Jump to content

konbana slicks Vs R-däck temp


LUPUS

Recommended Posts

Sitter och funderar på nya däck .    De gamla går nog kanske en sommar mönster mässigt  men börjar bli torra /gammla (fram däck  6 år,  bakdäck konstigt lite nyare :eclipsee_steering:) . 

Så greppet är nog helt ok för varma sommar dagar på väg men sämre för lek. 

Årests första övningen i år blir nog en konbana och då jag har ett par slicks liggande är frågan funkar det ?????     misstänker att möjligheten att värma däck är nästan obefintlig  ( industri område) . 

Är R-däck då enda vettiga valet  ( och måste jag öppna pålånboken) 

 

Någon som testat i verkligheten  ?  

Link to comment
Share on other sites

Det är klurigt det där med däck...

Om du skall köra konbana så tror jag du skall glömma slicks.

När det gäller r-däck och du vill ha max grepp snabbt så är det soft eller supersoft gummiblandning som gäller.

De mjuka blandningarna klarar dock inte många varv på bana innan de överhettas.

Summa summarum: Köp ett set supersoft för konbana och ett annat set med hårdare blandning för bana men vem fan har råd med detta?

Jag kompromissade och köpte medium och hoppas det funkar bra både på bana och runt konor.

Nankang Ar-1 finns bara i en blandning tror jag annars bra pris på dessa. Lite mjuka i stommen och kan upplevas lite "sladdriga".

Kumho V70A finns i supersoft, soft medium och hard men är lite dyrare samt svåra att få tag i. Hårda i stommen och väldigt distinkta.

Kolla in Rejsa.nu där finns bra info om de flesta r-däcken.

Edited by Mikael Nordin
Link to comment
Share on other sites

Åkt r888 och siktar på att testa nakang , de skall ju va lite långsammare vad jag läst men man ska ju testa något nytt oxå . 

Fördelen är att de inte skiljer lika mycket i pris mellan olika bredd , skulle behöva lite bredare bak men åker idag 195 för att de är ovanligt billiga i r888 och kunna rotera. 

Slicks var mest en idé då de ligger där och ändå är till för bana . 

Fan .... kanske bara beställa 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört många konbanor och har mycket svårt att få upp någon temp i medium R888r. Problemet är att det är korta stinter oftast.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

jag har ju samma bultmönster på sjuan som på min "vanliga"   bil  med bra sommar däck ,  kan det till och med fungera bättre ? 

Vi pratar ju om löjligt kort tid att värma,  detta är ingen konbana på ett flygfält utan mera  fyrkantig parkering med mycket svängar . 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra mjuka sommardäck kan ibland vara bättre. Du har ju i o f s lite pulver så bak är väl inga problem men fram.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...