrig upp, alla bussningar är klara bara något crush tube kvar. 

Men jag jobbar vidare med grenrörsflänsarna till motorn. 

IMG_20200511_114847.jpg

IMG_20200507_160055.jpg

IMG_20200509_175201_625.jpg

IMG_20200504_103437.jpg

IMG_20200513_153248_200.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juste här kommer en bild på ratten med som blev helt ok, kanske lite klen men får skruva på ett Nav och se om den duger eller om jag får rita om allt och andra lageruppbyggnaden. 😄

Det blå/grå sträcket är en plastinsatts som man kan ändra så att man kan hålla skärmar, knappar osv som ev ska i ratten senare. 😄

 

IMG_20200422_063935.jpg

IMG_20200422_063946.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grenrörsflänsarna till motorn . Blir dem i rostfri sen ? Har du möjlighet att fixa 4 st till ? Intresserad lite hur insuget till luftfilter blir  . Har en CBR 1000 RR i min bygge .

Ha en bra dag 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, sorin sade:

Grenrörsflänsarna till motorn . Blir dem i rostfri sen ? Har du möjlighet att fixa 4 st till ? Intresserad lite hur insuget till luftfilter blir  . Har en CBR 1000 RR i min bygge .

Ha en bra dag 

De kommer inte bli i rostfritt utan de blir i vanligt stål, jag har ev tänkt svetsa på en stump sedan trä över ett rostfritt rör vidare ut, det eller så kör jag vanligt stål hela vägen. 

Insugen blir så som på bilden fast i någon snyggare färg, sedan kommer jag trä över en slang vidare fram i bilen till något slags intag med motsvarande stos på, så ska motorn nog få luft nog för att göra det den ska. 

Så trevligt! Hur långt har du kommit i ditt bygge? 

 

Mvh Joakim 

Share this post


Link to post
Share on other sites

har kommit en bit på vägen 🙂 🙂 . Har hunnit med lite provkörning .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan, sorin sade:

har kommit en bit på vägen 🙂 🙂 . Har hunnit med lite provkörning .

 

Trevligt,😄 läst igenom projektet och det var intressant så kommer fortsätta följa uppdateringarna, 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såhär ser den ut idag, har börjat att tillverka alla armar så de och mer borde vara klart till slutet av veckan. 

Svets fogarna vinner kanske inga estetiska tävlingar men funktion fyller de iallafall. 

IMG_20200610_190702.jpg

IMG_20200610_190656.jpg

IMG_20200612_075012.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon här som råka veta vad det är för bult mönster på en sierradiff, tänkte kolla om jag kan modifiera ett sådant drev till elektrisk back till att passa Mazda diff. 

Alt om någon vet vart jag kan få tag i liknande drev till att modifiera alt sånna som redan finns och passar. 

Slänger upp en bild också på hur det går. 😄

IMG_20200702_180536.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bara en cadmodell tillgänglig av kåpan till min 7" diff   men får det till 130x10   hålen 10,2  

image.thumb.png.0b3e5416e6acf8a780d208824b224449.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan, Klubbsson sade:

Har bara en cadmodell tillgänglig av kåpan till min 7" diff   men får det till 130x10   hålen 10,2  

image.thumb.png.0b3e5416e6acf8a780d208824b224449.png

Okej, men är det inte bara fyra hål på Sierra diffen? Alla drev de säljer har bara fyra hål? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske blev lite tokigt detta, detta är ju till en kjedjediff.  Hålbilden med 6 hål är för bakre drevet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan, Klubbsson sade:

Kanske blev lite tokigt detta, detta är ju till en kjedjediff.  Hålbilden med 6 hål är för bakre drevet. 

Haha ja😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Joakim Kangas sade:

Okej, ska mäta på Mazda diff och se vad jag har där😄

Har dubbelkollat nu . Det är 4 x 90 PCD på Sierra diffen 

// Sorin 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, sorin sade:

Har dubbelkollat nu . Det är 4 x 90 PCD på Sierra diffen 

// Sorin 

Låter bra det! , inte mätt på Mazda diffen än men gör det imon😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt. Hur blir vinkeln mellan pushroden och vippan när den står i rideheight? Nu fullt utfjädrad ser det lite "rakt" ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...