Jump to content

Tidig besiktning på chassit?


Recommended Posts

Hej, har iofs inte kommit längre än att jag ska lägga en beställning på stålet snart, men tänker ändå framåt.. Enligt vad jag kan läsa så är första besiktningen när man har ett rullande chassi med motor osv färdigt. Men samtidigt så får inte chassit vara lackat. Går det att komma runt det på något sätt? Skulle ju personligen vilja bygga klart chassit och få det besiktigat så man kan lacka det innan man bygger klart bilen. Annars måste man ju ta isär allt igen för att lackera chassit. Eller tänker jag fel? 

 

Med vänlig hälsning, Putte

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att vi det inte ska göra fullt lika ont att göra om något skulle besiktningsmannen hitta en avvikelse. Dessutom är det vettigt att slippa slipa av och svetsa i redan målat chassi, så att torrbygga en gång innan lack är något som de flesta gör. Sen behöver inte chassit vara 100% färdigt bara så färdigt att det går att förstå vad det kommer bli när det blir klart, skulle du ha några fästen till karossen som inte är helt färdiga osv så är inte det hela världen. Min bil var helt torr vid besiktning, bromspedalsstyrka provade jag genom att sätta en stel pinne mellan huset på huvudbromscylinder och pedal.

Jag är inte den snabbaste byggaren, men det tog inte många timmar att få isär bilen i smådelar efter byggbesiktning.

Jag har haft bilen i vanligt garage med ett torrluftaggregat och chassit stod omålat i 8 år utan att visa tecken på rost.

Torrluftaggregatet är billigaste fån jula, funkar fortfarande och all effekt som passerar blir värme i lokalen och dessutom så är det en värmepump så ger mer värme än istoppad effekt.

Tänk inte för mycket på det, det kommer kännas ganska lagom att byggbesiktiga strax innan du ska riva för lack.

/T

Link to comment
Share on other sites

Chassit är ju inte färdigsvetsat förren alla svetsade småfästen är på plats, gängade hål, fäste till pedaler, rattstång, karossfästen mm å då är det naturligt att besiktiga och sedan plocka ner och lackera. Det finns ett säkert sätt att färdigsvetsa chassi och lackera den utan att behöva montera mer än en gång å det är ju att rita en komplett bil i något 3D-konstruktionsprogram och sedan hoppas på att besiktningsmannen inte kommer med några påpekanden som kräver svetsning i chassit.

Link to comment
Share on other sites

sen vill dom få en uppfattning om hur bra man svetsat så att det inte bara ligger som fågelskitar utanpå. är det lackat så är det svårt att se om det är en bra svets eller en dålig som slipats eller i värsta fall spacklats snygg ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ha alla saker svetsade till SFRO1 men ivf basen som finns med i deras protokoll. Det som sedan är kvar är ju alla ev extra fästen för diverse rör, slangar, kaross och med mera. 

Hade säkert kunnat haft det mesta färdigt men jag vill se att grund konstruktionen och tänket är OK innan jag ger mig i kast och faktiskt försöker få lite dragning av insug och annat. Helt enkelt slipa kapa och göra om sådant för att man vart tvungen att få in en tvärbalk till eller dylikt.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Kjelland28 sade:

sen vill dom få en uppfattning om hur bra man svetsat så att det inte bara ligger som fågelskitar utanpå. är det lackat så är det svårt att se om det är en bra svets eller en dålig som slipats eller i värsta fall spacklats snygg ! 🙂

Jo det är jag med på, därför jag undrade om besiktning på bara ramen innan lack 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det går alltid bra att resonera med sin besiktningsman från SFRO om hur man lägger upp processen. Det förekommer att jag gör en "preliminär" byggbesiktning på enbart en ram, det kan vara då man av olika skäl vill lacka eller där det kommer vara svårt att se hela ramen vid en byggbesiktning.

Risken med det är ju att det dyker upp saker som kräver förändring av ramen senare, därför instämmer jag med inläggen ovan - det är oftast bäst att göra en nästan komplett "dry build" innan ramen lackas klart. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, therealpinto sade:

Det går alltid bra att resonera med sin besiktningsman från SFRO om hur man lägger upp processen. Det förekommer att jag gör en "preliminär" byggbesiktning på enbart en ram, det kan vara då man av olika skäl vill lacka eller där det kommer vara svårt att se hela ramen vid en byggbesiktning.

Risken med det är ju att det dyker upp saker som kräver förändring av ramen senare, därför instämmer jag med inläggen ovan - det är oftast bäst att göra en nästan komplett "dry build" innan ramen lackas klart. 

Gustaf

Tanken jag hade var att få allt pulverlackat och förmodligen vara nöjd med det och sen ev behöva ta bort färg på vissa ställen. Vill ju kunna sätta paneler t ex och de ska ju nitas fast. 

Link to comment
Share on other sites

OK, jag är inget stort fan av pulverlack på ramar överhuvudtaget (men det är mer en personlig åsikt än en besiktningspunkt), men vill du gå den vägen så skulle jag starkt rekommendera att du inte pulverlackar förrän du gjort en byggbesiktning med hjulupphängningar, styrning, pedalställ och helst montering av tank/ar klart. Det är områden som man ganska ofta behöver justera på den typen av bygge.

Tänk på att maskera eller ta bort pulverlacken på de ytor du behöver dra skruvar eller liknande med korrekt moment, så du inte riskerar att momentet ändras när lacken "kryper" eller spricker.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

OK, jag är inget stort fan av pulverlack på ramar överhuvudtaget (men det är mer en personlig åsikt än en besiktningspunkt), men vill du gå den vägen så skulle jag starkt rekommendera att du inte pulverlackar förrän du gjort en byggbesiktning med hjulupphängningar, styrning, pedalställ och helst montering av tank/ar klart. Det är områden som man ganska ofta behöver justera på den typen av bygge.

Tänk på att maskera eller ta bort pulverlacken på de ytor du behöver dra skruvar eller liknande med korrekt moment, så du inte riskerar att momentet ändras när lacken "kryper" eller spricker.

Gustaf

Just pulverlack kanske inte är rätt väg att gå det får jag nog fördjupa mig i låter det som 🙂

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, therealpinto sade:

Tänk på att maskera eller ta bort pulverlacken på de ytor du behöver dra skruvar eller liknande med korrekt moment, så du inte riskerar att momentet ändras när lacken "kryper" eller spricker.

Jo, det stämmer att lack kryper när man punktbelastar och kanske särskilt pulverlack då pulverlack har en tendens att bli tjock, upp mot 150-200 my. Men jag tycker att fördelarna överväger nackdelen för att pulverlack skapar utmärkt yttäckning med en bra ytfiniz. Våtlack med spruta är ganska svårt att applicera med en jämn kvalite på ett stålrörschassi. Pensellack har jag ingen erfarenhet av.

Det är viktigt att efterdra alla bultförband där man klämmer pulverlack, gärna ett par gånger med ett par veckors mellanrum så är man hemma på den säkra sidan.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ändå vilja säga att för kritiska bultförband behöver man maskera, eller ta bort färgen, på anliggningsytorna om det är pulverlack, men det är ju ingen stor sak att fixa, bara man har koll på det.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag gillar POR-15 då den biter som tusan när man följer deras process och dessutom går det fint att bättra på efter justeringar med svets etc.

På sjuan så rollade jag chassit med en element-rulle. Gick bra men inte helt kul. Går att spruta också.

Glömde att maskera några gängor och då var det bara att ta fram gängsnitt/tapp för att kunna skruva på/i något - vissa satt ju dumt till - så maskera 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jocke4U sade:

Jag gillar POR-15 då den biter som tusan när man följer deras process och dessutom går det fint att bättra på efter justeringar med svets etc.

På sjuan så rollade jag chassit med en element-rulle. Gick bra men inte helt kul. Går att spruta också.

Glömde att maskera några gängor och då var det bara att ta fram gängsnitt/tapp för att kunna skruva på/i något - vissa satt ju dumt till - så maskera 😉

Känns som en smidig lösning, då kan man ju göra det själv med. 

Link to comment
Share on other sites

Var också i samma tankebana som dig Patrik,
men var bara o inse att det smidigaste faktiskt är att bygga "klart" mer eller mindre så allt är på plats då det ska göras fästen för alla pryttlar, och sen köra SFRO1, och ta hem, plocka ner och slipa rent chassiet/blästra innan målning. Sen är valet fritt gällande målningsmetod såklart 🙂

Personligen kommer jag pulverlackera då jag fått bra pris på blästring o målning med 50my tjocklek, dvs. pulverlacken kommer inte bli så tjockt så det förstör för mig i toleranser vid fästen.

Link to comment
Share on other sites

Rosten är väl inget problem, har ett torrt garage inuti mitt hus. Men innan man är i närheten av vad sfro1 innebär så ska det ju på paneler och sånt och de vill man ju inte ta bort för att måla sedan. Tar hellre bort färg där det ska göras fästen osv än att behöva borra bort popnitar och ha sig i efterhand. 

Link to comment
Share on other sites

Min absoluta uppfattning är att måla efter SFRO 1. Då är det ett rullande chassi med allt det som ska sitta där när man gör första besiktningen. Sedan ska det inte behöva bli så mycket mer svetsa och fästen för diverse saker. Man behöver inte bygga hela bilen körklar med varje detalj innan målning.

Det första jag gjorde efter målning var limma och poppnita alla aluplåtarna, (några få som sitter skruvade där man behöver komma åt i framtiden) Då har man en bil motsvarande stuket "självbärande kaross" och kan återmontera det man plockat bort. Det jobbet går hur snabbt som helst om man varit lite noggrann innan rivningen. Övriga prylar monterar man med nitmutter, poppnitar etc. med plåtarna på, rakt igenom både plåt och ev. ramrör bakom. Mindre lättare grejor kan man bara borra och gänga.

Nu tar det ju lite tid med rambygge och allt, så gången som passar dig kommer att klarna vartefter och under tiden. Kör igång bara:smile:

En varm rekommendation är om du inte gjort det, att besöka några GT40-byggare men gärna även andra och sedan börja fin-planera bygget. Hör av dig om du är sugen att hälsa på:thumbsup:

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Edit: Gillar heller inte pulverlack, gick istället på epoxigrund och polyuretanfärg på ytan. Kanske mest för att jag har hållit på med dom produkterna förut.

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Arto sade:

Min absoluta uppfattning är att måla efter SFRO 1. Då är det ett rullande chassi med allt det som ska sitta där när man gör första besiktningen. Sedan ska det inte behöva bli så mycket mer svetsa och fästen för diverse saker. Man behöver inte bygga hela bilen körklar med varje detalj innan målning.

Det första jag gjorde efter målning var limma och poppnita alla aluplåtarna, (några få som sitter skruvade där man behöver komma åt i framtiden) Då har man en bil motsvarande stuket "självbärande kaross" och kan återmontera det man plockat bort. Det jobbet går hur snabbt som helst om man varit lite noggrann innan rivningen. Övriga prylar monterar man med nitmutter, poppnitar etc. med plåtarna på, rakt igenom både plåt och ev. ramrör bakom. Mindre lättare grejor kan man bara borra och gänga.

Nu tar det ju lite tid med rambygge och allt, så gången som passar dig kommer att klarna vartefter och under tiden. Kör igång bara:smile:

En varm rekommendation är om du inte gjort det, att besöka några GT40-byggare men gärna även andra och sedan börja fin-planera bygget. Hör av dig om du är sugen att hälsa på:thumbsup:

Väntade du då med alla plåtarna helt eller hur lade du upp det? 

Är ibland i dina krokar så jag hälsar gärna på och tittar någon gång 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...